Skocz do zawartości

Symulator darwinowskiej ewolucji


Rekomendowane odpowiedzi

Tytuł: Symulator darwinowskiej ewolucji

Gatunek: symulator

Opis: Aplikacja, którą wam prezentuje to nie do końca gra. Nie mamy tu wpływu na żaden obiekt, jedyne co jest nam dostępne to obserwacja. Przedmiotem obserwacji są wirtualne pająki, których cechy i własności są warunkowane przez odpowiednie geny, które w momencie replikacji ulegają mutacjom. Nasi bohaterowie walczą z innymi pająkami o cenny pokarm - muchy. Jeśli pająki są odpowiednio przystosowane, mogą uzyskać przewagę nad konkurentami i spłodzić potomstwo, które będzie posiadało niemal te same geny, zmienione o losowe mutacje.Pająki rozmnażają się bezpłciowo( ten model rozmnażania jest korzystniejszy gdy chcemy szybko obserwować zmiany, gdybym zaprogramował moduł z rozmnażaniem płciowym, to uwzględniając fakt tasowania genów, musielibyśmy czekać wieki na ewolucyjne, nieprzypadkowe zmiany). Chciałbym także wspomnieć, że pajęczyna jest tu tak jakby częścią pająka. Jej konstrukcja jest zależna od genów.

 

Jak się tym bawic? Włączamy program, minimalizujemy go i zajmujemy się swoimi sprawami. Na jakiekolwiek nieprzypadkowe zmiany będące wynikiem ewolucyjnej adaptacji do otoczenia trzeba poczekać ok 2 godzin. Na szczęście, jeśli chcemy wyłączyć program, to zostaje on automatycznie zapisany. Dodotkowo istnieje możliwość odczytania stanu symulacji w okresach "co pół godziny". Za pomocą spacji możemy wyświetlić informację o fpsach, minutach, które upłynęły od rozpoczęcia symulacji, oraz o tym, kto jest autorem programu :)

 

edit - na samym początku może się zdarzyć, że pierwszy( i jedyny) pająk umrze z głodu jeszcze przed złożeniem jaja. Wtedy należy usunąć save'a, który utworzył się w folderze z grą i odpalić jeszcze raz.

 

Download: https://gmclan.org/uploader/7998/symulator.rar

Rozmiar pliku: 1.05 mb

 

 

Autorzy: poo-ding

Programowanie:
poo-ding

Fabuła:
poo-ding

Grafika:
poo-ding

Muzyka:
poo-ding

Screeny:

Początek symulacji ( grube pająki z małymi nóżkami, i kiepskimi ciasnymi pajęczynami ->

 

270 minuta symulacji, sama budowa pająka nieznacznie się różni, lecz pajęczyna jest już bardziej przestrzenna i równomierna ->

 

480 minuta symulacji, pająk ma mały tłów, dzięki czemu jest prawie niewidoczny dla much, posiada także długie nogi które powodują, że jest szybszy. Pajęczyna także znacznie się rozwinęła ->
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, czekanie 2h. to chyba żart ;) Ale pomysł nawet fajny. I jesli to działa tak jak opisałeś, t trochę się musiałeś namęczyć.

E:I po śmierci pająka powinno wyskoczyć Game Over i zacznij jeszcze raz, bo nikomu się nie będzie chciało usuwać ręcznie sav'a, żeby poczekać 2h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściągam z czystej ciekawości. 2h to za dużo czekania, powinno być przyspieszenie takie jak np. w simsach.

 

Fajny pomysł, ściągam i obserwuję.

Czy pająki mogą mieć w związku z mutacjami wady wrodzone?

Pająk wyświetlił mi się poza ekranem, widzę tylko część pajęczyny.

o, umarł.

Muchy ładnie latają.

Będzie wersja z szynszylą?

 

nie wyświetla mi się dyskietka, widoczna na screenach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E:I po śmierci pająka powinno wyskoczyć Game Over i zacznij jeszcze raz, bo nikomu się nie będzie chciało usuwać ręcznie sav'a, żeby poczekać 2h.

 

Ta sytuacja nie zdarza się zbyt często, zapomniałem o takiej ewentualności, być może niedługo to poprawię.

 

Czy pająki mogą mieć w związku z mutacjami wady wrodzone?

 

Ciężko określić czym są wady. Jeśli uznamy, że wada to gorsze przystosowanie do środwiska, czyli w tym wypadku np. krótsze nogi, to tak, wady mogą się zdarzać. Każdy gen w momencie replikacji ulega skopiowaniu + losowa zmienna, która może zarówno polepszyć, jak i pogorszyć zdolności przetrwania pająka. Jak więc w takim razie pająki ewolują w taki sposób, że stają się coraz lepsze? To wszystko dzięki powolnemu procesowi selekcji naturalnej.

 

nie wyświetla mi się dyskietka, widoczna na screenach...

 

Jest ona w trybie odtwarzania. Aby włączyć ten tryb, należy wpisać 1 do formularza, który pojawia się po odpaleniu programu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś jest chyba nie tak, bo za każdym razem pająk rozbija się z pajęczyną w prawym dolnym rogu okna ( nawet trochę poza nim ) i go nie widać. Usuwałem save kilka razy i, i tak zawsze tam ją robi.

 

Mój dokładnie tak samo. a potem umiera. Umarł mi pająk, czuję się z tym okropnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś jest chyba nie tak, bo za każdym razem pająk rozbija się z pajęczyną w prawym dolnym rogu okna ( nawet trochę poza nim ) i go nie widać. Usuwałem save kilka razy i, i tak zawsze tam ją robi.

Zapomniałem dodać, że strzałkami możemy zmieniać nasz punkt obserwacyjny na planszy. Może to jest powodem, dla którego twój pająk jest w prawym dolnym rogu. Spróbój wcisnąć na raz strzałkę w prawo i w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dodać, że strzałkami możemy zmieniać nasz punkt obserwacyjny na planszy. Może to jest powodem, dla którego twój pająk jest w prawym dolnym rogu. Spróbój wcisnąć na raz strzałkę w prawo i w dół.

 

to dużo zmienia...

urocze i super działa, łapanie muszek i w ogóle. i fajnie rodzi się nowe życie - taki kawałek waty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za ściągnięcie i włączenie programu :)

 

Zapomniałeś dodać też, że po najechaniu na pająka wyświetlają się jego statystyki.

 

 

Tak, rzeczywiście, jest taka możliwość. Pierwsze cztery statystyki są w miare jasne. Piąta z nich - "odleglość" oznacza, w jakiej odległości od środka pajęczyny przebywa pająk, gdy żadna z much nie jest w pobliżu. Pozostałe trzy odnoszą się do konstrukcji pajęczyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehh... To nie jest żadna symulacja :( to zwyczajne losowanie wartości. Niestety, 2/5 za własną grafikę.

Spodziewałem się chociaż jakiś zależności rozmiaru pająka od ilości zjedzonych much.

 

1. Nie mogę się z tobą zgodzić. Ten program to symulacja rozwoju gatunku a nie rozwoju osobniczego(gdybym chciał przedstawić rozwój osobniczy, to zatytułował bym program: " symulator ontogenezy". Pewnie, że tendencje takie jak skłonność do tycia mają wpływ na przetrwanie, ale zawarłem tylko najbardziej podstawowe cechy, to jest przecież uproszczona symulacja.

2. Oczywiście że geny podlegają pewnym losowym mutacjom, ale tak też jest w rzeczywistości. Cała zabawa polega na tym, że pewne zmienne powodują, że dany pająk ma większe szanse od innych na zjedzenie muchy. Im łatwiej będzie mu to przychodziło, tym częściej będzie składał jaja, a co za tym idzie, będzie przekazywał swoje geny, a te także będą ulegały nieznacznym losowym modifkacjom.

Losowe mutacje to kluczowy aspekt ewolucji, to one są gwarantem zmian. Jednak w skutek niezaplanowanych, przypadkowych zmian genetycznych w obrębie jednostek dochodzi jednak do przemyślanych,z punktu widzenia całego gatunku zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 1,5h widzę że zrobiły mi się grupy 2 różnych pająków. Po lewej stronie są małe pająki z małymi sieciami a po prawej jakieś spaślaki z dużymi sieciami.

Miałem nadzieję że będą także ewoluować się jakieś kosmetyczne zmiany np kolor pająków no ale wszystkie są jednakowe.

 

Mógłbyś dorobić by ciało pająka było spritem wygenerowanym z surfaca. I ten surface był by przekazywany do młodych osobników z lekką losową zmianą np w jakimś miejscu tej texturki pokazała by się jakaś kolorowa kropka. Tylko to by wymusiło zapisywanie także tych spritów razem z plikiem save.

 

Edit:

kulka8eec6.png

Szkoda że szybko to zdechło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Nie grałem jeszcze ale z tego co czytałem to mógłbyś dać przyśpieszeniu czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi się ten pomysł podoba, choć patrzę na to bardzo subiektywnie, akurat mam genetykę. I tak po oglądaniu ludzkich wad pająki to miła odmiana. Te muchy latają też losowo i rozumiem, że to jest czynnik środowiskowy? Może być tak, że pająk super wyspecjalizowany nie trafi akurat na muchę i wyginie...tak?

 

Będziesz to rozbudowywał? Np. o jakieś teratogeny, substancje jonizujące, farby do włosów i inne fajne rzeczy przyspieszające mutacje? Ja jestem za dalszą rozbudową projektu, poprawą grafiki, choć tło nawet przyjemne. Jakby było rozmnażanie płciowe i możliwość obejrzenia kariotypu, to ja już nic nie mówię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nawet ciekawe to, ale mógłbyś zrobić przyspieszenie czasu? :P

Fajnie gdybyś zrobił, dwie oddzielne płcie, tak jak napisała Shil.

I takie pytanie, są niebieski muchy i u mnie na planszy lata taka żółta. Ona jest jakaś lepsza, dodaję więcej głodu czy co, bo nie chce mi usiąść na pajęczynie żadnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzy minuty i mam peełno pająków, wytworzyły się dwie grupy: Chude i Grube :P

Fajny pomysł z symulatorem, dodaj kilka ficzerów, jak zmiana wyglądu, to będzie drugi hit po tamagotchi :D 5/5

 

Edit: Nieee... 54 minuta i wszystkie zdechły :<

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, bardzo się cieszę, że moja aplikacja was zainteresowała. Pojawiło się klilka pytań, więc zabieram się do wyjaśniania :

Nie grałem jeszcze ale z tego co czytałem to mógłbyś dać przyśpieszeniu czasu.
Kwestia przyspieszenia czasu, no cóż w zasadzie jedyny sposób w jaki mógłbym to zrobić to opcja zniesienia limitu fps. Kiedyś myślałem o opcji powtórki, tzn ktoś zostawiłby sobie na noc program, a rano mógłby sobie odtworzyć , z dowlną ilością klatek na sekundę. Próbowałem , jednak można to zrobic tylko poprzez zapisywanie poszczególnych zmiennych do pliku tekstowego, a to jest bardzo pamięciożerne ( podejrzewam, że najwięcej kłopotu komputerowi sprawia fakt wyszukania odpowiedniej linijki by wpisać zmienną i jej wartość). Niemożność stworzenia preofesjonalnej opcji odtworzenia symulacji doprowadziła mnie do frustracji, i w efekcie mamy tylko dość nieciekawy system odtwarzania "co pół godziny"

 

Te muchy latają też losowo i rozumiem, że to jest czynnik środowiskowy? Może być tak, że pająk super wyspecjalizowany nie trafi akurat na muchę i wyginie...tak?
Tak, muchy latają po części losowo, jednak pająki wysyłają czasem pewne sygnały (dla nas niewidoczne). Im większy pająk , tym większe sygnały emituje, a jeśli te dotrą do muchy, to zaczyna ona uciekać w odwrotnym kierunku od którego ów sygnał otrzymała. Oczywiście może zdarzyć się, że lepiej przystosowany pająk ma pecha i umrze, ale spokojnie, to nie oznacza, że tą symulacją rządzi ślepy los. W długofalowej perspektywie, szczęście nie ma aż tak dużego znaczenia.

 

zauważyłem, że mam coraz mniej much ;/
I takie pytanie, są niebieski muchy i u mnie na planszy lata taka żółta. Ona jest jakaś lepsza, dodaję więcej głodu czy co, bo nie chce mi usiąść na pajęczynie żadnej.
Muchy w tym programie niestety nie podlegają rozwojowi. Żółta mucha , to takjakby ich matka, która co jakiś czas rodzi nową muchę. Gdy ilość much osiągnie pewien pułap, to matka nie rodzi. Oczywiście, to że muchy nie ewoluują, nie oznacza, że pająki, gdy osiągną pewien poziom to przestaną się rozwijać. Dlaczego ? Właśnie dlatego, że w pewnym momencie pająki muszą rywalizować między sobą. Mniej więcej zależność jest taka: Im lepsze pająki, tym łatwiej znajdują pokarm, im łatwiej znajdują pokarm, tym dłużej żyją i częściej rodzą, im więcej rodzą, tym więcej jest pająków, im więcej jest pająków, tym coraz większa konkurencja i ciężej zdobyć pożywienie. W tym momencie, przetrwają( i złożą jaja) tylko te, które wykażą lepsze zdolności od innych pająków.

 

 

Fajnie gdybyś zrobił, dwie oddzielne płcie

Rozwój płciowy - Gdy tworzyłem grę, myślałem, że to świetny pomysł. Za dwiema płciami przemawia choćby fakt, że można by fajnie to wykorzystać w połączeniu ze zmiennością kolorów. Lepsze ubarwienie powodowałoby większe powodzenie u partnerki, ale za to taki kolorowy pająk byłby lepiej zauważany przez muchy i miałby większe trudności ze zdobywaniem pożywienia. Niestety, są poważne argumenty przeciwko dwóm płciom:

1. Tasowanie genów znacznie spowalnia ewolucję.

2. Ilość występujących much, i częstotliwość rodzenia jest tak zaprojektowana, że w symulacji rzadko zdarza się sytuacja, w której mamy więcej niż 12-14 pająków. Oczywiście jest to wymuszone przez wydajność programu. W przypadku dwóch płci, mogłoby dojść do sytuacji, że w pewnym momencie nie byłoby żadnych samców. Gdy mówimy o gromadzie złożonej z np.dziesięciu pająków to wcale nie takie nieprawdopodobne. Niestety, ale wbrew temu, co mówią feministki, populacja bez samców wyginęłaby w mgnieniu oka :)

Będziesz to rozbudowywał? Np. o jakieś teratogeny, substancje jonizujące, farby do włosów i inne fajne rzeczy przyspieszające mutacje?

Czy będę rozwijać program? Uczciwie przyznam, że raczej nie. Aplikacja powstała jeszcze w zimie, i przez kilka miesięcy leżała nietknięta aż do wczoraj. Przez ten czas uświadomiłem sobie, ile rzeczy można by poprawić w samym fundamencie silnika, przede wszystkim tak aby było bardziej wydajnie. Jeśli chciałbym coś zmieniać, to lepiej byłoby odrazu zacząć od nowa. A jeśli zaczynałbym od początku, to przecież lepiej jest wymyślić jakiś nowy temat ( może ryby , coś związanego z wodą)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrób żeby wszystko zależało od zmiennej czas, predkość obiektów czy wszystkie zmienne odpowiedzialne za ewolucje, i bedzie można sobie ustawić czas = 0.5 - zwolnione o polowe tempo, ustawisz czas = 10 i raz ze bedzie Ci sie wygodniej testowac, dwa "graczom" bedzie sie milej oglądać postępy. I wtedy tasowanie genów nie było by już tak czasochłonne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...