bartoszwitek Opublikowano 8 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2005 Witam! Chciałbym się dowiedzieć, jak najwięcej, o tych językach... Który trudniejszy? Który lepszy do tworzenia gier, czy też programów? O którym więcej jest w internecie, itp. :] Proszę, żeby każdy powiedział, to co wie! :P Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Nie ma czegoś takiego "który lepszy". Język C++ używany jest przez profesjonalistów. Gdzieś tak w 95% a może i więcej. Nawet wszystkie firmowe devkity na konsole to c++. W internecie również znajdziesz więcej informacji na jego temat, więcej zasobów, bibliotek itd. Delphi natomiast jest łatwiejsze do opanowania. Gry też można w nim tworzyć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dziadekkleofas Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 "SZUKAJ" Jest taki pikny guziczek <_<. I była dyskusja kiedyś na ten temat. Chyba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Teorytecznie C++ jest trudniejszy, ale do niego są robione biblioteki ułatwiające tworzenie gier (np. Allegro, Irrlicht). Też o nim raczej jest więcej w necie. Jednak Delphi to trzeba najpierw powiedzieć, że to nie jest język tylko kompilator (bardzo często popełniany błąd, czasem nawet w książkach). Delphi jest kompilatorem języka Object Pascal, a do niego nie ma bibliotek ułatwiających tworzenie gier (chociaż swego rodzaju, taką biblioteką można nazwać Omega Components :P ). W delphi masz takie ułatwienie, że masz wszystko objektowo, a w C++ nie (chyba że skorzystasz z C++ Buildera). Chociaż jak w Delphi chcesz robić na czystym DirectX lub OpenGL to i tak trzeba korzystać z WinAPI, więc tu nie ma różnicy. Delphi ma też takie ułatwienie, że do niego są robione komponenty ułatwiające obsługę DirectX i OpenGl np. DelphiX (przestarzałe, powolne, nie polecam), Asphyre (dawniej Powerdraw, bardzo ładne efekty graficzne można w niej robić, ciekawostką jest to, że na tej bibliotece zrobiono Soldata :D ), GLScene (bardzo dobre biblioteki ułatwiające obsługę OpenGL, polecam). Co do stron: http://delphi.bajo.pl - sporo artykułów o Delphi, min. bardzo zrozumiały przepis na platformówkę w Powerdraw (czyli Asphyre :P ). http://warsztat.pac.pl - największa polska strona o programowaniu gier. Raczej dla profesjonalistów, chociaż początkującym też może się przydać :D . Bardziej traktuje o C++. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartoszwitek Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 No to mam jeszcze jedno pytanie... :P Nie znam żadnego z nich, nawet w najmniejszym stopniu, (choć wiem, że troszeczke się łączą z GML) więc proszę was o jedną radę... Który na początek? :] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tymon Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Ja bym poszedł w C++ :] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Ja bym poszedł w Delphi. Czemu? Łatwiej jest go opanować i nawet nie znając dobrze języka można już zacząć kombinować w DelphiXie chociaż :) . DelphiX jest strasznie banalny, a można w nim zrobić fajne gry (np. Recreation War bardziej znany jako Recwar, został w nim zrobiony, a to naprawdę wyśmienita gra ;) ). Jak ktoś jest ciekawski to daję link do Recwara: http://www.student.kun.nl/willemjanssen/recwar/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartoszwitek Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Więc raczej spróbuje nauczyć się Delphi... :P Mam następne pytanko. Jaki edytor na początek mi polecacie? Mam nadzieje, że nikt nie powie, że notatnik... :] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
LittleFish Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Ja bym zaczynał od C... Dlaczego? Bo na początek, faktycznie wydaje sie trudne, ale jak się już poduczymy, to mamy większe możliwości niż w Delphi. :) Co do edytora - GVIM Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Jaki edytor :P ? Przecież język to Object Pascal a Delphi to kompilator wraz z edytorem :P . Można go ściągnąć na borland.pl . Jak ściągniesz, musisz poprosić o klucz dla Delphi Personal (ta wersja którą ty masz z napisem i've got cd czy coś takiego). Maile od Borlanda z kluczami często trafiają do katalogu spam, więc sprawdzaj też ten katalog. Mi np. klucz do jBuildera trafił do spamu nie wiem czemu :P . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
LittleFish Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Może trafił do spamu bo wielu ludzi w twoim systemie mailowym otrzymywało ten klucz... Zresztą to nieważne. Ja dalej jestem za C++, a najlepszy edytor to Visual Studio.net (z kompilatorem) i GVIM (bez kompilatora) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek (Kamrat) Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 C++. Jest przede wszystkim szybszy. I nadaje sie do wszystkiego :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Dla sprostowania shaq: Object Pascal (czyli Delphi) i C++ mają te same możliwości. Tu zależy tylko i wyłącznie od znajomości języka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Moja opinia: Brać się za C++ (nie C). Jeżeli natomiast jesteś leniem, masz już trochę lat na karku i nie wiążesz z programowaniem GIER KOMPUTEROWYCH kariery zawodowej, bo na naukę C++ latami nie ma juz czasu (powinno sie zaczac najlepiej w podstawowce, a poczatek liceum to ostatni gwizdek) to polecam Purebasic. Tanszy od delphi, latwiejszy i w ogole. :) Super narzedzie dla hobbystow. A i nawet jak sie uzbiera ekipe, to mozna w tym robic komercyjny soft, biorac przyklad z firmy topware. Dla innych rodzajów oprogramowania uczymy się: JAVA, .NET, JSP, ASP i PHP z głównym naciskim na .NET, JSP - technologie przyszlosci, coraz popularniejsze na zachodzie, PHP - aktualnie popularne, w naszym kraju najpopularniejsze. Ciekawe jak python na tym wyjdzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vardi Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Jeśli chcesz robić w sumie tylko gry to wystarczy Delphi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Ja raczej chciałbym zostać programistą, ale nie koniecznie gier dlatego się wziąłem za Delphi już w podstawówce. Sądzę, że już niedługo zrobię jakiegoś pacmana w Delphi, a to nie jest już takie łatwe jak w GM. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Dodam, że jeśli chodzi o webmasterke i nietylko to: http://www.webhostingtalk.pl/hosting-about...l&highlight=net Wypowiedzi pracowników większych firm hostingowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tymon Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Jako pierwszy program proponuje odtwarzać plików wav z listą odtwarzania i innymi bajerkami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Raczej nie. Lepiej kalkulator. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Choosen Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 ...W delphi masz takie ułatwienie, że masz wszystko objektowo, a w C++ nie (chyba że skorzystasz z C++ Buildera)... Male sprostowanie Marmot. To co masz na mysli mowiac o obiektach w Delphi to sa w istocie komponenty. Obiekty to zgoła inne pojecie. Koncepcja komponentow posiadajacych stany i wlasnosci zostala zaimplementowana w serii kompilatorow z dopiskiem "Builder" i ma to miejsce zarowno w językach C++ jak i object pascal ( odpowiednio C++ builder i Delphi builder ) Natomiast obiekty jako takie wystepują w obydwu jezykach. ...Chociaż jak w Delphi chcesz robić na czystym DirectX lub OpenGL to i tak trzeba korzystać z WinAPI, więc tu nie ma różnicy.... Z tym niestety tez sie nie moge zgodzić. Tworzenie aplikacji OpenGL nie wymaga uzycia interfejsow WinApi ktore jednak znacznie ulatwiają sprawe i są czesto wykorzystywane :thumbsup: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartoszwitek Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Jeżeli natomiast jesteś leniem, masz już trochę lat na karku[...] Mam 14 lat... :P No, jeżeli Ranma_man mówi, że Delphi mam odłożyć, to nie będę się go uczył... :] Apropo C++ i PureBasic: nie zależy mi na trudności danego języka, jeżeli będę mu poświęcał bardzo dużo czasu, to i tak się go nauczę. A więc teraz GMClanowa społeczności mam kolejne pytanie... Który wybrać? C++, czy też PureBasic? :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek (Kamrat) Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 C++ i PureBasic :P Oba są bardzo dobre. Jednak proponuje zacząć od C++ :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administratorzy gnysek Opublikowano 9 Sierpnia 2005 Administratorzy Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2005 MOja opinia: Delhpi - jest podobny w wyrażeniach do gamemaker (choć w składni nie za bardzo). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Satr Opublikowano 7 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2007 C++ jest lepszy od Object Pascala (Delphi) oto dlaczego: http://www.epokay.net/artur/cpp_najlepszy.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek (Kamrat) Opublikowano 7 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2007 a jak patrzyłeś na datę ostatniego posta to ci opadła kurtyna na oczy? :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dziadekkleofas Opublikowano 7 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2007 Wolę nie pytać, jakie to było przedstawienie. :P Generalnie ciężko ocenić c++ i Delphi, bo pierwszy jest stworzony do lepszego developingu, a drugi zaś do szybszego. :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kubx Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Może odbiegam od tematu, ale nie chciałem otwierać nowego. No a więc: Nie lubiałem Pascala. Przez jego składnie ;p. Ale kilka dni temu poczytałem książę o nim. No i zmieniłem zdanie ;) Początkowo programy pisałem w IDE Free Pascala, ale było to nie wygodne. No to wziąłem PSPada i podpiąłem do niego FPC. Pisze się fajnie, ale postanowiłem spróbować Delphi (prawie to samo ale więcej możliwości, itp..). Poszukałem informacji w necie. Znalazłem coś o Lazarusie. I teraz mam problem: Delphi czy Lazarus ? Bo Delphi mam za darmo, ale nie ma dużo modułów do obsługi konsoli (początkowo w niej chce pisać programy), wersja 7 personal, ale za to Lazarus oparty jest na FPC, posiada te moduły, ale większość książek, kursów, informacji, przykładów w internecie jest o Delphi. Czy pomiędzy nimi są wielkie różnice? Co wybrać? Mam nadzieję, że pomożecie w wyborze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dziadekkleofas Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Lazarus ma prawie wszystko identyczne z Delphi. Jeśli zależy ci na multiplatformowości, wybierz Lazarusa (Lub Delphi.net :P). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kubx Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2007 A czy programy/gry zrobione w Lazarusie nadają się do wykorzystania komercyjnego? Z tego co czytałem, aplikacje stworzone w Delphi (personal) mogą być rozprowadzane bez żadnych opłat, ale że można je sprzedawać, tylko że jako osoba a nie firma. [edit] I jeszcze jedna sprawa: jakie strony polecacie do nauki Delphi? (nie chce odpowiedzi w stylu: google.pl, bo pytam się jakie strony wy polecacie). Na razie znalazłem Unit1.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 8 Sierpnia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2007 @Kubx Unit1.pl i 4programmers.net to moim zdaniem najlepsze serwisy o tematyce Delphi. Co do wykorzystania komercyjnego, można tylko w Lazarusie, bo on nie ma ograniczeń licencyjnych w przeciwieństwie do Delphi 7 Personal, który de facto jest już zabytkiem nie nadającym się do codziennej pracy i już dawno temu zdążyły go wyprzeć Delphi 2005 Personal, Turbo Delphi Explorer czy Turbo Delphi.NET Explorer. Jak chcesz środowisko z prawdziwego zdarzenia, ale nie boisz się ograniczeń licencyjnych to patrz na te dwa ostatnie, a jak chcesz proste środowisko bez ograniczeń, to Lazarus. @Satr: Przecież to jest tylko prywatne zdanie pewnej osoby, a prędkość aplikacji składa się na wiele czynników, przy której wybór języka jest najdrobniejszym ze wszystkich. Bardziej tu chodzi o jakość kompilatora i optymalizację kodu. C++ jest bardzo restrykcyjnym językiem, w którym wszystko trzeba dopieścić do ostatniej linijki, w przeciwieństwie do Pascala, w którym możemy sobie trochę popuścić, co odbija się na prędkości. Także ważnym czynnikiem jest kompilator. Kompilator dołączany do Visual C++ czy G++ (ew. MINGW) to bardzo dobre kompilatory, czego Pascal się zbytnio nie doczekał, bo Turbo Pascal Compiler od dawna nierozwijany (a co najciekawsze, programy skompilowane w nim szybciej chodziły od programów skompilowanych w Turbo C Compiler, o czym czytałem w paru książkach), GNU Pascal do czołówki kompilatorów nie należy, a Free Pascal jest w porównaniu do G++ krótko rozwijany i nie ma za sobą tak potężnego zaplecza jakim jest FSF czy Microsoft (w przypadku Visuala). A obecne kompilatory Borlanda do najlepszych też nie należą, co widać po szybkości działania programów pisanych w C++Builder czy Delphi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się