DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 Wyścigi Top-Down Kurs z serii "TipTop" by DobryZiom Wstęp: Witam.Widząc jak na forum GMClan, w dziale "Pytania Początkujących" powstaje wiele nowych tematów wynikających z bezmyślnego kopiowania przykładów i składania ich w kupę postanowiłem napisać kurs "TipTop". W kursie tym będę starał wytłumaczyć absolutnie wszystko co będzie zawarte w kursie. Na pierwszy ogień pójdzie tworzenie wyścigów top-down. ZACZYNAMY! 1.Grafika Nie będę tu tłumaczył jak robić grafikę, lecz powiem co nam będzie potrzebne. Mianowicie: -Samochód - W tym artykule użyje tylko dwóch samochodów. Pierwszym będziemy się poruszać my, a drugim bot -Droga - Jako że robimy grę samochodową, powinniśmy po czymś jeździć. Dróg może być kilka typów(asfalt,żwir...do wyboru do koloru) -Elementy Otoczenia - Dla urozmaicenia wyglądu naszego świata powinniśmy dodać elementy otoczenia. Mogą to być drzewa, kamienie, głazy, budynki, lampy drogowe, ławki i co jeszcze sobie tylko wymarzysz -"Kropki" - Nie wiem jak to nazwać...Będziemy potrzebowali czegoś, co nie będzie widoczne(bo tak ustawimy), ale będzie potrzebna do ustawienia drogi botowi(do jego AI). Mogą to być kropki, kwadraty i co sobie tylko chcecie :) 2.Dźwięk Jeszcze nigdy na gmclan nie widziałem samochodówki z dźwiękiem samochodu, dlatego postanowiłem pokazać jak to zrobić(z użyciem dlla, ponieważ gm nie posiada funkcji do prędkości odtwarzania). W celu stworzenia dźwięku musisz "warknąć" do mikrofonu "trrr"(tylko nie za mocno bo się wystraszy) :D Widziałem to kiedyś w jakimś kursie Allegro(c++) i naprawdę fajnie wychodzi :D 3.Kodzenie No i przyszedł czas na najlepsze :) W tym dziale zrobimy użytek z tych grafik i dźwięku! 3.1.Gracz Stwórz objekt "Gracz" i daj mu sprite jednego z samochodów 3.1.1.Przygotowanie Na początek w create damy zmienne z których później będziemy korzystać: GML friction=0.1//Hamowanie samochodu po puszczeniu gazu maxspd_up=10//maxymalna prędkość do przodu maxspd_down=-5//maxymalna prędkość do tylu przyspieszenie_up=0.5//przyspieszenie do przodu przyspieszenie_down=0.2//przyspieszenie do tylu skret=4//skręcanie w lewo i w prawo</span></span></span></span></span></span></span> 3.1.2.Jazda bez zbędnego gadania...step: GML if keyboard_check(ord("W")) and speed<maxspd_up//jesli wciśniemy W { //i prędkość nie jest większa od maxymalnej speed+=przyspieszenie_up//przyspieszamy } if keyboard_check(ord("S")) and speed>maxspd_down//na odwrót { speed-=przyspieszenie_down//zwalniamy } if keyboard_check(ord("A"))//jeśli wciśniemy A { if speed>0 then direction+=skret//jeśli jedziemy do przodu to normalnie skręca w lewo if speed<0 then direction-=skret//a jeśli jedziemy do typu to jest odwrotnie } if keyboard_check(ord("D"))//jeśli wciśniemy D {//to w 2 strone jest odwrotnie :) if speed>0 then direction-=skret if speed<0 then direction+=skret } if keyboard_check(vk_space)//jeśli wciśniemy spacje {//hamowanie if speed>1 then speed-=1//jeśli szybkość większa od 1 to odejmuje 1 if speed<-1 then speed+=1//i odwrotnie if speed<1 and speed>-1 then speed=0//jeśli w przedziale szybkości -1 do 1 to zatrzymuje } image_angle = direction//to jest dla spriteya...żeby się obracał :)</span></span></span></span></span></span></span> 3.1.3.Dźwięk Jak wcześniej powiedziałem, w tym artykule pokaże jak zrobić dźwięk samochodu :D Biblioteka jest w paczce z przykładem. Create: GML XaudioHeader()//Nagłówek XaudioInit('XeAudiere.dll')//inicjacja biblioteki silnik=XmusicLoad('auto.wav')//wczytanie dźwięku</span></span></span></span></span></span></span> Step: GML XmusicPitch(silnik,1*(speed/maxspd_up*1.5))//ustalamy szybkość odtwarzania dźwięku w zależności od szybkości :) //można się tym trochę pobawić :) if XmusicIsPlaying(silnik)=false//jeśli dźwięk nie jest teraz odtwarzany { XmusicPlay(silnik)//to go odtwarzamy...bo samochód działa :D } Game End: GML XmusicFree(silnik)//zwalniamy dźwięk XaudioFree()//i bibliotekę</span></span></span></span></span></span></span> I to by było na tyle co do gracza :) ***** UWAGA: Artykuł nie jest jeszcze skończony, jutro lub jeszcze dziś dodam 2 połowę :) ***** Przykład v2(zoptymalizowane odtwarzanie dźwięku silnika): https://gmclan.org/up6605_4_9c86ec350c.html ******************************************************************* Drugiej części nie będzie.Zamiast niej stworzę mini silniczek gier wyścigowych ******************************************************************* Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ZyperPL Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 To tak się nie robi, że najpierw się daje zmienne z których się będzie korzystać, bo przecież to wychodzi w praktyce. Lepiej jakbyś zrobił w trakcie poradnika, teraz zrobimy blablabla, <tutaj wytłumaczyć jak to zrobić> ale najpierw musi dodać zmienne w Create odpowiadające za <blablabla>. :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 no widziesz :) A ja to zrobiłem tak jak uważałem że będzie dobrze :) to nie poradnik tylko artykuł :) E:I to tak się nie robi że najpierw się komentuje a dopiero potem czyta... :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jaklub Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 to nie poradnik tylko artykuł to skąd słowo "Kurs" w twoim poście? btw. ilość emotikonek :) w twojej odpowiedzi nie jest normalna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 ja tego używam jako kropki hehe. E:Można powiedzieć żę to taki artykuł-kurs Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jaklub Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 ja tego używam jako kropki hehe. w takim razie proponuję zmianę kropki na taką: . =D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 rozważę :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
m@rcixxx Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 Były już podobne przykłady, ale były takie z fizyką, lub np. mój dawny przykład z biegami, obrotomierzem i prędkościomierzem. A co do dźwięku - na "niskich" fajnie brzmi nawet, ale na wyższych obrotach to już lipnie. No, ale pracuj pracuj nad tym przykładem, może wyjdzie z tego jakiś endżin. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 nie no silnika nie będę robił :D Ja tu pokazuje podstawy jak zrobić :) A co do dźwięku to możesz sobie na necie poszukać albo coś i będziesz miał lepszy :) ten do pokazu :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lechu4444 Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 Skoro powiedziałeś że to kurs dla tępych którzy tworzą gry sklejając przykłady. Wyprzedzę ich i pozwolę sobie zadać kilka noobskich pytań: 1. Przepisałem kod wszystko tak jak tutaj ale podczas gry kiedy wciskam "D" obrazek nie skręca czemu??? 2. Czemu gdy włączam grę wyskakuje mi błąd "i tu jest ten błąd co mówi że potrzebujesz wersji pro" Wiesz założyłem że to jest bardzo początkujący czytacz który pierwszy raz włączył GM i nie wie co i jak. Ogólnie wyszło to nijak. A mam jeszcze jedno pytanie... nie jest przypadkiem coś źle z jazdą do tyłu i skręcaniem bo jak analizowałem kod to raz jest "+" a raz "-" sprawdzałeś czy te kody działają zgodnie z prawami fizyki. Nie wiem może się mylę. sprawdziłem przykład i jest dobrze więc się nie czepiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 zaraz wstawie poprawiony przykład(stabilniejsze odtwarzanie dzwieku silnika i 2 nowe dzwieki :) ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 8 Lipca 2010 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 a gdzie jest else ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 https://gmclan.org/up6605_4_9c86ec350c.html @gnysek:hmmm...nie ma. @Lechu4444: ja nie powiedziałem że to dla takich noobów tylko... głównie. Do tego trzeba GM'a PRO :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lechu4444 Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 https://gmclan.org/up6605_4_9c86ec350c.html @gnysek:hmmm...nie ma. @Lechu4444: ja nie powiedziałem że to dla takich noobów tylko... głównie. Do tego trzeba GM'a PRO :) Wiem że do tego trzeba mieć pro przecież ja na to zwróciłem uwagę że gdy ktoś zaczyna przygodę z GM to nie kupuje PRO. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
m@rcixxx Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 Zrób jeszcze, że do tyłu też się dźwięk zmienia, a potem zegary, biegi i że lecisz bokiem i muchy boczną szybą zabijasz! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 jejku...ale to ma być tylko przykład prostej wyścigówki...to może zamiast kończyć arta zrobię taki wyrąbiasty przykład z biegami,AI bota,fizyką,licznikiem itp? :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mipo57 Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 jejku...ale to ma być tylko przykład prostej wyścigówki...to może zamiast kończyć arta zrobię taki wyrąbiasty przykład z biegami,AI bota,fizyką,licznikiem itp? tylko nie zapomnij o ultra-fotorealistycznej grafice ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 myślę o xenonie :D E:Prosiłbym o oceny :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
m@rcixxx Opublikowano 8 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 Nie no śmieję się, chyba będę musiał się sam za takie coś zabrać :). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DobryZiom Opublikowano 8 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2010 ehh...zrobie silnik ale kompletny :) skrpty nawet na wszystko...dzwiek,muzyke,fizyke,grafika...no :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się