Skocz do zawartości

Gra w Delphi?


GM_Maniac

Rekomendowane odpowiedzi

Wreszcie pole popisu dla mnie!

 

Gry w Delphi można robić i nawet jest bardziej wskazane robienie gierek w Delphi czy w C++ a nie w jakiś TGFach itp. rozleniwiaczach :P (tak to nazywam). Ten kto nie próbował robić gry, na językach programowania, niech spróbuje! Jest to wspaniała zabawa. Wysilasz się bardziej, ale efekt jest dużo lepszy. Ale wracając do Delphi. Możesz w nim zrobić na kilku technikach. Metodą dla początkujących, jest robienie gier na VCLu, czyli gierki, gdzie wszystko robimy jak w programach, czyli ustawianie na formie itd. Można tak poćwiczyć Delphi. Na później polecam DelphiX (lub UnDelphiX, zależy od wersji Delphi). Są to komponenty do prostej obsługi DirectXa 6, bez żadnych bajerów. Pamiętam, że była kiedyś taka polska produckja DelphiXowa o nazwie Mafia. DelphiX niestety nie jest ulepszany. Powstają tylko nowe wersje, dla nowszych Delphi. DelphiX jest japoński, ale cała dokumentacja i komponenty są po angielsku. Słyszał ktoś o grze RecWar (Recreation War)? Jak nie, to szkoda. Jest to najlepsza gra stworzona kiedykolwiek na DelphiXie. Jednak jak znudzi ci się DelphiX, to polecam PowerDraw, czyli obecny Asphyre. Stare wersje Powerdraw, są na DX8, ale już PowerDraw 3 i Asphyre są na DirectX 9. Mają dość zbliżoną obsługę do DelphiXa, ale z tą różnicą, że w PowerDraw mamy takie bajery jak zaawansowany system particle, czy antyaliasing. O obsłudze modeli już nie wspomnę. Na stronie delphi.prv.pl jest artykuł nawet, jak zrobić platformówkę w PowerDraw. To wszystko są DirectXy. Jeżeli nie chcesz się trzymać standardów Microsoftu, to bierz to co związane z OpenGL, czyli GLScene i OmegaComponents. GLScene cieszy się wysokim uznaniem wśród programistów gier. Jest to jakby Powerdraw, ale w wersji na OpenGL. Oczywiście GLScene jest trochę lepszy. Zaletą GLScene jest wydajność. Wogóle jest wg. mnie najlepszy dlatego ja jak programuję gry w Delphi to właśnie w nim (kiedyś byłem na PowerDraw, ale OpenGL to większa przyjemność). Co do OmegaComponents, to jeżeli chodzi o takie bajery, jak obsługa wielu formatów graficznych i muzycznych, to ma tu wielki plus. Niestety jest mniej wydajny od GLScene i nie ma AVI Recordera, czyli największej zalety GLScene. Jednak to co tutaj podałem, to tylko i wyłącznie komponenty ułatwiające prace ze sterownikami DirectXa i OpenGLa. Jak chcesz już prawdziwej, profesjonalnej zabawy, to zapomnij o zwykłym trybie pracy w Delphi. Wtedy trzeba pracować w trybie programów konsolowych. Żeby pracować już w zwykłym OpenGL lub DirectX, trzeba dobrze znać WinAPI i być już zaawansowanym użytkownikiem Delphi. Artykuły, jak można korzystać z "czystego" DirectXa znajdziesz na wcześniej podawanym delphi.prv.pl . Musisz pamiętać, że w czystym DX, otwarcie jednego modelu w formacie X, to ok. 150 linijek kodu. Może przesadziłem, ale DirectX jest trudny do opanowania. OpenGL jest prostszy, wydajniejszy i obsługuje więcej rzeczy. Jeżeli robić profesjonalne gry na WinAPI to tylko w nim.

 

PS. To się nazywa post Marmota :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale że nie. Ludzie sobie tylko rozmawiają o różnych rzeczach w różnych kącikach tematycznych, co jest dość normalne w internecie, więc nie wiem o co ci chodzi z tą zmianą tematu forum. Jak nawet to porównaj sobie ilość postów w Kącikach programowania a w forum Ogólnie o programie Game Maker.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tutaj też trochę więcej niż mówiłem w tamtym poście, więc wszystko opiszę (to co tam nie opisałem).

 

DelphiX dla Delphi 6 - http://turbo.gamedev.net/delphixd6.asp

DelphiX w wersji na Widnows NT - http://turbo.gamedev.net/DelphiXNT.zip

UnDelphiX dla Delphi 2005 - http://turbo.gamedev.net/UnDelphiX_D2005.zip

UnDelphiX dla Delphi 7 - http://turbo.gamedev.net/UnDelphiX_D7.zip

Asphyre (Powerdraw) - http://turbo.gamedev.net/asphyre%5Casphyre103.zip

Polepszone unity dla OpenGLa - http://www.delphi.bajo.pl/_serwis/public_h...isit.php?lid=25

PixelPracht (DLLe dla zaawansowanej obsługi pixeli w OpenGL) - http://www.delphi.bajo.pl/_serwis/public_h...isit.php?lid=27

Nagłówki DirectX 9.0 polepszone (zwykłe nagłówki są dla DX 7) - http://www.delphi.bajo.pl/_serwis/public_h...isit.php?lid=90

CardTable (do prostego tworzenia gier karcianych) - http://www.torry.net/vcl/misc/games/CardTable.zip

Game Vision SDK (tworzenie w nim gier 2D jest najprostsze) - http://www.bigdaddygames.com/content/view/13/39/

GLScene - http://sourceforge.net/project/showfiles.p...ackage_id=64488

 

 

Programy i przykłady pomocnicze:

Hasteroids (zdecydowanie najlepszy przykład do Asphyre) - http://turbo.gamedev.net/asphyre%5Chasteroids100.zip

Deled 3D (bardzo dobry program do modelowania w 3D) - http://www.delgine.com/index.php?filename=download_deled

DX Map Edit (edytor map 2d dla DelphiX) - http://turbo.gamedev.net/dxmapedit12us.zip

DXG Utilities (różne programy związane z DelphiXowskim formatem DXG) - http://turbo.gamedev.net/dxgUtils10a.zip

DelphiX GUI (pozwala na obsługę DelphiX w trybie GUI) - http://turbo.gamedev.net/DXgui07beta.zip

 

Poprawki:

Poprawka związana ze zmiennymi stałymi do DelphiX - http://turbo.gamedev.net/delphiX_consts_fix.zip

 

Jeżeli chcesz trochę więcej to wchodź na:

http://turbo.gamedev.net

http://webport.pl

http://delphi.bajo.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 3 tygodnie później...
  • 2 lata później...
Ten temat ma 2 lata ;) . A Unit1 wszyscy znamy.

Co do Omegi to jest moim zdaniem słaba biblioteka, lepiej się zająć pełnym dx albo DelphiX :)

Co do pełnego DX się zgodzę ale co do tego że DelphiX lepsze od Omegi na pewno nie. DelphiX jest bardzo niedopracowany i często z jego pomocą powstają błędy (np przy próbie minimalizacji okna). Gdy zaczynałem pisać gry w Delphi używałem DelphiX, ale bardzo szybko się na nim zawiodłem. Wtedy z pomocą przyszła Omega. ;) Dowodem jej skuteczności jest konkretna gra: Pogromcy Potworów ;) Delphi + Omega w czystej postaci. B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...