Skocz do zawartości

Biblioteki w GM 6.0 ?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Od pewnego czasu bawie się w Game Makerze 6.0. Zrobiłem już pewną grę i chcę robić kolejne etapy do niej (kolejne pokoje, sprite'y, objekty...). Niestety wgrywanie kolejnych plików z muzyką czy tłem powoduje bardzo wolną pracę GM. Czy jest możliwe wczytywanie plików tła, muzyki itp. z pliku? Tak jak np. w html'u? Chodzi o to żeby nie wklejać tła do GM, tylko je wczytać. Mam niezarejestrowaną wersję GM 6.0.

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam, Paweł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Wczoraj byłem u kumpla, który ma jak sie okazało zarejestrowaną wersję GM w wersji bodajże 6.1. Nie wiem czy kupił klucz, czy jakoś go zdobył, ale mniejsza z tym. Znaleźliśmy w Object Properties -> Main2 takie zakładki jak Resources, czy to one służą to wczytywania plików? Do czego dodać te polecenie (create, step)? Z tego co zrozumieliśmy to dzięki temu możemy zamienić jakieś sprite'y, muzykę albo tło z programu, jakimś innym plikiem z zewnątrz. Nie zauważyliśmy nigdzie, żeby podawało się lokalizację pliku, musi on być tam gdzie zapisywaliśmy gre? Może jest inny sposób. Troche się rozpisałem, ale bardzo przydała by mi się ta funkcja. Jeszcze raz dzięki za pomoc, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, w GM 6.1 są klocki Resources i służą do tego, ale jest to cholernie nie profesjonalne (sorka za wyrażenie). Nie możesz szukać do wszystkiego klocków. Najlepiej jest kodem to zrobić.

A co do lokacji, to podajesz ją tam gdzie pisze sprite.gif, ale lepiej, żeby plik był w tym samym katalogu co gra i podać ścieżkę np. domek.bmp. Jak podasz np. ścieżkę C:\Moja gra\domek.bmp, to nigdy nie masz pewności czy potencjalny gracz, wgra tą grę w tą samą ścieżkę.

BTW. To chyba logiczne że daje się to w create. W końcu to masz nie podmieniać bez przerwy (step), tylko raz przy starcie objektu. Polecam naukę angielskiego, bo bez niej, to raczej nie zajdziesz i trochę logicznego rozumienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem helpa w GM i prawie nic z niego nie zrozumiałem. Wpisałem polecenie background_add(ale co w nawiasie?), tak samo inne polecenia background..., podawałem ścieżkę dostępu i nic, cały czas pojawia mi się błąd. Cieżko jest Wam napisać jedną lub dwie linijki kodu na forum ??? Nie wszyscy umieją się dobrze obsługiwać tym programem, więc potrzebują czasami pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ci wyjaśnię w bardzo prosty sposób co oznaczają te napisy w nawiasie:

background_add(fname,transparent,smooth,preload) - fname: ścieżka do pliku; transparent: czy ma być przeźroczysty (0 - nie, 1 - tak); smooth: czy ma mieć antyaliasing (0 - nie, 1 - tak); preload to jeżeli ma być załadowany plik do pamięci (0 - nie, 1 - tak).

Czyli na przykładzie mówiąc:

background_add(niebo.bmp,0,0,0);

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

chyba

background_add('niebo.bmp',0,0,0);
//lub
background_add(niebo.bmp,false,false,false);

nazwy plikow musisz podać pomiędzy znakami ' ' albo " ".

A jak nic z helpa nie rozumiesz, to zajmij się czymś prostszym, bo tam wszystko jest bardzo przejżyscie napisane. (może poza funkcjami 3d).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za pomoc, wszystko niby gra ale tła nie widać :( Program nie wykrywa błędu, kod jest niby ok, tylko coś jest nie tak. Zrobiłem tak:

Stworzyłem obiekt BG, następnie Add Event -> Create -> Execute a piece of code. Kod wpisałem taki:

 

background_add("background.jpg",true,false,true);

 

Sprawdzałem czy ścieżka jest ok, pisałem nawet C:\program files\..., próbowałem pozamieniać ze sobą false i true. Stworzyłem pokój i władowałem w górny lewy róg wcześniej stworzony obiekt BG. Uruchamiam grę, wszystko jest ok, tylko nie widać tła. Wcześniejsze tło usunąłem, dałem NO BACKGROUND. Czy ja jestem kompletnie głupi i robie coś źle, czy ten program mnie nie lubi ?? :(

 

Jeżeli ktoś mógłby mi wysłać najprostrzy przykład, który działa byłbym niezmiernie wdzięczny. Mój mail: flatland-bmx@wp.pl.

 

Jeszcze raz dzięki za pomoc, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Wstawiłem obiekt z tym kodem do pokoju w górnym lewym roku (jeżeli górny lewy róg ma jakieś znaczenie). Nie rozumiem tej części z helpa i wydaje mi się, że tutaj tkwi problem:

 

"The function returns the index of the new background that you can then use to draw it or to assign it to the variable background_index[0] to make it visible in the current room. When an error occurs -1 is returned."

 

:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok już wiem. Robisz obiekt i w create wpisujesz kod: "background_index[0] = background_add('en.bmp',0,0,0);", obiekt wstawiasz do rooma i w roomie w zakładce backgrounds klikasz na background0 i niżej zaznaczasz opcje Visible when room starts. I gotowe. :)

 

PS. zamiast en.bmp wpisujesz nazwę swojego pliku to chyba jasne. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...