Skocz do zawartości

Basic


-22-

Rekomendowane odpowiedzi

Wsio. Witam!

 

Czy możecie polecić jakiegoś darmowego basica, którego można wykorzystać również w game developingu, najlepiej cross platfomowego, ale jeśli takowego nie ma, to pod Windows?

 

O ile się nie mylę, to "wsio" oznacza "wszystko". Jakoś mi tutaj nie pasuje na początku tekstu.

Patrysław

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, co mi wiadomo, to Dark Basic, stworzony z myślą o produkcji gier, wcale się do tego nie nadaje, m.in. ze względu na to, że ta sama aplikacja napisana np. w C++ będzie miała nieco mniejsze wymagania sprzętowe. Opieram się wyłącznie na recenzji z CDA sprzed paru lat, więc mogę się mylić. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Dark Basic, Blitz Basic, Pure Basic itp. ale one są płatne. Ja tam lubię BCX:

http://bcx.basicguru.com/

Jest za darmochę, a co najważniejsze, nie kompiluje go, tylko daje kod wynikowy w postaci C, który kompilujemy za pomoca Lcc-Win32. Wszystko masz na stronie opisane, włącznie z setkami przykładów. Uważam, że fajnie w nim pisać aplikacje, ale do gier nie wiem czy się nadaje, choć jest przyklad arkanoida, ponga oraz parę demek w OpenGL. Nawet dll'e dla GM'a łatwo się w nim pisze.

 

Na twoim miejscu raczej wziąłbym się za naukę C++ i używal gotowych bibliotek growych (znam ich trochę, bo szukałem ostatnio), jak tak bardzo chcesz crossować aplikacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Jako że -22- prosił mnie o podanie tych bibliotek poprzez pw, muszę zrobić double posta (bo może ktoś inny też jest ciekaw). Zaczynamy:

 

Allegro - Najpopularniejsza chyba, dosyć fajna biblioteka zwłaszcza gdy dodamy AllegroGL

 

CDX - Patrzac na przyklady, to jest prosta biblioteka do gierek 2D. Na paru innych stronach jest dużo tutoriali.

 

Gamex - Tutaj juz mamy do czynienia z 2D i 3D, akceleracja sprzetowa. Ostatnio wolno rozwijana, nie ma systemu kolizji.

 

Devlib - Tu już przywalone z grubej rury, praktycznie tylko do 3D.

 

Irrlicht - Znany nam silnik do 3D (ktory jest dostepny takze dla GM'a, ale w wersji mocno okrojonej, poniewaz xception wyrzucil duzo funkcji np do tworzenia GUI), warto go wymienic ze wzgledu na pelne API oraz popularnosc. :)

 

Clanlib - Zapiera dech w piersiach, i do 2D i 3D. Naprawde pelne API, opis biblioteki przyprawia o naprawde szczery usmiech. Po prostu rzadzi, a tak na powaznie mogla by zarzadzic gdyby nie jedna rzecz. Strasznie sie ja ciezko instaluje, kombinacji co nie miara. Ja tydzien czasu rozgryzalem instalacje (okazalo sie, ze na moim kompie instalacja sie wiesza), a gdy juz to zrobilem (nie wiem czy dobrze), wzialem i wykasowalem w napadzie szału. Zainstalowana biblioteka ma wielkosc okolo 1GB... Strona aktualnie nie dziala.

 

HGE - Biblioteka tworzona przez pewnego Rosjanina. Do 2D, wykorzystuje akceleracje sprzetową. Nie powiem, bardzo mi sie spodobala i w ogole. Jest swietna i tyle, choc trzeba poczekac na nowy release zeby dal jakis dobry system kolizji. Jest tylko jedno ale, biblioteka jest za darmo do niekomercyjnych celow, ale wtedy na poczatku aplikacji wyskakuje reklama (nie to co w poprzednich bibliotekach), ale sadze, ze az tak przeszkadzac to nie bedzie ( bo nie radze kupowac licencji, za droga jest, a konkurencja darmowe biblioteki serwuje). W ostatecznosci bedzie proba zrobienia w nim Discordii.

 

Ufff, to koniec, pewnie sa jeszcze jakies (zapomnialem o jednej, nie pamietam jak sie nazywa). Na co warto zwracac uwage:

a) Licencja

B) Stadium produkcji i ostatni release.

c) Wiaze sie to z punktem b - co oferuje API, wazne by jak najwiecej. Glownie nalezy zwracac uwage na system sprite'ow i system kolizji.

d) Czy jest mozliwosc crossowania (dla tych co chca wydawac wersje rowniez pod linuxa).

 

Oczywiscie do tych wszystkich bibliotek wazna jest dobra znajomosc C++. Trzeba sie przeszkolic pod katem:

- zmienne - inicjacja, typy, zasieg zmiennych

- petle, rodzaje i zastosowanie

- funkcje - inicjacja, typy, zasieg

- tablice dynamiczne i statyczne

- Struktury, Klasy, STL - stosy, kolejki, listy i takie tam.

- Referencja

- Wskazniki - to jest chyba najwazniejsze, bez tego ani rusz!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ranma, ale te wszystkie biblioteki są trudne, dla początkujących (tak mi się wydaje że jest nim w c++ -22-). Gry możesz też pisać w delphi. Masz do niego biblioteki i możliwości które wymienię tobie:

OpenGL - jest wgrany z delphi, tak samo piszesz jak w C (tyle że zamiast -> dajesz . );

Powerdraw - moja ulubiona biblioteka, bardzo wydajna, szybka i prosto się w niej tworzy, lecz najnowsza wersja ma nie niskie wymagania (DX 9);

DelphiX - coś w stylu powerdraw ale dużo starsze i powolniejsze.

Canvas - wystarczy trochę obliczeń matematycznych żeby napisać grę;

DirectX - no trudne, dla bardzo zaawansowanych;

OmegaComponents - nie testowałem, ale ponoć wydajne i trudne :( ;

GLCanvas - OpenGL tyle że w komponentach tak jak Powerdraw;

UnDelphiX - najnowsza wersja DelphiX, wielka konkurencja powerdraw.

 

Wszystko to ściągniesz z poniższych stron:

http://turbo.gamedev.net

http://delphi.prv.pl

http://planeta-delphi.com

 

Tylko odrazu mówię że nie znajdziesz basica który zamienia kod na delphi i na odwrót (niestety).

 

EDIT: Zapomniałem napisać. Do tego wszystkiego jest potrzebna znajomość:

- podstaw rysowania przez kod (canvas inaczej :P );

- zmienne;

- dobra znajomość matematyki;

- trochę logiki.

 

EDIT 2: Co do basica żeby być na ontop to napiszę:

http://www.powerbasic.com/ - wg. mnie najlepszy kompilator Basica,

http://web.infoave.net/%7Eterryms/qb.zip - najnowsza wersja najpopularniejszego kompilatora tego języka,

http://www.users.uswest.net/%7Esdiggins/basm.html - basic i assembler w jednym,

http://www.mcmanis.com/%7Ecmcmanis/java/ja...ples/BASIC.html - java i basic razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Wstrzymaj konie Marmot. To co podałeś to są tylko biblioteki graficzne. Reszte by musial sam sobie dorobic. Ja podałem takie, w które masz już wbudowane praktycznie całe API, coś jak GML, czyli za pomoca prostych funkcji sprawdzasz nacisniete klawisze, czy obiekty koliduja, odgrywanie muzy i takie tam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...