Skocz do zawartości
Matrix_

Unity - Od czego zacząć?

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie mam zaszczyt dodać pierwszy temat w tym dziale :D

 

Wprowadzę was w świat Unity postaram się jakoś dobrze wam to przedstawić.

Unity jest silnikiem dzięki któremu możemy robić niezłe gry 3D, a do 2D również ma niezłe wsparcie. W unity możemy obługiwać dodatkowe urządzenia Ocullus Rift, Kinect i wiele innych. Możemy zrobić Virutall Reallity, wyświetlać modele 3D nakierowując naszą kamerą z telefonu na zdjęcie. Opcji jest cała masa.... Naprawdę...

 

Po pierwsze musimy się do tego jakoś przygotować.

Wszystkie programy, które podaję są darmowe (ale nie zawsze z użytkiem do celów komercyjnych)

Co potrzebujemy jeszcze do tworzenia w Unity oprócz jego zainstalowania:

 

Edytor kodu - bez niego ani rusz:

MonoDevelop
- automatycznie instalowany (jeżeli go nie odhaczymy) - niezły edytor kodu. Dobry na początek, dobrze podpowiada, prosty w użyciu. Jak się dobrze kliknie sam sformatuje kod, żeby był czytelny

 

Visual Studio
- od wersji 5.2 również automatycznie instalowany - świetny edytor. Zawsze dobrze formatuje, podkreśla od razu kiedy nie damy średnika na koniec linijki. Dzięki skrótowi
CTRL
+
.
może nam automatycznie dodać zmienną. Podpowiada co mamy wpisywać w nawiasie, wszystkie typy zmiennych itp. Dostajemy pełną personalną wersję po zalogowaniu się przy użyciu konta microsoft. (Aby program dobrze nam działał z Unity potrzebujemy mieć zainstalowanej wtyczkie Visual Unity [przy instalacji unity jest zalecana do zainstalowania])

 

Jeżeli robimy grę 3D:

Po pierwsze przyda nam się jakiś program do robienia modeli:

Blender
- dość prosty w obsłudze, można znaleźć wiele filmików instruktażowych (mogę jakieś podesłać), może być użyty do tworzenia animacji.

 

Po drugie jakiś programik do tworzenia grafiki ( głównie textur w tym wypadku ):

Gimp
- dobrze znany program do tworzenia i edytowania grafiki

Jeżeli robimy grę 2D:

 

Oczywiście program do tworzenia grafiki:

Gimp
- Polecam go, ale każdy ma jakiś swój ulubiony.

Inne pomocne programy

DropBox
- jeżeli pracujemy z jakąś osobą, na pewno przyda nam się jakaś aplikacja do synchronizowania plików: Grafika, Dźwięki, Fonty, Conept Arty itp. (tylko nie pliku projectu unity, jedynie skompresowane, albo exporty .unitypackage, spowodowane jest to setkami plikami cashe, a używanie projektu przy włączonym dropboxie blokuje się, ponieważ za duża liczba i zbyt szybka plików.

 

GitHub
- Podobno najlepszy program do działania z kimś w Unity, nie znam go za bardzo. Posługuje się nim z konsoli. Jak ktoś go ogarnia, to wie o co w nim chodzi. Początkującym nie polecam.

 

AudaCity
- Prosty edytor dźwięków, jeżeli chcemy coś wyciąć lub przyciąć jakiś dźwięk. Zmienić lekko efekty. Nadaję się.

 

Jeżeli dopiero zaczynamy swoją przygodę z programowaniem, radzę albo pooglądać jakieś filmiki instruktażowe, albo przeczytać jakieś wprowadzenia. Jest ich cała masa u Wujka Google po Rosyjksu, Angielsku, Francusku i po Polsku również...

Nie polecam od razu na początku się pytać jak się do czegoś zabierać jak się nie zna podstaw. Trzeba ogarnąć podstawowe funkcje takie jak:

Rigibody - Fizyka w naszej grze,

Character Controller - Kontroler bohatera,

Collision Cube/Circle/Mesh/Sphere/Capsule - Dodają kolizje,

Mesh - model,

Material - połączenie textury z hight i normal mapą,

Particle System - efekty, dym, ogień itp.,

Audio Source - źródło dźwięku,

Audio Listner - jeden na scenę - odbiorca dźwięku

Jeżeli czegoś z tego nie znasz i nie wiesz jak działa, zalecam lekturę dokumentacji wszystko jest tam ładne opisane. Dokumentacja jest podstawą w Unity. Trzeba się nią umieć posługiwać jak biblią albo słownikiem (kto czym woli). Bez niej ani rusz.

 

Naszym placykiem zabaw są dwa okienka.

Scena - Graficznie w 3D możemy przesuwać elementy, klikając LPM pociągając za wektory.

Inspektor - lista elementów w naszej grze na danej scenie. Klikając na poszczególne elementy mamy możliwość wpisania od ręki pozycji, zmiany publicznych zmiennych, dodawać komponenty itd.

 

Myszką możemy robić pewne zmiany w naszych obiektach przy pomocy pewnych opcji:

1. [Łapka] Po prostu przeciąganie elementów obracamy kamerą w scenie itd.

2. [Q] - umożliwia nam zmianę pozycji obiektu przez wektorki

3. [W] - dzięki temu możemy obracać nasze obiekty wokół wszystkich osi.

4. [E] - zmiana skali, wzdłuż i wszerz jak kto woli

5. [R] - zmiana skali w trochę innej formie, głównie przy edycji płaskich elementów, lepsze niż 4. przy tworzeniu gier 2D

 

Mam nadzieję, że mój temat, pomoże wam przynajmniej trochę w zaczęciu pracy z Unity. Jeżeli chcecie żebym co dodał/zmienił piszcie...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Github nie jest programem lecz najpopularniejszym serwisem www do hostowania projektów głównie open source (za closed source trzeba zapłacić) prowadzonych systemem kontroli wersji GIT. Chodziło Ci właśnie o GITa, który jest programem obsługiwanym z wiersza poleceń. Na szczęście dla wygodniejszej obsługi zostały wymyślone graficzne interfejsy, np:

https://www.sourcetreeapp.com/ - SourceTree (polecam pod windowsem),

http://www.syntevo.com/smartgit/ - SmartGit (polecam pod linuksem),

http://www.gitkraken.com/ - GitKraken Polecam jak ktoś lubi maksymalną prostotę i nie oczekuje zaawansowanych funkcji (czytaj jest ładny ale biedny).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No nawet może wrócę do nauki Unity, w wersji jakiejś ograniczonej na której robiłem rzeczy nie było w ogóle możliwości robienia cieni i wielu innych podstawowych zdawałoby się funkcjonalności więc trochę mnie to odstraszyło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam.

Tak złego wstępu do programu to ja nigdy nie widziałem.

Przepraszam bardzo, ale nie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Przepraszam.

Tak złego wstępu do programu to ja nigdy nie widziałem.

Przepraszam bardzo, ale nie.

Dobrze,

jutro poprawię wstęp. I lepiej to poukładam.

 

Reszcie dziękuję za odpowiedzi.

Bardziej przyjaznego interfejsu nie widziałem :D

W sumie nie szukałem, jak zobaczyłem tą konsole i dość dziwne na początku polecenia to się troszkę przeraziłem..

 

Wojzax, teraz cienie to pestka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A powiedz mi, czy teraz nie ma już takiego limitu, iż nie dało się kiedyś używać RTT bez pro?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
A powiedz mi, czy teraz nie ma już takiego limitu, iż nie dało się kiedyś używać RTT bez pro?

Od któreś tam wersji wszystko co jest w Unity da się robić na każdej wersji. Jedynie wsparcie jest mniejsze. I brak możliwości zapisu/exportu do chmury.

Nie korzystałem z RTT, ale gdzieś mi się rzuciło na oczy w dostępnych modułach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W free są okrojone narzędzia do debugowania bardziej niż funkcjonalności silnika. Nie ma profilera :/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W free są okrojone narzędzia do debugowania bardziej niż funkcjonalności silnika. Nie ma profilera :/

Właśnie o to mi chodziło. Coś jeszcze do poprawy oprócz wstępu?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie napisałeś nic o prefabach, a bez tego nie ma szans zrozumieć jak w ogóle działa Unity i o co tu właściwie chodzi w tym silniku

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Nie napisałeś nic o prefabach, a bez tego nie ma szans zrozumieć jak w ogóle działa Unity i o co tu właściwie chodzi w tym silniku

Dobra za 15 minut zabiorę się za robienie zmian w tym opisie. Ale nie wiem czy trochę nie ujmę informacji a wrzucę je w osobnym temacie.

Bo wszystko w jednym jest bezsensowne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Właśnie radzę zrobić jednak kolejny temat, gdzie wszystko będzie szczegółowo opisane, jak Unity jest podzielone, co to perfaby, jak się robi podstawy etc.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Właśnie radzę zrobić jednak kolejny temat, gdzie wszystko będzie szczegółowo opisane, jak Unity jest podzielone, co to perfaby, jak się robi podstawy etc.

Wiem, dlatego chcę zrobić serię i opisywać tylko to co w temacie.

Jak myślicie zrobić taką serię tematów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ten temat wtedy mógłby posłużyć jako taki spis treści z linkami i krótkie omówienie do twoich tematów oraz coś ogólnego na temat tego silnika.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ten temat wtedy mógłby posłużyć jako taki spis treści z linkami i krótkie omówienie do twoich tematów oraz coś ogólnego na temat tego silnika.

Dobrze. Zaraz pozmieniam, a następne tematy opublikuję w następnych dniach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się tutaj

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×