Skocz do zawartości

Ada 95


Markos

Rekomendowane odpowiedzi

Ja na temat tych mało popularnych i oryginalnych języków mam kiepskie zdanie. Z nich można tylko wynieść złe nawyki. Choć muszę przyznać, że w tej Adzie kod wygląda dość estetycznie... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Adster, nie zgodzę się co do złych nawyków, ponieważ różnym językom programowania może przyświecać inna metodologia tworzenia struktury kodu. Conajwyżej złych nawyków możesz nabrać ucząc się z niekompetentego kursu/książki. A z tym o czym piszesz, to spotkałem się jedynie przy gml'u gdzie w warunkach operatory = i == są tożsame. Tutaj MO skopał sprawę, bo chciał ułatwić poznawanie języka, a efekt jest dokładnie odwrotny...

 

Wracając do języka Ada 95 - słyszałem coś o nim, ale niewiele. Czytając artykuł z wikipedii, to już mi się nie podoba. Sądzę, że to ta sama liga co języki typu Haskell, Erlang, Ocaml, Oberon i innych dziwnych nazwach. :) Języki te, znane mniejszemu gronu społeczności, używa się głównie w specjalistycznych dziedzinach, tak więc amatorsko od tak dla zabawy nie ma sensu się za nie brać. No chyba, że lubisz tracić czas. ;) Ja straciłem około roku czasu na świetny język o nazwie Pike (liga pythona i ruby, ale moim zdaniem znaaaaaaaaacznie fajniejszy i z sensowniejszą strukturą ala C++), ale rzuciłem w porę. Jeżeli dany język ma niewielkie wsparcie, mało bibliotek itd., to sobie można darować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gadałem z pewnym kolesiem i poleca do nauki właśnie Ade bo jest estetyczna czytelna itp itd. Da się w niej zrobić wszystko ;]Co do złych nawyków to mówił że właśnie w C czy C++ itd prędzej ich się nauczę. Polecił mi także Pythona i Ruby ... ale jak widać nie wszyscy mają takie same zdanie :) i teraz jestem kompletnie zamotany ;/... i nie wiem co wybrać..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się tego próbowałem kiedyś uczyć, bo mi się spodobał z powodu składni, jednak porzuciłem. Słabe kursy są na sieci, na dodatek jedyne dobre środowisko i kompilator który w pełni obsługuje najnowszy standard Ada 2005 jest płatny, a darmowy GNAT (kompilator Ady) ma w pełni tylko obsługę standardu 95, który jest przestarzały. Środowisk też brak, musiałbyś w notatniku pisać. Ja osobiście używałem do tego celu Emacsa z bibliotekami rozszerzającymi go do pracy w tym języku (min. integracja z kompilatorem GNAT i podkreślanie składni). Lepiej się weź za coś innego, typu C++ czy C#, bo to ci się bardziej przyda, a na dodatek, kod jest czytelniejszy od tego z Ada ;p . Zresztą, sam zobacz, przykładowe programiki :P :

http://wklej.org/id/aac180c2ed - program na dodawanie dwóch liczb

http://wklej.org/id/8270b59613 - hello world.

Jedyne programiki jakie chciało mi się pisać w tym języku :) . Jeżeli chcesz kursy, to tutaj podałem trochę linków:

https://forum.gmclan.org/index.php?showtopic=3664

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowiedziałem się że GNAT obsługuje standard 2005 i jest darmowy ;]

Dowiedziałem się także NIGDY C# a juz NA PEWNO C++ nie beda czytelniejsze od Ady, poza tym "standard 95" nie jest przestarzaly, no i ksiazka na Wikibooks i Lovelace sa uwazane za NAJLEPSZE kursy on-line do jakiegokolwiek jezyka programowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

@Markos:

 

Ja się nie dziwię, że ten koleś polecił Ci Adę, skoro lubi jeszcze Pythona i Ruby. :) Widziałeś składnię tych języków? Nie lubię kiedy wyrażenia, warunki itd. są w całości pisane słownie i nie używa się znaków. I o to w tym chodzi albo to albo tamto. To zależy co Ty lubisz. Dla mnie wszelkie Basici, Pythony, Pascale itd. są męką własnie dlatego, że zamiast symboli stosowane są słowa. Po drugie naukowo jest dowiedzione, że stosowanie symboli np. { } jest czytelniejsze od Begin i End, ponieważ znaki graficzne szybciej kojarzysz, a wyrazy musisz przeczytać.

 

Poza tym na co Ci Ada? Pisałem wcześniej, że mało popularnych języków do użytku ogólnego nie ma sensu się uczyć. Dla mnie fajny jest Pike, ale co z tego? Zresztą to twój wybór. :)

 

I na koniec polecę Ci stronę, która szybko poleca się zorientować w składni, co jak się pisze: http://merd.sourceforge.net/pixel/language...-languages.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. C++ ma dla mnie 10 razy lepszą składnię niż Pascal lub Ada i inne starocie, niewspierane przez biblioteki i na dodatek mało popuralne. Bo zobacz jak wygląda program w C++:

#include <conio.h>
#include <iostream>
int main() { std::cout << "Witamy!"; getch(); }

I w pascalu:

Uses CRT;
begin
write("Witamy");
end.

Od razu widać prostotę C++/C. To najprostrze języki, jakie znam.

 

Naprawdę nie rozumiem, czemu mówi się, że takie języki są łatwiejsze i zalecane dla początkujących. Wolałbym zacząć w GMie się bawić, niż w Pascalu lub Adzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Mistrzunio, to akurat jest zły przykład, bo cin i cout są nieporęczne, a po drugie dyrektywy typu include to stara metodologia, wolę packages czyli stosowanie uses/using/import (zależnie od języka). :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mistrzunio, po co dałeś używanie CRT, skoro ani razu nie użyłeś funkcji z niego?

Poza tym, to sprawa każdego kto jaką składnię woli i tyle. Nie wiem czemu piszesz, że lepiej w GM się bawić niż w Pascalu czy Ada. Nie wiem czy wiesz, ale pod Pascala już zostały przeportowane nawet Irrlicht i Allegro czyli najpopularniejsze silniki do tworzenia gier. Tak samo został przeportowany SDL, jest pełna obsługa OpenGL i DirectX... Zresztą, GM jest napisany w Delphi, a Delphi to nic innego jak obiektowy Pascal + środowisko IDE. Mimo to, ja na siłę jakoś próbuję przyzwyczaić się do C++owej składni, bo widzę potencjał tego jężyka i C#a, jednak osobiście wolałbym coś co miałoby taką składnię jak Pascal.

Zresztą Mistrzunio, widać, że ty strasznie mało wiesz. Po pierwsze, Ada i Pascal nie są przestarzałe. C++ jest na pewno bardziej przestarzałe od Ada, a Pascal to jest mniej więcej równolatkiem C++, który też się trzyma bardzo dobrze. Do Pascala jest tworzonych mnóstwo bibliotek, min. jak już wcześniej wspomniałem SDL, Allegro czy Irrlicht, portowane są kolejne. Ada może nie jest takie popularne, ale WCALE nie jest przestarzałe o czym może świadczyć chociażby fakt, że ostatnio wydany standard języka Ada jest z 2005 roku, a C++a w 1999 roku. Rozumiem jakbyś mówiąc przestarzały język mówił o Clipperze, Basicu czy Algolu, ale wierz mi, Pascal i Ada wcale nie są starociami, a to, że mają inną składnię niż C++, to wcale nie oznacza, że nie są to języki nowe i dalej rozwijane.

Ja zresztą sam chciałem się kiedyś uczyć Ada, bo wydał mi się to bardzo ciekawy język, postrzegałem go jako takiego C++a ze składnią Pascala, jednak jedyna biblioteka do tego języka która mogła mnie zainteresować to GtkADA, jednak brakowało mi specjalnych dedykowanych tworzeniu gier, co miały C++ i o dziwo nawet Pascal. Ada jest bardziej językiem specjalistycznym, chyba nawet w wojsku się używa tego języka programowania z tego co wiem, jednak jak chcesz coś na skalę domową to C++, C# lub Pascal.

Poza tym Mistrzunio, wiesz czemu te języki są takimi polecanymi dla początkujących? Bo mają wszystkie cechy normalnego programowania (w końcu to zwyczajne języki programowania) a nazewnictwo wszystkiego się bierze prosto z języka angielskiego. O to jak wygląda prosty program w pascalu na pobieranie ciągu znaków od użytkownika i jego wyświetlanie:

program pobieranie;
var
a:string;
begin
writeln('Napisz coś');
readln(a);
writeln('Napisałeś: ',a);
end.

co by w tłumaczeniu na polski (dosłownym z angielskiego wyglądało tak):

program pobieranie;
zmienne
a:łańcuch;
rozpocznij
napiszln('Napisz coś');
odczytajln(a);
napiszln('Napisałeś: ',a);
koniec.

(dałem funkcje z końcówką ln co oznacza Line New - Nowa Linia). Jak widać, dosłownie tłumacząc z angielskiego można szybko zrozumieć o co chodzi w kodzie, dlatego się poleca to początkującym. Zresztą, bardzo dobrymi przykładami, że Pascal i języki mu pochodne czyli Object Pascal i Delphi są nadal używane są takie programy jak Game Maker, Lazarus, Dev-C++, środowisko graficzne dla Linuksa o nazwie XPde, czy nawet gra Hedgewars.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ale C# to raczej najpopularniejszy język z ich wszystkich ;p . Sam bym chętnie pisał w C# pod .net, ale nigdy ludziom się nie chce ściągać .net framework do odpalania programów czy gier, a kod skompilowany zawsze szybciej działa od takiego odpalanego przez frameworka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się nie dziwię, że ten koleś polecił Ci Adę, skoro lubi jeszcze Pythona i Ruby. smile.gif Widziałeś składnię tych języków? Nie lubię kiedy wyrażenia, warunki itd. są w całości pisane słownie i nie używa się znaków. I o to w tym chodzi albo to albo tamto. To zależy co Ty lubisz. Dla mnie wszelkie Basici, Pythony, Pascale itd. są męką własnie dlatego, że zamiast symboli stosowane są słowa. Po drugie naukowo jest dowiedzione, że stosowanie symboli np. { } jest czytelniejsze od Begin i End, ponieważ znaki graficzne szybciej kojarzysz, a wyrazy musisz przeczytać.

 

Poza tym na co Ci Ada? Pisałem wcześniej, że mało popularnych języków do użytku ogólnego nie ma sensu się uczyć. Dla mnie fajny jest Pike, ale co z tego? Zresztą to twój wybór. smile.gif

 

I na koniec polecę Ci stronę, która szybko poleca się zorientować w składni, co jak się pisze: http://merd.sourceforge.net/pixel/language...-languages.html

Naukowo, naukowo...ja szybko zrezygnowałem z języków rodziny C, bo mają składnię opartą właśnie na symbolach. Zdecydowanie wolę tworzyć kod za pomocą słów, podobnie jak Marmot.

 

@Markos

Poucz się wszystkiego po trochu. Jak poczujesz, że coś Ci leży najbardziej, to się za to bierz. Ja już powiedziałem-ta Ada wygląda na dość czytelny język. :)

 

@Mistrzunio

Akurat z tych dwóch przykładów to Pascal jest dla mnie czytelniejszy. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

No tak, naukowo. W tych samych warunkach jeśli ja preferuję symbole, a Ty wyrazy, to mam lekką przewagę w czytaniu kodu. :P Dla mnie C# wygrywa, bo w nim wszystko jest obiektem, włącznie z typami int, byte itd., nie ma stosu niepotrzebnych selektorów czy używania wskaźników (tzn. są one dostępne w trybie kodu niezarządzanego). :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Nie wiem czy Cie to jeszcze interesuje, bo temat stary, ale Ada to taki język prawie jak Pascal, tyle, że wzbogacony o programowanie współbieżne i rozproszone.

 

To, że nie potraficie znaleźć bibliotek do Ady to nie znaczy, że Ada mam mało bibliotek.

 

Druga sprawa. To porównywanie języków to niezłe pieprzenie ;] A ja moge powiedzieć, że BEGIN i END jest dla mnie czytelniejsze, i co z tego? ;]

 

Tak samo nakłanianie na C#, co dla niektórych jest tożsame z .NET hehe ;]

 

Wniosek: Każdy pisze w czym lubi. Można powiedzieć, że np Delphi to staroć, bo oficjalnie nie jest wspierany, ale kto tu gada głupoty, że Ada to staroć? Dalej jest wspierana i rozwijana i proponuje nie gadać czegoś o czym nie ma sie zielonego pojęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...