Aleksander28 Opublikowano 22 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Na wstepie chcialem sie przwywitac :) Zawitalem do Was na forum gdyz poszukuje pomocy na temat tworzenia gier. Znalazlem program GM ... i tu pytanie ... czy jest mozliwosc utworzenia gry symulacyjnej na podobienstwo tematyczne ale z lepszą grafiką ... i możliwościami - Kolejarza tu screen: Czy to dobre podejscie czy szukac innej opcji? Moze napisac ja od podstw w C++ ? Co poradzicie? potem zadam kolejne pytanie. Pozdrawiam Aleksander28 PS. Dlaczego pisze gre ktora juz jest? Bo ta wyczerpala moje mozliwosci, ma male mozliwosci, chce zrobic prawdziwa symulacje dyzurnego ruchu na stacji, dodac mozliwosci edycji roznych opcji dla graczy i wiele wiele innych... ale czy sie da??? zobaczymy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GiedeK Opublikowano 22 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Jest możliwe ale z wykorzystaniem plików dll, lib oraz dużo pisać w kodzie. Np. Jaki mamy teraz czas if date_get_hour(date_current_time()) <= 12 hour = date_get_hour(date_current_time()) else jeden = date_get_hour(date_current_time())-12 dwa = date_get_second(date_current_time())*6-90 trzy = date_get_minute(date_current_time())*6-90 cztery = date_get_hour(date_current_time())*30-90 draw_text(10,10,'Skunda: ' + string(date_get_second(date_current_time()))) draw_text(10,25,'Minuta: ' + string(date_get_minute(date_current_time()))) draw_text(10,40,'Godzina: ' + string(date_get_hour(date_current_time()))) i wiele innych. (pętli itp.) Zajęło by to wiele czasu ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 22 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 To co proponujesz? Pisać to od podstaw czy sprobować w GM? Czasu mam duzo :) a gra (dobra) nie powstaje jak wiemy w kilka dni :) Tyle teraz kwestia w czym zaczac ... moze jakis engine graficzny wykorzystac? Mam wiele pytan i watpliwosci ... Na razie wstepnie ustalilem sobie cos takiego: 1. Założenia wstępne. Celem gry będzie sterowanie ruchem na stacjach kolejowych, sterowaniem pojazdami przypisanymi do danej stacji, rozładunek i załadunek materiałów, wytyczanie nowych kursów, sterowanie sygnalizacją, rozjazdami. 2. Grafika Grafika będzie w postaci rzutu od góry na stację, elementy grafiki tj. lokomotywy, wagony, semafory, trakcja i inne będą możliwe do edycji/dodania przez użytkowników. 3. System sterowania ruchem Przewidywane są dwa tryby: – (domyślny) automatyczny – maszynista AI jedzie po ustawionym przebiegu dozwoloną maksymalną prędkością w zależności od ustawionej sygnalizacji, - ręczny – dostępny dla gracza, obsługa lokomotyw manewrowych (uproszczone sterowanie), wymiana na stacji lokomotyw. Będzie możliwość przełączanie pomiędzy trybami w dowolnym momencie. 4. Edytor map, dodatków (w przygotowaniu) 5. …. Aleksander? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GiedeK Opublikowano 22 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Ciężko by to było napisać w GM. Jest to program do robienia gier a nie takich skomplikowanych symulatorów. Faktem jest, że jeżeli by Ci się chciało zrobił byś to ale w nieco innym wyglądzie :P Wybór należy do Ciebie :] Ale mógł byś w GM zrobić nieco inną gre ale również o pociągach. Np. - Jeździsz pociągiem (z góry) Do tego GM jest stworzony. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 22 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Ciężko by to było napisać w GM. Jest to program do robienia gier a nie takich skomplikowanych symulatorów. Faktem jest, że jeżeli by Ci się chciało zrobił byś to ale w nieco innym wyglądzie :P Wybór należy do Ciebie :] Ale mógł byś w GM zrobić nieco inną gre ale również o pociągach. Np. - Jeździsz pociągiem (z góry) Do tego GM jest stworzony. Wlasnie dlatego pytam. Chcialem zaczac ten projekt, z materialami nei bedzie problemow, chodzi mi o to aby byly dostepne te opcje: - ruch obiektu po nadanej sciezce (zmienianej w trakcie gry), - kolizje (fizyczne) oraz reagowanie na warunki zewnetrzne (czyt: semafory), - fizyka obiektow (wrazenie wagi), pisanie tego w C++ od podstaw do wiele miesiecy - ale do zrobienia, Szukam pomyslow aby to w pewiem sposob ujednolicic i uproscic. Gry kolejowe teraz beda mialy swoj booom ... a ta to by byla perelka jak dla mnie tak i dla innych. Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji Aleksander Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 22 Czerwca 2006 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Do tej gry nie potrzeba żadnych dlli jak to napisał Giedek, bo i po co? W GM oczywiście możesz pisać skomplikowane gry. Chodzi tylko o to, żebyś znał bardzo dobrze GML, ponieważ optymalizacja kodu zawsze jest niezbędna. No i musisz się znać bardzo dobrze na algorytmice. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 22 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Do tej gry nie potrzeba żadnych dlli jak to napisał Giedek, bo i po co? W GM oczywiście możesz pisać skomplikowane gry. Chodzi tylko o to, żebyś znał bardzo dobrze GML, ponieważ optymalizacja kodu zawsze jest niezbędna. No i musisz się znać bardzo dobrze na algorytmice. no i to mi sie podoba :) ... z tym nie bedzie problemu ... Kwestia inna jest to ze 'biblioteka' elementow ktore mozna wykorzystac w grze jest bardzo duza ... Jakbyscie proponowali rozwiazac np takie problemy: - schemat (mapa) budowana z elementow gotowych (zapisany np w pliku txt ... nr.elementu + pozycja), - pojazdy ktore sie poruszaja po mapce sa bardzo zroznicowane (tez plik txt ... nr.elementu / obrazek), - ... i kazdy z tych elementow moze zmieniec lub dodac uzytkownik ... Pozdrawiam Aleksander Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GiedeK Opublikowano 22 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Miałem na myśli edit_library.dll Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 22 Czerwca 2006 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2006 Ale tak swoją drogą nie wiem jak to będzie z szybkością GM'a, ponieważ zbyt szybki to on nie jest. Może zainteresuj się jeszcze np. purebasiciem czy innym j.p. kompilowanym wysokiego poziomu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maenardil Opublikowano 23 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Moim zdaniem GM się świetnie nadaje do napisania prototypu. W parę tygodni możesz napisać coś funkcjonalnego. Jeśli dobrze zrozumiałem typ gry, to w GM nie powinno być problemu. Możesz skorzystać też z biblotek graficznych np. GLUT, co bardzo ułatwia napisanie gry. Jeśli chodzi o problemy, które wymieniłeś, to pierwszy to kwestia rozmieszczenia sprite'ów na jakichś prostych. Raczej banalne, możesz to jako graf etykietowany przechowywać, przeliczać w czasie rzeczywistym linie, przez które mają przebiegać tory i tam umieszczać sprite'y. Pociągi można załadowywać to pamięci w miarę potrzeb tzn. ich obrazki. Wszystko zależy, jak bardzo skomplikowane chcesz żeby wszystko było. Moim zdaniem można w Twoim projekcie użyć Game Maker'a. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 23 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Moim zdaniem GM się świetnie nadaje do napisania prototypu. W parę tygodni możesz napisać coś funkcjonalnego. Jeśli dobrze zrozumiałem typ gry, to w GM nie powinno być problemu. Możesz skorzystać też z biblotek graficznych np. GLUT, co bardzo ułatwia napisanie gry. Jeśli chodzi o problemy, które wymieniłeś, to pierwszy to kwestia rozmieszczenia sprite'ów na jakichś prostych. Raczej banalne, możesz to jako graf etykietowany przechowywać, przeliczać w czasie rzeczywistym linie, przez które mają przebiegać tory i tam umieszczać sprite'y. Pociągi można załadowywać to pamięci w miarę potrzeb tzn. ich obrazki. Wszystko zależy, jak bardzo skomplikowane chcesz żeby wszystko było. Moim zdaniem można w Twoim projekcie użyć Game Maker'a. GLUT ? Mozesz mi cos wiecej o tym powiedziec? Patrzylem na google.com i rzeczywiscie jest taki pakiet bibliotek, jak to mozna zastosowac w GM, jest jakis plugin? Caly czas 'na papierze' ukladam zasady jakie beda panowaly w grze, postaram sie po krotce napisac Wam jak to bedzie wygladalo. Teraz na gornym screenie macie Kolejarza, jest to napisane w formie tablicy do zarzadzania ruchem na stacji, jezeli ktos z Was gral w ta gre wie, ze jego z wielu mankamentow jest to, ze sklady nie jezdza same ale trzeba im kazac jezdzic. Ja chce napisac gre troszke bardziej graficzna i troszke bardziej animowana. Chcialbym aby calosc wygladala tak: - lokomotywy, wagony, pojazdy (widok od gory - czyli same dachy) dane o nich zapisane w plikach zewnetrznych, - obiekty (tory, sygnalizacja , jakas rampa czy zaklady) - rowniez ... beda to cos w stylu bibliotek ... Mapy Kazda mapka (level) bedzie to plik z nazwa stacji - plik tekstowy z odwolaniami do bazy obiektow i ich rozmieszczenie ... oraz zaznaczone przebiegi (faktyczne sciezki po jakich beda sie mogly poruszac okreslone pojazdy) oraz dodatkow rozklad jazdy czyli tablice czas przyjazdu, rodziaj skladu, czas odjazdu (bedzie wiecej danych). Kierowanie ruchem. Kierowanie bedzie polegalo na zmienie sciezki danego skladu, pociagi ktore sie beda pojawiac beda sie poruszac automatycznie tj. ma przyjechac o godzinie xxxx, zatrzymac sie przy peronie i odjechac o yyyy ... nasze zadanie to ustawic mu odpowiednia sciezke aby mogl wykonac zadanie, za opznienie punkty karne ... Druga rzecz to sklady ktore koncza lub zaczynaja bieg na danej stacji: zasada jest taka ... sklad przyjezdza - lokomotywa pociagowa jest odpinana i odjezdza do szopy, podjezdza lokomotywa mamewrowa i zabiera wagony i odstawia na tory postojowe - formowanie skladu do odjazdu jest praca odwrotna. Jak to bedzie w grze: lokomotywa podjezdza automatycznie pod dany peron ... i tu przelacza sie do obslugi przez gracza ... on pokazuje jej gdzie ma jechac itp ... to samo z lokomotywa manewrowa. Interakcje Lokomotywy zawsze sprawdzaly by rozne sygnaly przytorowe (sygnalizacja, znaki, ograniczenia) ... reagowaly by na to (powinny :) ) oraz chcialbym zrobic efekt zderzenia (aby nie przenikaly by przez siebie sklady) powinno byc jakas blokada aby dwa sklady nie najechaly na siebie ... pomysle o tym. Grafika Calosc by byla zrobiona w formacie "widoku z gory" w trybie graficznym, ale w formie aplikacji windows`a (czyli menu gorne, jakies ikonki na dole itp) chcialbym aby ruch byl w miare plynny ale to zalezy od moich umiejetnosci i jak si enie uda bedzie skokowy ... maly skok. Mozna by zastosowac grafike statyczna) upiekszajac ja roznymi efektami 3d... To na razie tyle ... co o tym myslicie? Pozdrawiam Aleksander Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marmot Opublikowano 23 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Maenardil: ale po co GLUT do symulatora :huh: ? A co do gry: całkiem niezły pomysł. Przypomniały mi się czasy jak grałem Somonino (czy jak to się tam zwało xD ). Mam nadzieję, że poradzisz sobie z tym projektem, bo na najprostszy nie wygląda. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 23 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Maenardil: ale po co GLUT do symulatora :huh: ? A co do gry: całkiem niezły pomysł. Przypomniały mi się czasy jak grałem Somonino (czy jak to się tam zwało xD ). Mam nadzieję, że poradzisz sobie z tym projektem, bo na najprostszy nie wygląda. Masz racje ... Somonino :) wspaniala gra :) - tak to bedzie cos w tym stylu ale ladniejsze graficznie i jak napisales trudniejsze do zrobienia - bardzo duzo czasu pochlonie :)) Aleksander Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maenardil Opublikowano 23 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Maenardil: ale po co GLUT do symulatora :huh: ? Ano, ma się tyle, że to po prostu nakładka na OpenGL, ktróra wielce ułatwia pisanie. Zrób eksperyment. Wyświetl głupi kwadracik bez używania GLUT (lub SDL) i przy użyciu. Mówimy oczywiście o C. Przepraszam, Aleksandrze, niejasno napisałem. GLUT, a także podobna bilbioteka SDL, to biblioteki dla C, które w dużym stopniu ułatwiają korzystanie z OpenGL. Nie jest to co prawda jak w Game Maker "Kliknij i przeciągnij", ale przynajmniej dla mnie wygodne w zastosowaniu. GM oczywiście żadnych bibliotek nie potrzebuje, bo sam jest narzędziem ułatwiającym wyświetlanie i obsługę peryferiów. Popuśćmy wodze fantazji - można skorzystać z gotowych silników. Co powiecie na Kolejarz:Source? ^___^. A na serio - już powiedziałem, że wg mnie się do tego projektu Game Maker nadaje. Tylko, jeślibyś to napisał porządnie w C, to by nawet na termostacie poszło. Ta fizyka zderzeń to są dwa ify w C, w GM to jeden klocek. (Tak, przesadzam, ale nie bardzo mocno.) Pozdrawiam PS. Gdybyś chciał się zapoznać bliżej z robieniem gier, polecam te tutoriale: http://nehe.gamedev.net/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 23 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Ano, ma się tyle, że to po prostu nakładka na OpenGL, ktróra wielce ułatwia pisanie. Zrób eksperyment. Wyświetl głupi kwadracik bez używania GLUT (lub SDL) i przy użyciu. Mówimy oczywiście o C. Przepraszam, Aleksandrze, niejasno napisałem. GLUT, a także podobna bilbioteka SDL, to biblioteki dla C, które w dużym stopniu ułatwiają korzystanie z OpenGL. Nie jest to co prawda jak w Game Maker "Kliknij i przeciągnij", ale przynajmniej dla mnie wygodne w zastosowaniu. GM oczywiście żadnych bibliotek nie potrzebuje, bo sam jest narzędziem ułatwiającym wyświetlanie i obsługę peryferiów. Popuśćmy wodze fantazji - można skorzystać z gotowych silników. Co powiecie na Kolejarz:Source? ^___^. A na serio - już powiedziałem, że wg mnie się do tego projektu Game Maker nadaje. Tylko, jeślibyś to napisał porządnie w C, to by nawet na termostacie poszło. Ta fizyka zderzeń to są dwa ify w C, w GM to jeden klocek. (Tak, przesadzam, ale nie bardzo mocno.) Pozdrawiam PS. Gdybyś chciał się zapoznać bliżej z robieniem gier, polecam te tutoriale: http://nehe.gamedev.net/ Bardzo fajna strona. Dzieki i dziekuje za podpowiedzi - kazda sie przyda. W najblizszym czasie rozpoczne prace nad budowaniem struktury bibliotek obiektow, mysle ze od tego trzeba zaczac, chcialbym aby uzytkownik w latwy sposob mog dodac cos 'od siebie'... potem sie zastanowie nad 'silnikiem' graficznym ... no i zaczne pierwsze prace nad 'silnikiem' gry ... z prostymi modelami i nterakcja... moze sie uda. jak bedziecie mieli jakies propozycje i pomysly prosze piszcie smialo - podpowiedzi i sugestie jak i uwagi sa mile widziane ... ja bede sie staral pisac co ja jak mi idzie. pozdrawiam Aleksander Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filar Społeczności Ranmus Opublikowano 23 Czerwca 2006 Filar Społeczności Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Maenardil - Dziwny jesteś. Kolega znalazł GM'a i jak zaznaczył w temacie, szuka czegoś co mogłoby posłużyć do szybszego tworzenia gry, a ty mu wyskakujesz z C i glutem? :) To może jeszcze polecimy mu assemblera i jakiegoś liba? Przecież w C pisanie tej gry zajmie mu wieki, a chyba nie o to mu chodzi? Poza tym stwierdzenie chodzenia na tosterze... ekhem, poleciłeś mu gluta czyli wymagana jest karta graficzna z akceleratorem 3D, tak więc szybkość proca spada na znaczeniu. ;) Jeszcze raz powtarzam. Można spróbować to zrobić w GM, ale obawiam się szybkości przy większej liczbie obiektów z własnym ai. Dlatego też albo poszukasz jakiś język wysokiego poziomu oferujący wszystkie elementy składowe (liby io, dźwięki, grafika, sieć i takie tam), albo pozostaje C++ z czymś ala nebula engine II, allegro, Gamex, HGE itd. Z języków wysokiego poziomu ułatwiającego pracę to znam tylko purebasic (można spróbować także glbasic czy blitzbasic). Purebasic i glbasic to języki kompilowane, tak samo szybkie jak VC++ a do tego ten pierwszy ma dużo dodatkowych libów stworzonych przez community, skryptów, dlli, kursów (strona purebasic area cośtam). przydałoby się znaleźć coś ze składnią c++ podobną jak własnie purebasic. No i do silnika można dodać jeszcze jakiś język skryptowy co by pisać w nim ai i różne pierdołki. W grach wykorzystuje się takie silniki jak lua, squirrel, angelscript, gamemonkey. edit: http://www.purebasic.com http://www.purearea.net http://www.glbasic.com http://www.blitzbasic.com http://www.angelcode.com/angelscript/ http://www.lua.org/ http://squirrel.sourceforge.net/ http://www.somedude.net/gamemonkey/ http://nebuladevice.cubik.org/ http://alleg.sourceforge.net/ http://www.clanlib.org/ http://www.rchoetzlein.com/gamex/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maenardil Opublikowano 23 Czerwca 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2006 Bardzo fajna strona. Dzieki i dziekuje za podpowiedzi - kazda sie przyda. W najblizszym czasie rozpoczne prace nad budowaniem struktury bibliotek obiektow, mysle ze od tego trzeba zaczac, chcialbym aby uzytkownik w latwy sposob mog dodac cos 'od siebie'... XML. I wszystko jasne. Ta gra ma cały świat w XMLu opisany - frakcje, misje, etc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aleksander28 Opublikowano 26 Czerwca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2006 XML. I wszystko jasne. Ta gra ma cały świat w XMLu opisany - frakcje, misje, etc. Ciesze sie, ze rozmowa obrala taki tor :) to daj emi duzo wiecej pomyslow i mozliwosci. Zaznajamiam sie wlasnie z PureBasic`em, przegladne tez pozostale propozycje oraz przygladne sie jakie ma mozliwosci GM. Mysle, ze system bibliotek oparty na XML to doskonala propozycja ... Mam tez pomysl na gr w wersji multiplayer :) ... ale to odlegla przyszlosc. Pozdrawiam Aleksander EDIT: Bardzo mnie zainteresowal BlitzBasic ... bardzo ciekawa propozycja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się