Skocz do zawartości

Basic4GL


Ranmus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Filar Społeczności

Holy Shit!

Matko, nawet nie wiedziałem, że tyle tego jest. Autor strony sie postaral, wymienil aspekty kazdej wersji i wystawil nawet ocene (zobaczcie ile dostal Basic4GL, ktorego nie doczekam sie chyba nowej wersji z normalna obsluga wlasnych funkcji). Zobaczcie także ile jest komercyjnych projektów. Chociaż akurat tutaj się nie trzeba dziwić, ponieważ z Basic'a, jako jednego z najprostszych pelnoprawnych jezykow programowania, korzysta wiele firm, nawet tuzów branzy informatycznej, tutaj lista na przykladzie powerbasica - a myslalem, ze microsoft uzywa visual basica ;) ).

 

 

Szkoda tylko, ze co lepsze wersje, specjalnie do gier, musza byc w platne, a jak juz sie znajdzie cos ciekawego, to jest po japonsku (HSP) :/

Coz z tej listy baaardzo ciekawie sie zapowiada tylko jedna pozycja, a mianowicie darmowy Rapid-Q, ktory dostal najwyzsza note. Mimo iz rozwoj zostal zaprzestany w roku 2000 na internecie mozna znalezc do niego wiele dodatkow. Postaram sie go przetestowac, jezeli okaze sie wart glebszej uwagi, to zarzuce specjalna paczke z najlepszymi dodatkami (bo znalazlem dla niego obsluge OpenGL, jest takze D3D!).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Oczywiście, zawsze warto czekać. :) Wszystkie z tych basic'ów przejrzałem, chodziło mi o specjalne środowisko do gier, nawet sprawdzałem pod kątem licencji i muszę powiedzieć, że procz Basic4GL tak naprawde juz nic ciekawego nie ma (procz HSP, ktory jest tylko w jezyku japonskim). Tak wiec Basic4GL zostaje, a jedynie zagrozic mu moze specjalnie "połatany" rapid-q. Szczegóły (i porównanie wkrótce). Na razie katujcie Basic4GL. :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Wszystko cacy, kodzik pierwsza klasa, funkcje odwalajace duza czesc roboty za ciebie. Jest tylko jedna kwestia. Komendy na ślepo mam pisać? Nie ma żadnego - niejapońskiego manuala, a szkoda.

 

Sprawdziłem tego Rapid-Q i mi się nie spodobał, starość jednak ma swoje wady. To coś mimo, że jest nawet szybkie w aplikacjach GUI, to nie ma chyba innych zalet (nie licząc dobrego supportu. Tutaj trzeba przyznać, że się postarli, na włoskiej stronie znalazłem multum skryptów do przeróżnych zastosowań, do obsługi ftp, http, bardzo dużo tam tego jest). Gwoździem do trumny był jednak bardzo słaby support Direct 3D (czytaj wolny), a OpenGL inicjuje się za pomocą skryptu (obsługa nie jest wbudowana), więc powiedziałem temu Basicowi papa.

 

Mam też i dobrą wieść, teraz do akcji wchodzi mój tajemniczy faworyt, którego mam już od tygodnia. Nie chciałem go wymieniać gdyż nie byłem pewny co do warunków licencji. Nie wiem jakim cudem, ale w końcu po tylu dniach udało mi się znaleźć stosowną linijke informującą o kompletnej darmowości (również dla komercyjnych projektów).

XBlite jest Basiciem zbudowanym na bazie XBASIC (taki open source'owy średniawy basic). Za XBlite odpowiada już inna osoba.

Zalety:

- Usunięto kompatybilność z Linuxem i skupiono się na Windows'ie. Dzięki temu nie używa już żadnych wrapperów na winapi, ma jego czystą obsługę.

- Usunięto parę zbędnych bibliotek, resztę przepisano i przekompilowano. Teraz prosty EXE waży od 10 KB (!!). Do tego trzeba dodać jeszcze wymagane DLL, podstawowy ma około 30 KB (jest jeszcze parę innych).

- Szybka kompilacja, szybkie uruchamianie programów. Programy także są szybkie.

- Obsługa OpenGL! :-)

- Można tworzyć i EXE i DLL'e

- Projekt wciąż jest aktywny i dalej się rozrasta, a nie jak reszta darmówek ledwo żyje.

- Duży Manual. :)

- Mozna wstawiac kod assemblera

Minusy:

- Caly engine przykladowo do gry trzeba sobie samemu napisac, a nie jak w Basic4GL od razu bierzemy sie za pisanie wlasciwej gry. :)

- Jest to bodajze jeden najbardziej zaawansowanych basicow, a co za tym idzie, jeden z najtrudniejszych do nauki.

http://perso.wanadoo.fr/xblite/

 

A teraz wiesci na temat Basic4GL:

Autor zdradzil na forum, ze planuje dodac jakies gamemakerowe IDE, by latwiej tworzyc gry, aktualnie tocza sie decyzje czy to wlasciwie posuniecie. Ja osobiscie nie mam nic przeciwko, ale niech najpierw rozbuduje jezyk i napisze manuala z prawdziwego zdarzenia, potem moze sie za to zabrac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czuję. Czuję smak tego że język ten stał by się tak samo popularny i rozpowszechnionya sam basic byłby anzywny głupim programem dla począytkujących. Wybacz ale basic to nie język skryptowy tylko język programowania. Dla mnie zamiast jakiś klocków dla begginerów powinien zostać rzowijany język, a tym bardziej powinien zostać spisany manual...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A odpal bez kompilacji i zobacz czy ci działa, nie chce mi się sprawdzać, a innym działa.

 

odpaliłem bez kompilacji i działa nie działa jedynie po kompilacji

 

update

a więc to bjest bug w basicu4gl ktos na forum miał ten sam problem i rozwiazanie problemu to dodanie na początku kodu tej linijki:

 

glDisable (GL_TEXTURE_2D)

 

i po kompilacji wszystko już działa poprawnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja to tam dalej siedze w Blitz3D :) Niewiem czemu :P

http://www.blitzbasic.com/codearcs/topics.php?page=2 - tutaj dla kogoś kto chce w Blitz3D pisać, są przykłady :P

A wracająć do Basic4GL :D Zaczynam prace nad trójwymiarową gre - Labirynt! :] Premiera niewiem kiedy, bo narazie monitor musze naprawić :\

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja narazie uczę się dość dobrze wykorzystywać tryb tekstowy, żeby później było łatwiej przejść na sprity. Każdy przykład jaki zrobię wrzucam na... moją stronę xD . Narazie nie brałem się za to, bo najbardziej się skupiam nad jej nową wersją ale niedługo może coś basicowego wam pokażę :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Dla mnie nic ciekawego, jedyny fajny plus to wbudowany engine sprite'ów. W reszcie ustępuje Xblite (nie wliczając GUI). Mam obiekcje co do tego projektu, ponieważ jest to okrojona wersja Liberty Basic. Pewnie autorzy będą chcieli zachęcić do kupna tego drugiego. Ale cóż, poczekamy zobaczymy, niedługo będzie pierwsza wersja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy może mi ktoś podać pełną liste komend BASICA w B4GL bo nie moge si eo to doprosić na forum B4GL, w chelpie są wyszczegulnione tylko funcje OGL i dodatkowe a niema tych podstawowych.

zanalazłem kilka w jakimś tutku z Qbasika tylko nie wiem które działają w B4GL i jakich brakuje:

 

Komenda i ewentualne parametry

Znaczenie (opis działania)

 

CLS

Czyszczenie ekranu

 

COLOR x, y

Ustalenie kolory x = tekstu i y = tła

 

PRINT "x"

Wyświetla tekst x

 

PRINT "x"; b

Wyświetla tekst x i zmienną b

 

INPUT x

Czeka na podanie zmiennej liczbowej x

 

INPUT x$

Czeka na podanie zmiennej tekstowej x

 

GOTO etk

Skacze do podanej etykiety

 

RETURN

Powraca do miejsca, skad została wywołana jakaś procedura

 

IF warunek THEN komenda lub skok ELSE komendy lub skoki

Jeżeli spełniony jest warunek to wykonuj po slowie THEN, jeżeli nie, to po slowie else

 

IF x$ = "y" THEN GOTO z

Jeżeli zmienna tekstu x równa tekstowi y to skok do z

 

SCREEN x

Ustala dany w zmiennej x tryb tekstowy i graficzny

 

C = A + B

Przypisanie sumy wartości A i B zmiennej C

 

BEEP

Moduluje pisk (dźwięk) z PC - Speaker`a

 

END

Deklaruje koniec programu

 

SOUND(a),(B)

Wydaje dźwięk o częstotliwości a i długości b

 

PSET(a,B)

Wyświetla pixel

 

LINE(a,B)-(c,d)

Wyświetla linię o początku a i b oraz końcu c i d

 

CIRCLE(a,B),c

Wyświetla okrąg o początku a i b o promieniu c

 

FOR i% = a To b STEP z ... NEXT i%

Pętla od i% = a do i% = c wykonuj ... zwiększaj i% o z

 

DO UNTIL warunek ... LOOP

Pętle wykonuj dopóki warunek niespełniony

 

wycinek=LEFT$(x$,y)

Ta komenda powoduje przypisanie wycinkowi y znaków od lewej ze stringa x

 

wycinek=RIGHT$(x$,y)

Ta komenda powoduje przypisanie wycinkowi y znaków od prawej ze stringa x

 

wycinek=MID$(x$,z,y)

Przypisanie wycinkowi liczby znaków z powiędzy z i y ze stringa x

 

SLEEP x

Wstrzymuje pracę programu na określony czas w sekundach

 

LOCATE x,y

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Help -> Function and Constat list

Masz tam wypisane wszystkie funkcje oraz stałe, tylko że bez opisu. Część z nich jest opisana w różnych działach. Funkcje zaczynające się od gl, to funkcje OpenGL'a. Radzędokładnie przeczytać wszystkie działy, ponieważ prawie wszystko to co podałeś jest już opisane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...