Skocz do zawartości

Grawitacja i nieco fizyki


TO_mek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Prosty przyklad:

widok 2d jak w platformowkach, jest ziemia na której stoją 2 kolumny a na tych kolumnach wspiera się pokrywa. Każdy element ma nadaną grawitację w dół i kolizje z ziemią oraz z innymi elementami (dlatego pokrywa stoi na kolumnach).

Załóżmy że jedna z kolumn zostaje usunięta - normalnie (w realu) powinna zawalić się cała konstrukcja czyli pokrywa w dół która przy okazji przewraca drugą kolumnę. Standardowa grawitacja i standardowe kolizje działają na CAŁY obiekt więc niestety w tym przypadku będzie tak że pokrywa dalej stoi na jednej kolumnie mimo, że najnormalniej w świecie powinna się zawalić.

 

Jak to zrobić w GM żeby było jak w normalnym świecie i żeby podstawa spadła jednak na ziemię wraz z odpowiednim obrotem i z działaniem na drugą stojącą kolumnę :)

 

Drugi przykład to jeden z tutorliali do GM chyba jeszcze w wersji 5.x - przykład "stołu bilardowego" z bardzo fajnie działającymi odbiciami dla bil. I wszystko fajnie do momentu gdy bile są jednokolorowe. Ja chciałbym aby bile miały "tekstury" (choćby cyfre lub "połówki") i aby te tekstury obracały się tak jak w realnym świecie.

 

Trzeci przykład (trochę drastyczny) - skoczek na basenie wybija się ze skoczni (deski) w górę i zaczyna obroty (załóżmy zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) ale niestety wybija się źle i spadając uderza w deskę przez co odbija się i zaczyna się obracać w przeciwnym kierunku. Jak uzyskać taki efekt?

 

Ostatni prosty przykład - zanim wynaleziono koło to ludzie używali wielokątów w swoich pojazdach (widziałem w jakimś filmie ;) ). Załóżmy że mamy drogę idealnie płaską i właśnie takie "kwadratowe koło" z środkiem zaczepienia sprajta dokładnie w środku takiej figury. Interesuje mnie jak powinien wyglądać ruch obrotowy takiego koła względem drogi - wiadomo, że środek tego koła jaki i cały pojazd będzie musiał się unosić trochę do góry i opadać (najniżej gdy do drogi przylegać będzie któryś z boków a najwyżej w momencie gdy droga będzie stykała się jedynie z wierzchołkiem) - jak stworzyć taki ruch?

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Aby budynek się zawali gdy zniknie jedna kolumna - skorzystaj z silnika fizycznego:

http://gmc.yoyogames.com/index.php?showtopic=141853

http://gmc.yoyogames.com/index.php?showtopic=448115

 

2. Jeśli chodzi o fizykę to dzięki za pomysł na przykład ( ;) ), jeśli chodzi o obrót to wydaje mi się, że nie będzie to takie proste do uzyskania (bez 3d). Można łatwo narysować na surfejsie odpowiednio przesuniętą teksturę i ograniczyć go do kształtu koła (później narysować na niego jakiś "cień" aby nie był płaski), ale to dalej nie będzie wyglądać tak, jak powinno - teksturka będzie się przemieszczać równomiernie na całej powierzchni koła, a powinna się przemieszczać "wolniej" im jest bliżej granic. Ale pomyślę jeszcze nad tym, może walnąłem teraz głupotę i się da to łatwo uzyskać.

 

3. Nie za bardzo zrozumiałem o co chodziło, ale spróbuj z tymi silnikami fizycznymi :)

 

4. Kwadratowe koła - legthdiry? Na podstawie kątu stwierdzamy, który wierzchołek kwadratu jest najniżej, później obliczamy lengthdir_y(kąt_do_wierzchołka, dystans_do_wierzchołka_od_środka) i mamy wysokość od środka koła do ziemii. Teraz tylko przesunąć oba końce pojazdu o tą wysokość (i point_direction() aby ustawić odpowiednio autko).

 

Ale najlepiej tu spiszą się również silniki fizyczne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...