Skocz do zawartości

Kurs tworzenia gier z silnikiem XenoN Core


Rekomendowane odpowiedzi

xenon_core_logo.png
Kurs tworzenia gier z silnikiem XenoN Core


Witam wszystkich twórców gier! :) Od dziś rusza seria kursów dotyczących tworzenia gier od podstaw, tyle, że z małym bonusem w postaci silnika XenoN Core.
Czemu piszę ten kurs? Ponieważ wiele osób chce zacząć zabawę z 3D i nie wie jak sie za to zabrać.
Czemu z silnikiem XenoN Core? Pewnie ktoś powie: no jasne, chce opchnąć swój silnik, ale na co on komu? A no na to, że zajmie się on obliczeniami fizycznymi, które sprawią, że świat gry będzie bardziej realistyczny, a poza tym gra będzie szybsza. A i Nasze i tak przeciążone pracą mózgi będą miały mniej roboty.
Czy to kurs tylko o grach 3d? W założeniu miał być tylko o grach 3d, ale postanowiłem, iż będę wyjaśniał też zagadnienia tego "płaskiego" świata.
Czy będzie on pokazywał jak zrobić daną gre w całości? Przeważnie nie, ale jeśli dany typ gry nie będzie zbytnio złożony, to postaram się go objaśnić w całości. Reszta to będą poszczególne (najważniejsze) elementy budujące dany typ gry.

Pozdrawiam
ΨΧΞ


Na tej liście będę zamieszczał linki do poszczególnych tutków:

Część 1: Samochód - sterowanie, fizyka oraz rysowanie.

Przeczytajcie, bo warto ;)
Zapraszam również na: www.xenon-core.yoyo.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jednego się czepię. Dlaczego nie online...?

 

Kurs online, czy typ gry online? Bo nie zrozumiałem kontekstu

PS. Podawajcie wasze pomysły na kolejne tutki, abym wiedział co konkretnie chcecie się dowiedzieć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technologia nazwana przeze mnie "TimeBridge" - fizyka podporządkowana czasowi, czyli dowolne 'podroze' w czasie panującym w grze. Coś jak gra timeshift. Ktoś powie: robisz savy i masz 'podroze' z czasie. Fakt, moze i wstecz, ale czy w przod? chodzi o algorytm ktory bedzie obliczal wlasciwosci elementow fizycznych w XenoNie o dowolna odleglosc czasu zarowno wstecz jak i wprzod.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podróż do przyszłości? Teoretycznie łatwo, bo gdybyśmy polecieli o 5min do przodu w grze, to postać znikałaby na te 5min w międzyczasie puszczając jakiś filmik z tunelem czasoprzestrzennym albo gif z jakimś psychodelicznym wirem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie - fakt, prosto. Mniej wiecej o to chodzi, tyle ze teraz oblicz zachowanie poszczegolnych elementow co zrobia przez te 5 minut nieobecnosci - to nie jest takie proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to puszczasz gif z wirem tak, aby przysłonił cały view, główną postać przenosisz gdzieś, gdzie przeciwnicy nic jej nie zrobią, a obiekty robią to, co robiły do tej pory. Po upływie czasu, postać wraca na swoje miejsce, a wir znika. Problem będzie wtedy, kiedy ktoś będzie się chciał przenieść w ciągu 5 sekund - 5 minut. Chociaż gdyby przyspieszyć poruszanie się przeciwników uzależniając ich od zmiennej, np. global.time_speed, która normalnie ma wartość 1, to m/w udałoby się uzyskać porządany efekt. Do tego można zwiększyć room_speed.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PsichiX, ten kurs bardzo mi przypomina kursy z YoYo Games (oczywiście wyglądem). Ale kurs nawet dobry. Nauczą się tylko ci, którzy średnio znają GM (np. ja). A dołączony przykład bardzo fajny, bo w 3d i dużo skryptów :D

 

5/5 :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Matthew: nie chodzi o to, bo to wg. mnie najglupszy sposob, ale faktem jest to ze najprostszy. Konrad był bizej. Chodzi o to, ze w ciagu jednej sekundy mozna sie przeniesc o np. godzine, czy dobe w przod. I zobaczysz wtedy swiat gry taki jaki by byl za ta godzine. ale to trudne, bo trzeba uwzglednic interakcje gracza. ale to tez ma swoje usprawiedliwienie, bo jak bys zobaczyl przyszlosc to na pewno nie potoczylaby sie tak samo - tu lezy interes interakcji czlowieka zarowno w realnym swiecie jak i w swiecie gry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, ze w ciagu jednej sekundy mozna sie przeniesc o np. godzine, czy dobe w przod.

Problem będzie wtedy, kiedy ktoś będzie się chciał przenieść w ciągu 5 sekund - 5 minut. Chociaż gdyby przyspieszyć poruszanie się przeciwników uzależniając ich od zmiennej, np. global.time_speed, która normalnie ma wartość 1, to m/w udałoby się uzyskać porządany efekt. Do tego można zwiększyć room_speed.

Wiem, że mój sposób jest najgłupszy, bo wtedy np. MOBy nie mogłyby się poruszać ze względu na zbyt dużą szybkość, ale na mniejsze odstępy czasu działałoby znakomicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurs online, czy typ gry online? Bo nie zrozumiałem kontekstu
Kurs online przez przeglądarkę. HTML albo PDF. Ale nie w archiwum :P

 

echnologia nazwana przeze mnie "TimeBridge" - fizyka podporządkowana czasowi, czyli dowolne 'podroze' w czasie panującym w grze. Coś jak gra timeshift. Ktoś powie: robisz savy i masz 'podroze' z czasie. Fakt, moze i wstecz, ale czy w przod? chodzi o algorytm ktory bedzie obliczal wlasciwosci elementow fizycznych w XenoNie o dowolna odleglosc czasu zarowno wstecz jak i wprzod.
Sam próbowałem coś takiego zrobić. CHodzi o przewidywanie, np. gdzie za x czasu będzie piłka. Ale nie miałem szans :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurs świetny. Mnóstwo przejrzystych kodów do 3D. Przykład też bardzo prosto opisany a ta fizyka :*

rating5jd7.gif

 

Ja bym chciał zobaczyć przykład ruchu postaci :D tzn. realistyczny bieg, "powiew" ubrań itd.

 

IMHO, Xenon powinien dostać własne forum/podforum aby tam można byłoby pisać swoje problemy itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO, Xenon powinien dostać własne forum/podforum aby tam można byłoby pisać swoje problemy itd.

Heh, tez bym tak chcial ;p ale wiem ze trzeba zrobic jeszcze wiele w nim, bym mogl prosic sily wyzsze o zrobienie tego :)

 

Ja bym chciał zobaczyć przykład ruchu postaci tzn. realistyczny bieg, "powiew" ubrań itd.

W następnym tucie, mogą być spadające bryły na nierówny teren

albo np. sterowanie obiektem w/pod wodą

Hmm, wiec chyba na to wyglada, ze nastepny kurs bedzie dotyczyl animacji szkieletowej czlowieka ;) Dodam ze na wysepce, gdzie bedzie mozna plywac :)

 

i ja też ale raczej to się nie uda bo U3D robi wiele autorów no i te szadery. mmmmm miodzio.

A no nie badz tego taki pewien, bo moze i jedna osoba ma wiecej roboty, ale to co widziales na razie to sama fizyka. Rendering jest ciagle w fazie tworzenia a pokaze go dopiero gdy bedzie choc troche lepszy od d3d w gmie i przynajmniej w polowie drogi do funkcjonalnosci U3D :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, a innym tez przeszkadzaja dlugie nazwy funkcji w obecnym XenoNie? Jesli duzej ilosci osob bedzie przeszkadzac, to zmienie na krotsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PsichiX, co do nazw funkcji zdecydowanie za długie, lepie by wyglądało coś takiego:

XInit - Inicjacja Xenona
XCameraSet - Ustawienie kamery
XCameraSetToX - Ustawienie 'Patrzenia' X kamery
XCameraSetFromZ - Ustawienie pozycji Z kamery
XPhysicUpdate - Updating Fizyki :P

Jakbyś zauważył, poprzedziłem funkcje znakiem X ( od Xenon )

I jeszcze np. Camera, Physic To do czego należy dana funkcja :P

To tylko taka moja propozycja kosmetyki, oczywiście możesz wymyślić swoje nazwy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fizyka spoko, tylko czepnę sie jednej rzeczy. Spróbujcie wyskoczyć samochodem pod dużym kątem tak aby go wprowadzić w rotację boczną. Samochód obróci się o 90 stopni i przestanie obracać. Tylko to. Po za tym inne funkcje wymiatają. Kiedy będę mógł korzystać z funkcji szkieletowych(np. xenon_human_body_skeleton_create) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up: Blokada rotacji bocznej to wynik braku uwzglednienia bezwladnosci w fizce tego przykladu. A co do xenon_human_body_skeleton_create() - ta funkcja zawiera sie w starej wersji (0.2) silnika i odpowiada za stworzenie prowizorycznego szkieletu czlowieka, ktory nie podlega fizyce z nowszej wersji - tam caly szkielet trzeba bylo animowac recznie niestety. Jak ktos gral w THE STIX to widzial o co biega - glowny bohater jak i wszystkie npc byly wlasnie stworzone i animowane za pomoca tej funkcji i kilku podobnych. W kolejnej lekcji zas bedzie juz animacja szkieletowa czlowieka uwzgledniajaca fizyke nowej wersji silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...