Skocz do zawartości

Witam, jestem nowy...


Dangon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Jestem poczatkujacym i mam kilka (za pewne śmiesznych i prostych dla was) pytan. Mam wersje GM 6.1 zarejestrowana.

A wiec tak:

1) Kazda gra jaka odpale mi sie przycina. Tzn. mniej wiecej co kilka sekund jest jakies przyciecie. Czy to wina gier czy trzeba ustawienia programu zmienic? A moze to wina kompa? :rolleyes:

 

2) Na stronie w przykladach jest duzo przydatnych rzeczy (np. tworzenie sniegu itp.). Jednak wszystkie sa stworzone poprzez kod. Czy da sie te same efekty zrobic "klockami" (tak wy to chyba nazywacie :P), bo ja tego kodu, jak mozna sie domyslec, nie rozumiem :D

 

A teraz najlepsze B) : (tylko sie nie smiejcie)

3) Sciaglem se :jezor: GMphysics (DLL) czy jakos tak i jak mam z tego bajera korzystac? Sprawdzalem w katalogu GM i tam nie ma takiego katalogu gdzie by byly DLL'ki, w programie tez probowalem to wczytac i nic nie szlo.

 

Z gory dzieki za odpowiedz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Raczej wina maszyny. Spróbuj też zainstalować nowego DirectX i sterowniki do karty graficznej.

 

2. Tak, można. Jednak jest to praktycznie nie wykonalne przy dużej ilości kodu - poza tym większość funkcji nie jest dostępna z poziomu klocków. Dlatego radzę uczyć się GMLa :)

 

3. Zabawa z DLLami wymaga znajomości samego GMLa, dlatego radzę na razie nauczyć się jednego i brać się później za drugie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No skoro tak mowicie to chyba trzeba sie jednak wziasc do roboty. Choc jak czytalem instrukcje obslugi tego GMLA to nic nie z czailem. Wiem tylko ze sa rozne warunki "If", "Then", "&& lub and" ale nie czaje reszty (czyli jakiegos x=5, y=5)... no nic, trzeba sie pouczyc bo nie chce kopiowac ciagle rzeczy ktore inni zrobili a ja nawet ich nie rozumiem. Ja wole zrozumiec i tworzyc samemu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie czaje reszty (czyli jakiegos x=5, y=5)...
Tutaj akurat jest to przypisanie do zmiennej x i y (które odpowiadają za pozycję obiektu) wartości 5 :)

 

Jeśli czegoś nie rozumiesz to śmiało pisz na forum, na pewno ktoś z użytkowników udzieli Ci pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki :) Napewno zapytam.

A co do przycinania to directx mam najnowszego, i sterowniki karty chyba tez. Musze sobie system przeinstalowac bo sie powoli rozpada.

 

To narazie tyle. Jesli chcecie to pobierzcie sobie moja pierwsza gre:

 

http://putstuff.putfile.com/26997/3693916/3

 

Wiem, wiem ze sprity sa sciagniete z przykladow :P jednak jak mozecie ocencie ja w skali od 1-10 :)

Nie bojcie sie dac 1 (jezeli na nia zasluguje), to mi pomoze bo bede wiedzial ze musze sie postarac bardziej.

 

PS. Kto pierwszy przejdzie ta gre ma u mnie plusa. Tylko nie walowac :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, juz powinno byc w moim katalogu :)

 

I mam pytanie:

 

W kursie jest takie cos:

if (x < pilka.x)
{
speed=5;
pilka.speed=15;
}
else
{
speed=15
pilka.speed=5
}

Czyli ze co to oznacza? Ze jezeli zmienna x jest mniejsza od zmiennej x pilki to szybkosc = 5 a szybkosc pilki 15 i jeszcze ze szybkosc = 15 a szybkosc pilki 5?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Else oznacza że jeśli warunek nie został spełniony to ma zostać wykonana jakaś inna akcja. Tutaj w tym przypadku można to wytłumaczyć tak:

if (x < pilka.x)

{

speed=5;

pilka.speed=15;

}

else

{

speed=15

pilka.speed=5

}

Jeśli x obiektu jest mniejsze od x pilki to ustaw szybkość obiektu na 5 a szybkość piłki na 15, jeśli nie to ustaw szybkość obiektu na 15 a szybkość piłki na 5.
Pokolorowałem odpowiadające sobie elementy :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

@Dangon:

Nie przejmuj się jak nie zrozumiesz za pierwszym razem. U mnie też minęło sporo czasu zanim wiedziałem co i jak. Z nauką GML'a jest o tyle trudniej, że na samym starcie masz pewne cechy programowania obiektowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm... no tak zapomnialem dzwieku dodac :P Oj tam juz mi sie nie chce bawic. Teraz robie nowa gierke (platmormowke). Zobaczymy co z tego bedzie :)

 

Co do GML. To przeczytalem kurs, minimalnie cos rozumiem i teraz bede probowal robic kod z pomoca helpa w programie B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ej - sorry za offtopic ale jestem pozytywnie zaskoczony.

 

Dangon powinien dostać jakieś odznaczenie jako "wporzo newbie tygodnia" ;).

Zobaczcie - ładnie pisze, chce się uczyć, zadaje właściwe pytania, jest grzeczny, nie zamierza nic kopiować i nie wyskakuje od razu z ogromnymi projektami w stylu Tibia+GTA w 3d z Battle.net.

 

Naprawdę - bardzo miło mieć takich nowych użytkowników - gdyby tylko wszyscy byli tacy... aż miło pomagać.

 

Zwłaszcza przy tej dozie idiotów zalewającej tego typu fora postami w stylu "JA ROBic tIBIA!!11!1 WY POMOC ALBO JA WAS POBIKE !!111ELEVEN!!!".

 

Sorry za offa jeszce raz...

 

W pełni się zgadzam! Nadał bym mu taki tytuł jednak musi to zrobić administrator.

Tymon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za te mile slowa, jednak zadnego wyroznienia mi nie potrzeba :) Mysle ze jest duzo takich nowych userow jak ja... Jedynie czego mi trzeba do pomocy :jezor:

 

I mam kolejne pytanko :D :

 

Probuje stworzyc snieg aby sobie spadal z gory rooma ale w roznych polozeniach na X (wiem ze takie 2 przyklady sa na waszej stronie jednak probuje na nie, nie patrzec i obczaic chociaz troche na czym to polega).

Na poczatek stworzylem taki kod:

{
instance_create(random,0,snieg)

 

I nie wiem czy ide w dobrym kierunku B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

random to funkcja (tak jak i instance_create) więc musisz jej przekazać w nawiasach ( i ) jakieś parametry. Jedynym parametrem jaki jest potrzebny tej funkcji jest liczba - czyli do ilu ma losować. Więc:

instance_create( random(<liczba>), 0, snieg );

Jeśli chcesz możesz wpisać tam zmienną w której zapisana jest jakaś liczba. Tutaj akurat dobrze było by tworzyć śnieg na całej długości room'a (pokoju gry który wcześniej stworzyłeś) więc room_width (przechowuje informację o szerokości pokoju, jest tworzona zawsze i jest globalną - czyli jest dostępna w każdym miejscu wykonywanego kodu), czyli:

instance_create( random( room_width ), 0, snieg );

 

A takich użytkowników jest naprawdę mało - przynajmniej u nas na forum.

 

EDIT

W edytorze kodu jest taki przycisk: czek.png. Służy on do sprawdzenia składni kodu - przydatne narzędzie, oszczędza dużo kłopotów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja dodam, że używanie obiektów jako śnieżek jest mało efektywne i szybko spowolni Twoją grę.

 

Każdy obiekt (czy chcesz, czy nie) zawiera w sobie kilka danych takich jak prędkość, położenie, rozmiar, położenie w poprzednim kroku, atrybuty sprite'a, kolizje itp. A biorąc pod uwagę, że snieżek może być około 50, to już całkiem sporo pamięci na liczenie czegoś bardzo prostego.

 

Lepiej jest do takich rzeczy używać efektów cząsteczkowych (particles). Całość jest dość skomplikowana, ale na szczęśćie w zakładce "Draw" masz klocek "Create an effect". Jest tam nawet gotowy śnieg - zobacz sobie jak to wygląda. Na początek powinno wystarczyć, potem nauczysz się bardziej skomplikowanych rozwiązań.

 

EDIT: jeśli chcesz to podaj mi PM-em swój numer GG - jakby co zawsze mnie możesz o jakąś duperelę spytać, bez pisania całego tematu na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...