Skocz do zawartości

OpenGL vs DirectX


Cobra

Rekomendowane odpowiedzi

  • Filar Społeczności

A jaki ma być celu tego tematu?

 

Directx, plusy:

1) Rozwój, nowe technologie. Już niedługo wyjdzie wersja 10.

2) Biblioteka multimedialna czyli nie tylko grafika ale i dźwięk, urządzenia we/wy.

3) Zawsze wsparcie na czasie ze strony producentów kart graficznych.

4) Zwarcie biblioteki.

 

Directx, minusy:

1) Nie jest to biblioteka wieloplatformowa, liczy się tylko windows.

 

OpenGL, plusy:

1) Biblioteka wieloplatformowa.

 

OpenGL, minusy:

1) Gorsze wsparcie ze strony producentów kart graficznych.

2) W tyle za rozwiązaniami technologicznymi.

3) Jeżeli oficjalna rewizja czegoś nie obsługuje, to zazwyczaj dodają to szybko za pomocą rozszerzenia. Takich rozszerzeń są setki i powstaje bałagan.

 

Są jeszcze kwestie szybkości i łatwości użycia, ale to zależy głównie od umiejętności programistych i dostępnych bibliotek pośrednich ułatwiających pracę. Krótko mówiąc, jeżeli chcesz tworzyć gry tylko pod windows, to bierz się za directx. Jeżeli to ma być gra pod inny system lub być wieloplatformowa, to bierz się za opengl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Rozwój, nowe technologie. Już niedługo wyjdzie wersja 10.

Czytałem, że ma wyjść z premierą systemu operacyjnego Windows Vista, a więc chyba nie za niedługo ;).

A jeśli chodzi co jest lepsze to już chyba Ranmus powiedział :) Ale ja zawsze dla pewności korzystam z Wikipedi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój pewien koleszka ma Windows Viste na laptopie(of cos betke),ale jak słyszałem wymagania,odradzam na maxa :|

Do stabilności systemu potrzeba 2ghz procesorek,512mb ram no i 64mb graf.

Jak będą takie wymagania,to Microsoft zostanie chyba tylko przy Xbox,lub nawet zbankrutuje :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

To są wymagania do odpalenia trybu graficznego aero, z którego nikt nie każe korzystać. Na linuksach też jest jakoś XGL,e17 się panoszy i nikt nie płacze. Poza tym to zmowa i dostawców sprzętu. Polska kraj, biedny kraj, z nią się nikt nie liczy. a w USA będą bić rekordy sprzedaży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności
Trzeba też zacząć od tego, że OpenGL jest prostszy od DirectX.
No właśnie nie. Na początku był trudniejszy, zgadzam się, ale z każdą wersją kod jest upraszczany. I tak naprawdę nie wiadomo jak będzie wyglądać DirectX 10, ponieważ będzie niekompatybilny wstecz czyli można się spodziewać poważnej przebudowy kodu. Poza tym jak już napisałem, kwestia prostoty zależy od użytych bibliotek, ponieważ np. tworzenie całego silnika 3D od podstaw dla własnej gry nie zawsze jest dobrym wyjściem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak twierdzę ale coś powiem o tych dwóch że tak powiem (Konkurentach) czyli OpenGL i DirectX

OpenGL:

Plusiki!:

+ Tworzy niezłą grafę trzeba przyznać :)

+ Łatwy w programowanu

+ Eeee chyba trochę za dużo?

+ Multi Platformowy!: Mac, Linux, Windows Też!

Minusy...:

- Czasami może cię denerwować jeśli nie zainstalujesz sterowników do karty graficznej a używasz z Windowsa sterowniki...

- Zżera dużo pamięci!

----------------------------------------------------------------

DirectX:

Plusy.:

+ Jest Używany w dużej liczbie gier!

+ Niezła grafa.

+ Freeware!

Minusy:

- ZA TRUDNY!!!!

- Zżera aż 300mb pamięci w najlepszych gierkach :/

- Wyprodukowany przez Microsoft!

- Tylko Windows !

-----------------------------------------------------------------

Oceny, nie średnie:!

OpenGL: 87% = 8.3

DirectX: 90% = 8.5*

* = Ta Połowa = Minus! = 0.5-!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Oblivon jak na te wymagania to też nie jest zbyt piękny. Jeśli ma chodzić na proxku 3.5 GHz, ok 1,5 Gb Ram i Jakiś GeForce 7x Ultra lub Radeon X1x XTX to texturki powinny być ostre jak diabli a ciężko uznać te z obliviona jak filmowe, są bajkowe i mało ostre a i sam siolnik jest zbanowany głupimi efektami których nie widać a żrą karte. Co do DirectX to dla winzgrozy jest może i najlepszy ale dni tego systemu są już i tak policzone :) więc trzeba nastawiać się na przyszłość czyli Linux + OpenGL :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście z tymi policzonymi dniami to żartowałem :) ale trzeba przyznać że z upływem czasu winda zyskuje coraz mniej użytkowników na rzecz Linuksa, a przeważnie tych bardziej obeznanych z komputerami :). Czyli krótko DirectX dla windy, a OpenGL dla reszty. A co do gier to z tego co wiem to dobrze się trzymają :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Eh... wykasowałem poprzednią treść. Nie chce mi się robić wywodów, więc na szybko.

- Chodzi o gry konsolowe, gdzie sprzęt jest dedykowany do rozrywki. To jest ogromny, stale rozwijający się rynek. Jeśli chodzi o PC, to powiedzmy sobie szczerze, to co oferują w ostatnich latach, to żenada. Chyba tylko RTS'y i FPS'y się ostały z wiadomych powodów, choć i w fps'ach ostatnio konsole dobrze sobie radzą, a Nintendo Revolution zabija po prostu kontrolerem w tego typu grach.

- Nadro, trochę się oszukujesz, bo tak wychwalasz grafikę w OGL, a tak naprawdę wszystko zależy od programistów, a na PC naprawdę mało która DUŻA firma jeszcze robi gry w OGL. Z bardziej znanych to ID Software i Romero chyba. ;P

- OGL traciło, traci i będzie cały czas tracić z prostej przyczyny. Pieczę nad tą biblioteką sprawuje wiele firm, wolno idą postępy (na zasadzie podganiania DX pluginami). A DX to Microsoft + Nvidia + Ati, tutaj najszybciej pojawiają się nowinki technologiczne, które od razu uzgadniane są z producentami kart graficznych, które to szybciej oferują zgodność z nowymi DX'ami niż z OGL, co dało się już zauważyć z 3 lata temu.

- OGL nie został stworzony do gier. Jest to bardzo stara biblioteka porównując do DX, lecz prostsza. I właśnie MS poszło po rozum do głowy i ją upraszcza i upraszczać będzie. DX to właśnie biblioteka stworzona głównie do rozrywki i oferuje pełen pakiet modułów, a nie tylko służy do grafiki.

- DX jest jeszcze w konsolach Xbox, które zajmują drugie miejsce na wielkim rynku konsol i gonią szybko Sony, niestety kosztem Nintendo... Buuu... Poczytajcie sobie o łatwości pisania gier na X360 w stosunku do PS3. To będzie piękna batalia i sam jestem ciekaw co z niej wyniknie (na początku jak zwykle kibicowałem N, ale coś oni są spisani na straty, potem X360, bo nie lubię Sony, ale jak się dowiedziałem, że ATI robi karty dla X360, to już nikomu nie kibicuję. Jestem fanem Nvidii, jednak marka Sony mnie swoimi produktami odrzuca :P. )

- Możliwe, że główne światowe trendy zostaną poważnie naruszone po wydaniu windowsa visty. Przypomnę tylko o braku natywnego wsparcia dla OGL. Są także inne niepokojące wieści (czytaj najnowsze Sound Blastery itd.).

- Linux nigdy nie będzie super popularny jeżeli nie zmienią się dwie sprawy. Pierwsza to restrykcyjna unifikacja. Za dużo dystrybucji, rodzajów pakietów, systemów zarządzania itd. Z jednej strony to dobrze, bo wolny wybór. Z drugiej to bardzo źle, bo jest mętlik dla przeciętnego użytkownika. Wyobrażacie sobie przystosowanie gier do różnych dystrybucji. Zaraz powiecie, że jest OGL. Ale... co dystrybucja, to inny układ plików i katalogów, inne pakiety itd. Pamiętajcie, że producenci muszą to wszystko uwzględniać no i nigdy nie będzie udostępniania źródeł dużych gier tak, że sobie kupujesz i kompilujesz. :) Windows przy tym to super zunifikowana platforma, a konsole to już w ogóle nie ma o czym rozmawiać.

- Druga kwestia popularności linuxa, to korporacje. To nie genialność systemów gwarantuje im popularność, lecz łapska dużych firm i ich kasiora. :D Jaka dystrybucja ostatnio zaczyna być tą naj? Suse, bo Novell wie co robi. A i ostatnie doniesienia, że google (który staje się powoli gigantem jak Microsoft, lecz na razie ma dobry wizerunek) chce własnego OS'a, więc wykupili by Novella, dodały pikanterii. A kto pamięta jak kiedyś się śmiano, że Suse to komercyjny linux, za który trzeba płacić?

- Nawiązując do poprzedniego myślnika. Część osób uważa, że Microsoft dobija powoli swych dni, na świecie zapanuje linux, pełen wybór softu, swoboda i wszyscy będą happy. Guzik prawda, bo jeżeli linux stanie się kiedykolwiek bardziej popularny, to tak, że będzie jedna główna dystrybucja, parę egzystujących na poboczu i tyle (takie są moje chore wizje :P). Na świecie rządzi pieniądz i jeżeli doczekamy się kiedyś tej rewolucji OS'ów, to najszybciej może zaoferować to google, i to nie dlatego, że będzie chciał zgrywać samarytanina, ale by stawić czoło microsoftowi. I wykorzystuje tutaj wizerunek bardzo dobrej, grzecznej firmy. Gmail, promowanie firefoxa itd. :/ A przecież oni wszystkie dane archiwizują, zbierają skrzętnie informacje. Tak zachowuje się każda wielka firma i nie ma wyjątków. A i im większa popularność, tym hakerzy i społeczność "byle by być anty" zacznie bardziej szukać dziurek, będzie ostrzej atakować główne distro itd. Nie zapominajcie przecież, że łatwiej się włamać na typowe czyste distro linuxowe niż najnowszego windowsa z łatami.

- Cieszy to, że Microsoft dostając kopniaki ostatnio jest zmuszane głównie przez google i novella do szybkiej ewolucji. Smuci, że czasem stosują starą dobrą metodą - podstawianie nogi.

 

I żeby nie było, że jestem jakimś zwolennikiem MS. Pracuję mi się na nim dobrze i co najważniejsze - efektywnie i jak wyjdzie Vista to się zobaczy czy zakupi licencję. Tak samo czekam na linuksowego SLED'a (hi Novell), który jak będzie fajny, to może też się kupi, śledzę PCBSD bo bardziej wole *BSD niż linuksy mimo, że to "prawie to samo" porównując do Windowsa, a także ciekawi mnie ReactOS, i współzarządzam dwoma serwerami produkcyjnymi gdzie jest linux centos i wszystko jest cacy (a nie tak jak na desktopach). No i w przyszłości planuję zakup serwera z opteronkiem i centosem lub freebsd. Po prostu śmieszą mnie tylko głupie ataki na MS i to, że linuks kiedy będzie podstawowym system i wolnym od komerchy, gdzie nie będzie praktyk monopolistycznych. Ludzie, nie ten świat, nie ta bajka. :D Ekscytujecie się systemami operacyjnymi i bibliotekami itd., a zapominacie po co zostały stworzone. No prócz Nadro, bo on robi gierkę. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Linuksa to radzę przetestować Ubuntu (wtedy zmienisz zdanie, który jest najlepszy :) ). A OpenGl jest rzeczywiście nadganiany pluginami i gdy ktoś coś chce to pobiera plugin i już ma, no i OpenGL jest Open Source wiec jak ktoś dobrze programuje to może wykrzesać z niego więcej niż w DirectX który pojawia się raz na rok albo i dłużej. tak więc ja pozostanę przy OpenGL bo mimo że w standardzie ma mniej efektów to jest uniwerslany :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rotfl widać że się znasz na Linuxach(Ubuntu jest jednym z najwolniejszych, dla jasności... przynajmniej z tych z domyślnie wbudowanym xwindow i środowiskiem graficznym. Najszybszy jest Gentoo i Fedora Core 5) >< Kobieto, jak nie wiesz o czym mówisz to nie mów w ogóle :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...