Arekadiusz Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Witam! Napisałem kurs pt.: "Pierwsza gra w programie Game Maker 8" z myślą głównie o początkujących. Jest to kurs tworzenia pierwszej gry w programie Game Maker 8.0. Ten poradnik przeznaczony jest dla osób które znają już podstawy języka GML ale nie wiedzą jak zabrać się za pierwszą grę. W poradniku wykorzystano przykład "GŁADKIE SCHODZENIE I WCHODZENIE POD GÓRKĘ” autorstwa Platyny. Wspomniany przykład znajduje się tutaj. Platyno - jeżeli nie zgadzasz się abym użył Twojego przykładu do mojego poradnika napisz tylko tutaj a ja od razu zmienie sposób poruszania się zastosowany w tutorialu. Wybrałem akurat ten gdyż bardzo mi się podoba i według mnie jest prosty w zrozumieniu. Pierwsza część została lekko dopracowana, teraz skończyłem pisać drugą i już myślę nad trzecią. Zarówno I i II część można pobrać pod tym adresem. Trzecia też się tam pojawi gdy skończę. Dziękuję za zainteresowanie i proszę o opinie oraz o zgłaszanie ewentualnych błędów. Pobierz kurs!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ediepl Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Ogólnie nie jest tak źle, ale jakoś dziwnie drażni mnie gdy ktoś nie używa tabulatorów, ale za to ładnie wszystko opisałeś w pdf. Na pewno przyda się początkującym. Ocena 4.5( ~5 )/5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Utermiko Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Znalazłem tylko jeden błąd, mianowicie zamiast Czy wiesz że score+=1 i score=score+=1 to to samo? powinno być Czy wiesz że score+=1 i score=score+1 to to samo? Poradnik świetny dla początkujących. Wszystko ładnie opisane, starannie wykonany. 5/5 :thumbsup: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 10 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 @ediepl: Wcięcie robiłem na początku każdego działu, wydawało mi się że nie trzeba więcej. @Utermiko: Faktycznie, mój błąd. W wolnej chwili poprawie. Cieszę się że się podoba. Poradnik był pisany dla początkujących. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
taxi_driver Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 chyba raczej dla srednio-zaawansowanych. (troche za szybko, a przynajmniej jak dla mnie) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 10 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Według mnie jest w porządku. Nie widzę tam wiele trudnych poleceń: GML score+=1 room_goto_next() sound_play ??? Jedyne co jest trochę trudniejsze to niektóre elementy chodzenia ale myślę że powoli można dojść o co chodzi. Polecam przeczytać kilka razy jeden dział tym którzy czegoś nie zrozumieli. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Utermiko Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Oczywiście, że jest w porządku. Tu jest krok po kroku tutorial jak zrobić grę platformową, czy tam przygodową. taxi_driver powiedz mi, czy dla średnio-zaawansowanych potrzebny jest aż tutorial ze szczegółowym opisem KAŻDEJ, POJEDYCZNEJ linijki kodu, tak jak napisał w poprzednim poście Arekadiusz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ediepl Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Chodziło mi raczej o tabulatory w kodzie, bardzo zwiększją czytelność kodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Utermiko Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 Chodziło mi raczej o tabulatory w kodzie, bardzo zwiększją czytelność kodu. Ja się odnosiłem do postu taxiego chyba raczej dla srednio-zaawansowanych. (troche za szybko, a przynajmniej jak dla mnie) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bedziom Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 @ediepl: Wcięcie robiłem na początku każdego działu, wydawało mi się że nie trzeba więcej. A Edie do Arekadiusza ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ediepl Opublikowano 10 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2012 W moim pierwszym poście w tym temacie napisałem że razi mnie nie używanie wcięć, na to Arkadiusz że wstawiał je na początek każdego działu, więc sprostowałem że chodziło mi o kod. Ludzie nauczcie się czytać ze zrozumieniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 11 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2012 Chodziło mi raczej o tabulatory w kodzie, bardzo zwiększją czytelność kodu. Ahhh w kodzie ;) Ok jak znajdę wolną chwilę to może poprawie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 11 Lipca 2012 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2012 Nie chciało mi sie czytac, całosci, zresztą nie mam czasu, ale: 1. formatowanie kodu!!! 2. + czy += to inaczej inkremetancja (zwiększanie), więc mozna to ładniej nazwać :) 3. pierwszy sprite mozna by odwracać na osi x (xscale) i nie trzeba wtedy odbicia - warto sie uczyć oszczędzania, np. na platformach mobilnych ma to duze znaczenie (czas ładowania, pamiec) 4. nie wiem po co jest o_kontroler_droga, skoro mozna to z bohatera wykonac. zbędny obiekt, zbędne eventy ogólnie nie jest najgorzej, ciezko znaleźć rażące błędy, raczej pierdoły Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 11 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2012 @up: 2. Myślisz że jakbym napisał "inkremetancja" to ktoś by wiedział co to znaczy? 3. Faktycznie, nie pomyślałem o tym. 4. Tak było w przykładzie Platyny więc ja też tak dałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 11 Lipca 2012 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2012 2. no własnie by sie nauczyli fachowego słownictwa :) można napisać "zwiększanie wartości, czyli inkrementacja" i już jest jakaś wartość edukacyjna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 11 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2012 2. no własnie by sie nauczyli fachowego słownictwa :) można napisać "zwiększanie wartości, czyli inkrementacja" i już jest jakaś wartość edukacyjna. Ok dopiszę to później ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 13 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2012 Sory za double posta ale chciałbym poinformować że mój tutorial przemieniłem w kurs. Poprawiłem kilka drobiazgów w części I, a teraz skończyłem pisać II i planuję już III. Aby pobrać zarówno część pierwszą jak i drugą należy przejść na moją stronę, a dokładnie pod ten adres. Pozdrawiam i dziękuje za uwage! ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
taxi_driver Opublikowano 13 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2012 Poradnik świetny dla początkujących. taxi_driver powiedz mi, czy dla średnio-zaawansowanych potrzebny jest aż tutorial ze szczegółowym opisem KAŻDEJ, POJEDYCZNEJ linijki kodu, moze zanim zaczniesz zawracac mi glowe to sam ustalisz z soba dla kogo ten poradnik/kurs jest przeznaczony. Pozniej przeczytaj pierwszy post Arekadiusza i odpowiedz sobie sam dla kogo ten kurs jest. Ja nadal uwazam ze jest nieco za trudny... no i jeszcze kodowanie zamiast klockow. Acha, o co chodzi z tym ze gm nie pozwala na uzycie Polskich znaków??! Owieczka Beatka z gry z moim udzialem mówi przeciez pieknie i w dodatku wierszem w naszym ojczystym jezyku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
candy Opublikowano 14 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2012 Ja nadal uwazam ze jest nieco za trudny... no i jeszcze kodowanie zamiast klockow. I bardzo dobrze, że jest tylko w kodzie. Klocki to zło. To jak podcieranie się liściem zamiast "srajtaśmą". Ten sam efekt, ale chyba czujesz różnicę. Jeżeli ktoś chce kodzić za pomocą klocków, to niech najpierw przerobi jakiś kurs z C (C++, delphi albo cokolwiek innego) i nie tyka tych powalonych bloków. Wtedy nauczy się pisać w kodzie w GM ( oczywiście nauczy się również zasad "dobrego kodzenia" przy okazji). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 14 Lipca 2012 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2012 Klocki w GM to są tylko dla tych, co chcą się pobawić miesiąc i odinstalować. Niestety, ale jak chce się zrobić coś więcej, to moim zdaniem kod jest dużo bardziej czytelny i szybszy do modyfikowania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dawka83 Opublikowano 14 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2012 Proponuje je wywalić tylko zbędny balast :). No i bez nich program zdobędzie bardziej profesjonalny wygląd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
I am Lord Opublikowano 14 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2012 Albo simple mode: są klocki, advance: nie ma, i od razu jest pole do wpisywania kodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 17 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 Popieram wszystkie powyższe odpowiedzi. @ taxi_driver: Nie wiem dlaczego tak się uparłeś na te klocki i na ten poziom trudności. Według mnie nie ma sensu najpierw uczyć się obsługi klocków a za chwilę kodu (klocki nie mają przecież wszystkich funkcji). Do tego kod jest czytelniejszy i uważam że wygodniejszy. Moim założeniem było napisanie poradnika dla osób które już coś umieją ale nie wiedzą jak to ogarnąć w jakąś małą grę. A co do polskich znaków wydaje mi się że w GM nie można ich używać w draw_text. Chyba że można zmienić jakąś czcionkę albo coś takiego ale chyba nie jest to wiedza wymagana jak na pierwszą grę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cordoba Opublikowano 17 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 Popieram wszystkie powyższe odpowiedzi. @ taxi_driver: Nie wiem dlaczego tak się uparłeś na te klocki i na ten poziom trudności. Według mnie nie ma sensu najpierw uczyć się obsługi klocków a za chwilę kodu (klocki nie mają przecież wszystkich funkcji). Do tego kod jest czytelniejszy i uważam że wygodniejszy. Moim założeniem było napisanie poradnika dla osób które już coś umieją ale nie wiedzą jak to ogarnąć w jakąś małą grę. A co do polskich znaków wydaje mi się że w GM nie można ich używać w draw_text. Chyba że można zmienić jakąś czcionkę albo coś takiego ale chyba nie jest to wiedza wymagana jak na pierwszą grę. Wystarczy w foncie zmienić, till z 127 na 255 i są polskie znaki, tak na marginesie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ediepl Opublikowano 17 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 Nie ma to jak pisać kurs i nie wiedzieć podstawowych rzeczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 17 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 Ładnie wykonane oprócz formatowania kodu. Daj go w ramki, czy cokolwiek, bo aktualnie nie wygląda ładnie. Brak rażących błędów, jest to całkiem ładne. Powodzenia w dalszym pisaniu :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arekadiusz Opublikowano 18 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2012 @ediepl: Myślę że nie są to takie podstawy... ale ok nieważne. Dopisze tam co zrobić aby uzyskać polskie znaki. @Mimek: Myślałem o jakiś ramkach ale nie wiedziałem jak to ładnie zrobić. Zastanowię się teraz i postaram się dodać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się