Skocz do zawartości

4 pytanie dot. 3D :)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam! To mój pierwszy post na forum, choć w GM'ie siedzę już nieco ponad dwa lata. Jestem w trakcie tworzenia piłkarskiej gry 3D, przede mną nie mniej niż kolejne dwa lata pracy, tym razem nad grą (zrobiłem dopiero modele, część silnika 3D, fizykę piłki oraz kilka tekstur, m.in. trawy). i na wstępie mam parę pytań...

 

1. Jak się tworzy AI (inteligencję zawodników)?

2. Jeśli stworzyłem model 3D boiska piłkarskiego, to jak mogę je wstawić do gry z teksturami, tak by nie dało się go opuścić (by zawodnik zatrzymywał się na reklamach) oraz jeśli piłka trafia do bramki - wykonywała się jakaś akcja? A może lepiej oddzielnie ustawiać bramkę, trybuny, reklamy, itp.?

3. Interesuje mnie kwestia zmiany zawodnika, którym grasz (automatycznie, tak jak w FIFA i PES).

4. Jeśli stworzyłem model 3D zawodnika (GM powinien spokojnie odpalić), to jak stworzyć jego szkielet? Chodzi mi o to, aby zawodnicy chodzili po boisku, a nie pełzali oraz by ich głowy i ciało zwrócone były w stronę piłki.

 

Proszę o wypowiedzi istotne, wprowadzające coś do tematu. Wiem, że GM nie jest najlepszym narzędziem jeśli chodzi o 3D, jednak w żadnym języku (oprócz GML i języków HTML oraz PHP) nie potrafię programować, a nie mam czasu na naukę (która potrwała by zapewne nie mniej niż rok). Pozatym piłka nożna, to nie jest ogromna mapa, a jedynie boisko, trybuny, bramki oraz zawodnicy - myślę, że GM jest w stanie to pociągnąć. Aha, zawsze mogę się przerzucić na GM 8, gdy wyjdzie (myślę, że ekipa wprowadzi lepszą obsługę 3D). Tak czy siak za każdą odpowiedź będę dozgonnie wdzięczny.

 

Wasz Nowy User - Broccatee :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

Opuszczenie boiska to chyba jedna z najprostszych rzeczy - jest ono prostokątne, zatem nalezy tylko sprawdzać pozycje x i y.

Co do AI - no to już zalezy jak sobie to napiszesz, ale to po prostu jedna wielka sklejka ifów i elsów.

Zmiana zawodnika - kolejna rzecz na liście if ... else ... .

Modele szkieletowe ? Musisz skorzystać z DLLa który je obsługuje, lub sam napisać skrypt który tym zarządza.

 

Btw. GM ciągnie tylko 1024 polygony bez zająknięcia, powyżej zaczyna zwalniać. Sześcian posiada 12 polygonów - dla ułatwienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witamy Cię Broccatee :thumbsup:

Odpowiem Ci na prostsze pytania, bo zwijam już od kompa, jutro odpowiem na resztę, jak nie zapomnę tu zajrzeć.

 

1. i 4. -

Wiem, że GM nie jest najlepszym narzędziem jeśli chodzi o 3D, jednak w żadnym języku (oprócz GML i języków HTML oraz PHP) nie potrafię programować, a nie mam czasu na naukę (która potrwała by zapewne nie mniej niż rok).

Dokładnie tak samo myślałem jeszcze z miesiąc temu. Jeśli myślisz poważnie o robieniu gier w 3d to przełam strach przed nowymi możliwościami i przestań iść do celu najcięższą drogą :thumbsup: . Zapoznaj się z Ultimate3d (bodajże www.ultimate3d.org), to wspaniały silnik 3d do GM, a co za tym idzie piszesz w nim w GML, a oferuje duży skok wydajności, a ponadto był on dla mnie o wiele prostszy niż GMowy 3d.

A o wiele, wiele lepszym rozwiązaniem jest przerzucenie się z GM na 3d Game Studio, którego używam obecnie. Jeśli naprawdę siedzisz z GMem 2 lata, to musisz mieć o wiele większą wiedzę ode mnie, więc nie masz się czego obawiać i śmiało spróbować. 3DGS używa lite-c, języka o bardzo podobnej składni do GML, mówię Ci ja po zrobieniu paru tutków czułem się w nim prawie jak w gm. Dobra rozpisałem się chociaż nie mam czasu :jezor: .

Dobra a tak pozatym to sprawiasz wrażenie sumiennego, zdeterminowanego gościa więc jeśli będziesz miał taką ochotę to przejrzyj ten temat https://forum.gmclan.org/index.php?showtopic=17859 i zastanowimy się nad przyjęciem Cię do naszego teamu.

 

Powodzenia przy tworzeniu giery :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki odzew ;)

 

Opuszczenie boiska to chyba jedna z najprostszych rzeczy - jest ono prostokątne, zatem nalezy tylko sprawdzać pozycje x i y.

Dzięki, nie pomyślałem o tym. ^_^

 

Co do AI - no to już zalezy jak sobie to napiszesz, ale to po prostu jedna wielka sklejka ifów i elsów.

Zmiana zawodnika - kolejna rzecz na liście if ... else ... .

Dużo roboty... nie ma jakiegoś prostszego sposobu?

A jak najlepiej to zrobić? Jeżeli piłka jest najbliżej zawodnika X, to przełącz na niego? Czy może jeszcze jakoś inaczej?

 

Modele szkieletowe ? Musisz skorzystać z DLLa który je obsługuje, lub sam napisać skrypt który tym zarządza.

Niestety nie umiem pisać DLLów.

 

Btw. GM ciągnie tylko 1024 polygony bez zająknięcia, powyżej zaczyna zwalniać. Sześcian posiada 12 polygonów - dla ułatwienia.

Bez komentarza... przecież mi nawet piłka na tym nie pójdzie :glare:

 

---

 

Witamy Cię Broccatee :thumbsup:

Miło mi. :D

 

Odpowiem Ci na prostsze pytania, bo zwijam już od kompa, jutro odpowiem na resztę, jak nie zapomnę tu zajrzeć.

 

1. i 4. -

Dokładnie tak samo myślałem jeszcze z miesiąc temu. Jeśli myślisz poważnie o robieniu gier w 3d to przełam strach przed nowymi możliwościami i przestań iść do celu najcięższą drogą :thumbsup: . Zapoznaj się z Ultimate3d (bodajże www.ultimate3d.org), to wspaniały silnik 3d do GM, a co za tym idzie piszesz w nim w GML, a oferuje duży skok wydajności, a ponadto był on dla mnie o wiele prostszy niż GMowy 3d.

Słyszałem o tym silniku, jak dotąd jednak go nie wypróbowałem. Już ściągam. :)

 

A o wiele, wiele lepszym rozwiązaniem jest przerzucenie się z GM na 3d Game Studio, którego używam obecnie. Jeśli naprawdę siedzisz z GMem 2 lata, to musisz mieć o wiele większą wiedzę ode mnie, więc nie masz się czego obawiać i śmiało spróbować. 3DGS używa lite-c, języka o bardzo podobnej składni do GML, mówię Ci ja po zrobieniu paru tutków czułem się w nim prawie jak w gm. Dobra rozpisałem się chociaż nie mam czasu :jezor: .

Niestety nie mam teraz za bardzo czasu na naukę dodatkowego języka, może w wolnej chwili przejrzę ten program.

 

Dobra a tak pozatym to sprawiasz wrażenie sumiennego, zdeterminowanego gościa więc jeśli będziesz miał taką ochotę to przejrzyj ten temat https://forum.gmclan.org/index.php?showtopic=17859 i zastanowimy się nad przyjęciem Cię do naszego teamu.

Możesz mi podać jakieś konkrety? Ile osób jest aktualnie w teamie? Jaki projekt macie zamiar teraz tworzyć?

 

Powodzenia przy tworzeniu giery :thumbsup:

Dziękuję ^_^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@UP

Konkrety:

-Przeczytaj pierwszy post w tamtym temacie

-Dokładne informacje co do projektu i całej reszty pojawią się na naszej stronce (która jest w trakcie powstawania) w mam nadzieję niedalekiej przyszłości.

-narazie są 3 osoby - mam nadzieję, że gdy ruszy stronka i opublikuje demko naszego aktualnego projektu znajdzie się o wiele więcej chętnych osób

 

Najbardziej potrzebni są nam graficy 2d i 3d, więc jeśli dobrze czujesz się w grafie, to powitamy Cię z otwartymi ramionami ^_^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czegoś tu nie rozumiem ;/ Niby siedzisz w gm 2 lata a nie umiesz napisać AI? -.- Gre zaczyna się od tworzenia od głównej jednostki gry jaka jest silnik. Potem dopiero jej upiększanie. AI powinieneś już mieć zrobione i inne podstawowoe rzeczy a jedyne co robić w grze to tylko poprawa bugów i dodawanie nowych pomysłów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Crack, widzisz, to nie do końca tak jest. W GMie pierw musisz sprawić aby 3D się Ciebie słuchało, żeby działało jak należy i w miarę szybko, więc jeśli zaczął od grafiki to dobrze, mniej problemów później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@UP

Konkrety:

-Przeczytaj pierwszy post w tamtym temacie

-Dokładne informacje co do projektu i całej reszty pojawią się na naszej stronce (która jest w trakcie powstawania) w mam nadzieję niedalekiej przyszłości.

-narazie są 3 osoby - mam nadzieję, że gdy ruszy stronka i opublikuje demko naszego aktualnego projektu znajdzie się o wiele więcej chętnych osób

 

Najbardziej potrzebni są nam graficy 2d i 3d, więc jeśli dobrze czujesz się w grafie, to powitamy Cię z otwartymi ramionami ^_^

Hmm w grafie czuje się dość dobrze (bardziej podchodzi mi 3D, niż flat). Na razie niestety nie mam czasu, może gdzieś w wakacje będę miał mniej roboty to dam znać. :thumbsup:

 

Czegoś tu nie rozumiem ;/ Niby siedzisz w gm 2 lata a nie umiesz napisać AI? -.- Gre zaczyna się od tworzenia od głównej jednostki gry jaka jest silnik. Potem dopiero jej upiększanie. AI powinieneś już mieć zrobione i inne podstawowoe rzeczy a jedyne co robić w grze to tylko poprawa bugów i dodawanie nowych pomysłów.

No widzisz... nie umiem, a w zasadzie nie umiałem, bo teraz już umiem (oczywiście - ify i elsy znam, ale jakoś wcześniej nie pomyślałem o tym).

Poza tym jak to ja - nie czytałem tutoriali i do wszystkiego doszedłem sam :rolleyes:

 

Crack, widzisz, to nie do końca tak jest. W GMie pierw musisz sprawić aby 3D się Ciebie słuchało, żeby działało jak należy i w miarę szybko, więc jeśli zaczął od grafiki to dobrze, mniej problemów później.

W sumie to nie do końca tak. Zacząłem od www (HTML, PHP, itp.), później przeszedłem na flat, następnie zacząłem działać w GMie i jakiś rok temu zainteresowałem się 3D. Tak wyszło, że dzisiaj lepiej umiem 3D, niż flat (działam w Cinemie i PS'ie). No ale masz rację ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...