PsichiX Opublikowano 8 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Czerwca 2009 Witajcie, postanowiłem dać Wam znów kawałek xenona, tym razem jest to mała biblioteczka (ze względu na wagę) o dużych możliwościach jakie dają macierze. Czym są macierze? Do lektury odsyłam TUTAJ :) A po co Nam te macierze? A no tutaj nie będę tak leniwy i powiem. Otóż wszelkie operacje transformacji (czy to 3D czy 2D) odbywają się na macierzach (przynajmniej powinny), które są czymś co ułatwia Nam całkowicie sprawę i nie potrzebujemy już milionów lengthdirów aby obrócić ramię naszego szkieletu, wystarczy "obrócić macierz" i przemnożyć przez nią wektor jakim jest punkt (2D/3D) i jako wynik dostaniemy przetransformowany punkt. Ale po co Nam to skoro do obrotu wystarczy nam lengthdir i odpowiednia kolejność? a no dla tego że macierz ma taką dobrą właściwość jak składanie transformacji i może przechować wszystkie dokonane operacje transformacji w jednej takiej samej (czyli tablicy 4x4 elementów) bez konieczności martwienia się o lengthdiry i multum obliczeń. Dla większości osób piszących grę 3D w GM ma problem z kamerą, że nie zawsze ustawia się jak należy, przez co obraz może się zniekształcać. Tym bardziej osoby chcące obracać kamerę w osi X (kąt gamma) też nie potrafią tego zrobić, i dla tego z pomocą przychodzi macierz, którą "obracamy", transponujemy (aby odzwierciedlić ją na GMową orientację w przestrzeni) i mnożymy przez nią wektor patrzenia oraz wektor góry kamery. Jak to się czyta to wydaje się dzikie i niezrozumiałe, ale w przykładzie jest to o wiele łatwiejsze ;P dla tego polecam spawdzić jak to działa, bo jest to bardzo przydatne dla odciążenia kochanego procka :) możecie też dać swoje propozycje jakie przykłady z transformacjami dodać :) Download Wersja ta zawiera: * prostą kamerę symulatora lotu (obracanie kamerą za pomocą W,S,A,D,Q,E) * zaawansowaną kamerę symulatora lotu (obracanie samolotem za pomocą strzałek) W Game Info jest lista do zrobienia, chętnie też dodam Wasze pomysly ;) Screeny: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Makary155 Opublikowano 9 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 No nareszcie jakiś ciekawy dodatek! Świetna robota. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 9 Czerwca 2009 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 A podprzestrzenie prymarne u-baz i klatki Jordana też policzy ? :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PsichiX Opublikowano 9 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 w podprzestrzenie prymarne muszę się zagłębić, bo to dla mnie nowe zagadnienie, a co do klatek Jordana to wiedz że ta macierz jest stworzona pod kątem grafiki, czyli jest to macierz kwadratowa 4x4, a więc jej wielkość jest ograniczeniem dla klatek Jordana :P ale nie omieszkam postarać się dodać to :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 9 Czerwca 2009 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 Tak tylko żartowałem :) Sprawdzałem Twoją wiedzę, bo ja swego czasu miałem takie zagadnienia na studiach, ale w sumie niewiele z tego pamiętam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Crackkk-GM Opublikowano 9 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 Ładnie :) teraz jeśli ktoś to użyje, to żadna gra 3d nie będzie taka "crapowata" :) 5/5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PsichiX Opublikowano 11 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Czerwca 2009 A to się nadaje nie tylko do 3D, dodam też do tego przykład animacji szkieletowej, bazującej na macierzach, nie zaś na lengthdirach jak to się zwykle robi ;P UPDATE: Nowa wersja z zaawansowaną kamerą symulatora lotu dodana! Download: TUTAJ oraz w pierwszym poście :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek.S Opublikowano 11 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 11 Czerwca 2009 bardzo ładnie ;) w ogóle da się dolecieć do końca mapy? :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Egzekutor Opublikowano 12 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 Bardzo fajne :) No ale muszę dać 4/5 bo jest trochę nie zadbana realistyka :( Ja się leci samolotek pod kontem 90 stopni i nic się nie robi to on nie spada :o Powinien spaść samowładnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Roki Opublikowano 12 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 Supcio 5/5, podoba mi się kontrola strzałkami, a możesz dodać: - Widok z za samolotu - Wykaz prędkości lotu - Różne typy kamer(Cinematic Camera Jak W GTA S.A.) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kofel Opublikowano 12 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 Zastanawiam się po kiego piszecie te debilne posty skoro TEN TEMAT jest o bibliotece do obsługi kamery? :o Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PsichiX Opublikowano 12 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 @Kofel: Gwoli ścisłości: ten temat jest o bibliotece do obsługi macierzy, co nie ogranicza się tylko do kamery. Kamera poszła na pierwszy ogień bo to jedno z bardziej przydatnych elementów używających macierze ;) @Egzekutor: opadanie występuje wtedy gdy prędkość samolotu jest mniejsza niż minimalna prędkość wznoszenia. @Roki: Niestety ten przykład ma głównie pokazywać zastosowanie macierzy, mniej tam chciałem umieszczać bajerów, nie mniej jednak gdy skończę resztę przykładów do tej biblioteki to dodam i te bajerki :) Tak czy inaczej dziękuję wszystkim za pozytywne oceny :) kolejnym przykładem będzie animacja szkieletowa :) jeśli macie jakieś pomysły na przykład gdzie potrzeba transformacji to napiszcie, a chętnie taki przykład dodam ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Phoenix Opublikowano 12 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 No dodatek ten szczególnie mi się spodobał, ale muszę sie zgłębic w macierze bo nic z tego nierozumiem xD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 12 Czerwca 2009 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2009 PsichiX - to może zrób artykuł o macierzach an GMC ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PsichiX Opublikowano 16 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Czerwca 2009 Gnysku, bardzo dobry pomysł, jak skończę przykład animacji szkieletowej do tego to napiszę i wrzucę też art o macierzach do zasobów GMClanu :) UPDATE!!! DODANO: Animacja szkieletowa humanoida (w przełożeniu na polski: postaci człeko-podobnej) Download: TUTAJ oraz w pierwszym poście :) Screen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dawidds Opublikowano 17 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Czerwca 2009 I tak nikt z tego nie skorzysta ^_^ Zrób lepiej przykład obrazujący, dlaczego zastosowanie macierzy do tego typu problemów jest wydajniejsze, bo sam osobiście wątpię w sens tego rozwiązania... ;/ Już wolę te kilka nanosekund (ekhm, albo i mniej... ;/) poświęcić, ale za to nie używać niepotrzebnie dlla (mówię odnośnie przykładu animacji szieletowej). Ed: Albo raczej nie "dlaczego", a "jak bardzo" :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek.S Opublikowano 17 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Czerwca 2009 Efekt b ładny, ale jak mówi Dawidds nie załączał bym dlla tylko do animacji szkieletowej. Wolał bym sam coś wykodzić ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się