Skocz do zawartości

Pogadanki o historii GMCLANu


Uzjel

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administratorzy

Nie wiem, to pewnie Ranma, Woock albo BeWuO wiedzą. Wiesz, to był rok 2002, pewnie jeszcze czasy irców itp., może mieli jakiś swój "klan" :D

 

Btw. ostatnio ktoś na GMC stwierdził, że myślał, że GMCLAN to od Game Maker Community Local Area Network :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Napiszę w skrócie historię, żeby było ku pamięci, bo Gnysek widzę, że piszesz ją na nowo.

 

Pierwsza sensowna strona internetowa o Game Makerze w Polsce, to Game Maker Site (w skrócie gamem), która była dostępna pod adresami gamem.host.sk i gamem.prv.pl. Jej twórcą był Nickman77 (który po kilku latach zmienił pseudonim internetowy na BeWuO. Nie wiem jakie są początki tejże strony, ponieważ nie miałem wtedy internetu. Nie wiem też czy Woock pomagał przy jej pierwotnym tworzeniu, ale wiem, że był (wcześniej? później?) w redakcji. Dlatego też uznaje się ich za ojców polskiej sceny game makerowej (program), ale nie są ojcami gmclanu jeśli chodzi o inicjatywę i utworzenie serwisu. Prowadzenie późniejsze, tak.

 

image.thumb.png.815cbb209b4c20e579d65e9252bdf083.png

 

Po jakimś czasie strona wyglądała tak:

image.thumb.png.8ec70485ea362b047e97b0cbd67b8e6e.png

 

Nawet jest jeszcze małe działające forum: http://free4web.pl/3/0,7450,default.html

Później forum było selfhostowane, ale to był powoli kres "gamema": https://web.archive.org/web/20020601194300/http://gamem.host.sk/forum/

 

W 2002 roku pojawiłem się ja, który miałem już doświadczenie z Game Makerem, ale nie miałem wcześniej internetu, więc nie miałem jak się udzielać. Z czasem dzięki moje późniejszej aktywności oraz chęci współtworzenia serwisu, Nickman77 przyjął mnie do redakcji. Niestety nie miałem dostępu do plików strony (i nie mogłem się doprosić), a twórca gamema miał coraz mniej czasu na prowadzenie serwisu. Toteż powziąłem decyzję o stworzeniu niejako konkurencyjnej strony o Game Makerze. W sumie dzięki temu, że Nickman nie dał mi dostępu do plików, gmclan miał szansę się narodzić. :)
 

Nazwę Game Makers' Clan sobie wymyśliłem ot tak, moja fanaberia i brak pomysłu na lepsze nazwy. Zresztą ta nazwa po prostu mi się podobała. Nie wiem czy przypadkiem z Borkiem nie konsultowałem nazwy (lub z Choosenem). Nie miałem żadnego klanu z Woockiem czy Nickmanem/BeWuo, bo mieszkamy na dwóch skrajnych krańcach Polski. :) Tym bardziej nie konsultowałem z nimi nazwy, bo GMCLAN tworzony był na boku, konkurencyjnie. 


Pierwszej wersji GMCLAN już niestety nie posiadam (funkcjonowała od mniej więcej listopada do grudnia i była sklejką śmieciowych skryptów (nie znałem wtedy phpa), a od nowego roku została przebudowana i postawiona na skrypcie jportal. Dynamiczny rozwój serwisu przy jednoczesnej stagnacji gamema, spowodował decyzję (wspólną moją i Nickamana77), że gamem zostanie zamknięty, a zasoby takie jak artykuły i przykłady przeniesione do gmclanu. Nastąpiła fuzja, a technicznie bardziej wchłonięcie pierwszej polskiej strony o Game Makerze, bo cała reszta poleciała do kosza. Mówią o tym dwa niusy napisane przeze mnie na gamemie (patrz screenshot wyżej). Pierwszego niusa napisałem z partyzanta. ;) 

 

W połowie stycznia 2003 roku Nickman77 oficjalnie przekazał mi pałeczkę jeśli chodzi o polską społeczność Game Makera.
 

Wersja GMCLANu prowadzona równolegle do gamema (listopad-grudzień 2002), była tworzona i prowadzona tylko przeze mnie. Nie było panelu administracyjnego itd., a tym bardziej sensownego mechanizmu redakcji, więc nie było sensu nikogo dokoptować do współtworzenia, tym bardziej, że przyszłość serwisu nie była znana.

 

Natomiast po przebudowie i stabilizacji serwisu, pierwszymi adminami/redaktorami GMCLANu opartego na jportal (styczeń 2003), byli: Ja, Woock przeskoczył z gamema, Piotr, Choosen, Borek. Nickman77 początkowo nie był w składzie, gdyż na jakiś czas mocno spasował z Game Makerem (o czym wspomniałem przy opisywaniu powodu zamknięcia gamema), ale potem powrócił i był znowu aktywniejszy, by znowu po dłuższym okresie już definitywnie opuścić polską społeczność game makera. Na czas aktywności Nickman77/BeWuO był honorowym adminem.

 

Dodatkowo jeszcze był taki serwis o ogólnej tematyce tworzenia gier w programach, sfokusowany głównie na TGF, ale też miał (mały) dział o Game Makerze i w nim także się udzielałem (sprzed GMCLANu i Gamema). Jednak to były czasy wojenek i game maker jakoś tam nie był przez użytkowników doceniany. Dlatego też poszukiwacze informacji o Game Makerze trafili końcowo na gamem.

 

Mały bonusik:

 

image.thumb.png.26a14d0de97f5303c48e070e50f8c0b1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Ranmus za przybliżenie pradziejów Gmclanu. Jedyna rzecz co do której nie masz pewności:

 

Cytat

Nie wiem też czy Woock pomagał przy jej pierwotnym tworzeniu, ale wiem, że był (wcześniej? później?) w redakcji. 

 

to myślę, że ja mogę to rozjaśnić. Ze źródeł, które ja posiadam, to protoplastą ideii GMa w naszym kraju był Woock (jeszcze pod nickiem Tower).  To właśnie Tower był pierwszą osobą w Polsce, która pobrała  GMa. Następnie pokazał GMa Nickman'owi77, który to już później stworzył stronę. Technicznie więc, autorem Game Maker Site jest Nickman77, ale gdyby nie Tower, to Nickman prawdopodobnie nie usłyszałby o Gamemakerze. Stąd też, ja oraz inni Gmclanowi konserwatyści uznajemy, że to właśnie Tower jest praojcem GMa w Polsce.  

 

Gdy wspominamy o różnych stronach poświęconych GMowi w Polsce, to warto wspomnieć również o GMXXL (gmxxl.ovh.org). Strona powstała jakoś tak w pierwszym kwartale 2006. Niestety nie mam screenów, ale portal był całkiem nieźle zarządzany. Twórcą strony był znany nam wszystkim Pieter, który miał już dość autorytarnych rządów  ówczesnych adminów (w tamtych czasach admini nie przepadali za demokracją :D ) i postanowił stworzyć konkurencyjną stronę, bardziej przyjazną dla użytkowników.  Jego celem było zwerbowanie najbardziej prominentnych użytkowników GMclanu do siebie, ale pomimo usilnych starań, żadnego usera z górnej półki nie przekonał.

 

Strona po pół roku upadła, pod koniec jej istnienia chłopaki chcieli się nawet przyłączyć i zrobić fuzję, ale admini gmclanu, chyba wkurzeni na całą akcję, nie wyrazili na to zgody. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy
3 godziny temu, Ranmus napisał:

bo Gnysek widzę, że piszesz ją na nowo.

 

Napisałem, że ktoś z tych osób będzie wiedział i że "może", więc nic nie piszę na nowo :) I trafiłem, że będziesz wiedział i nawet fajne screeny dostaliśmy, myślałem nawet o podstronce z historią serwisu, to będzie jak znalazł :)

btw. Towera poznałem bodaj na pamiętnym sylwestrze u Tymona, tzn. tam był ktoś taki do kogo tak mówiono. To by znaczyło, że pewnie on Tymona tutaj wciągnął :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności
2 godziny temu, nowy_user napisał:

to myślę, że ja mogę to rozjaśnić. Ze źródeł, które ja posiadam, to protoplastą ideii GMa w naszym kraju był Woock (jeszcze pod nickiem Tower).  To właśnie Tower był pierwszą osobą w Polsce, która pobrała GMa. Następnie pokazał GMa Nickman'owi77, który to już później stworzył stronę. Technicznie więc, autorem Game Maker Site jest Nickman77, ale gdyby nie Tower, to Nickman prawdopodobnie nie usłyszałby o Gamemakerze. Stąd też, ja oraz inni Gmclanowi konserwatyści uznajemy, że to właśnie Tower jest praojcem GMa w Polsce.  

 

Rzeczywiście tak mogło być, że bez Woocka nie byłoby gamema (czy też jak kiedyś skrótowo pisało się - gms). Coś mi świta po głowie, że tę historię mogłem znać, bo prawie 2 dekady temu rozmawiało się z Woockiem i BeWuO, no ale właśnie, to były prawie 2 dekady temu. Ja już stary jestem i mam dziury w pamięci. :)

 

2 godziny temu, nowy_user napisał:

Jego celem było zwerbowanie najbardziej prominentnych użytkowników GMclanu do siebie, ale pomimo usilnych starań, żadnego usera z górnej półki nie przekonał.

 

Nie przekonał, bo w tym czasie GMCLAN był u szczytu świetności, dużo historycznych jak na naszą społeczność postaci, a tu wyskakuje osoba z nową stroną, która w pojedynkę no niestety nie miała takiej mocy sprawczej, by wtedy zawalczyć z nami. To tak jakby jakiś mniej znany pretendent chciał się mierzyć z Tysonem o pas mistrzowski u szczytu jego formy. ;)

 

2 godziny temu, nowy_user napisał:

Strona po pół roku upadła, pod koniec jej istnienia chłopaki chcieli się nawet przyłączyć i zrobić fuzję, ale admini gmclanu, chyba wkurzeni na całą akcję, nie wyrazili na to zgody. 

 

Bo duża ryba połyka małą, nie na odwrót. Zresztą upadła z takiego powodu jak i inne upadały. W pojedynkę większości ludziom chęć na prowadzenie serwisu mijała dosyć szybko. To trudny kawałek chleba, bo kontent musisz dostarczać na bieżąco, żeby coś znaczyć i zdobywać popularność.

 

Godzinę temu, gnysek napisał:

btw. Towera poznałem bodaj na pamiętnym sylwestrze u Tymona, tzn. tam był ktoś taki do kogo tak mówiono. To by znaczyło, że pewnie on Tymona tutaj wciągnął :)

 

Ja pamiętam, że u Tymka byłem też i wcześniej i kojarzę, że zapoznał mnie z Woockiem. BeWuO już wtedy był chyba nieuchwytny. W każdym bądź razie prawdopodobnie taka była historia początków społeczności Game Makerowej w Polsce.

 

2 godziny temu, nowy_user napisał:

To właśnie Tower był pierwszą osobą w Polsce, która pobrała  GMa

 

Ja bym to inaczej ujął. Tower był pierwszą osobą, która po zapoznaniu GMa zaczęła go propagować innym tak, że było to zalążkiem społeczności game makerowej ogólnie, w tym w internecie (mówimy tutaj o Polsce rzecz jasna). Bo sam aspekt pobrania, kto był pierwszy w Polsce, to nie wiemy i tego się nigdy nie dowiemy. Były to czasy szczytu świetności kafejek internetowych, gdzie sam internet do domów dopiero wchodził. A nie wszyscy znali Game Makera przez GMS czy GMCLAN. Raczej najstarsi użytkownicy znajdowali GMS i GMCLAN już pobierając i znając Game Makera z innego źródła. Przykładowo Borek (zhaltowany przeze mnie z oficjalnego forum Game Makera, nie wiedział o istnieniu GMS i GMCLAN), Choosen, być może też Piotr, Damianoz o innych nie wspominając. Ja sam zaczynałem od 2 (w sumie tak naprawdę od 3 i wtedy przerzuciłem z programu The Games Factory) w latach 2000/2001. Śmigało się w kafejkach czy na informatyce w szkole.

 

Ale tak, jako twórcę czy też współtwórcę (do pary z Nickmanem/Bewuo) polskiej społeczności tak można określać Woocka. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Przypomniałem sobie tę inną stronę o tworzeniu gier, a raczej dwie: Fabryka Gier i Strefa Twórców Gier. Ta pierwsza była chyba stricte o klikach, a ta druga jako następczyni już także o innych programach, a także kompilatorach. Fabryka chyba miała stronę fabrykagier.xcom.pl lub fg.xcom.pl, a ta druga to różnie. Najpierw bodajże strefa.ebot.pl, potem stg.vole.pl

 

Taki smaczek jeszcze personalny: https://web.archive.org/web/20020826011212/http://www.strefa.ebot.pl/forum/

 

Zrzut forum z sierpnia 2002 pokazuje, że był już dział Game Makera i ja się w nim udzielałem, ale w zrzucie z czerwca 2002 jeszcze go nie było. To dlatego, że sam wnioskowałem o powstanie tego działu, żeby go prowadzić, bo jeszcze nie wiedziałem o istnieniu gamem/gms. I przez pewien czas prowadziłem ten dział na Strefie Twórców Gier, później tez i Damianoz. Dałbym sobie rękę uciąć, że tam pojawił się po raz pierwszy także Choosen.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

Jeśli dobrze kojarzę, to tu gdzieś zaczyna się konflikt klikowy, przy którym topór wojenny zakopalo dopiero ZTG i SzczecinGamesShow, chociaż Fano po SGS próbował wmawiać na GMBlogu, że to stoisko ZTG i klików (a poza spoconymi t-shirtami nie pamiętam żeby pokazał cokolwiek).

 

Hm, Ranma, a może jak lockdown się skończy to nagramy jakiś reportaż o historii GMClanu? :D

 

btw. to mnie zawsze śmieszy, że @nowy_user z perspektywy wiedzy o scenie jest jednym z najstarszych :P

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności
43 minuty temu, gnysek napisał:

Hm, Ranma, a może jak lockdown się skończy to nagramy jakiś reportaż o historii GMClanu?

Do tego trzeba by było zrobić więcej researchu, bo póki co za mało materiału. Musiałbym pogrzebać w swoich archiwach.

 

43 minuty temu, gnysek napisał:

Jeśli dobrze kojarzę, to tu gdzieś zaczyna się konflikt klikowy, przy którym topór wojenny zakopalo dopiero ZTG i SzczecinGamesShow, chociaż Fano po SGS próbował wmawiać na GMBlogu, że to stoisko ZTG i klików (a poza spoconymi t-shirtami nie pamiętam żeby pokazał cokolwiek).

 

 

Ten konflikt zrodził się z tego, że po moim pojawieniu się na STG, a jeszcze przed GMS, doprosiłem się o dział dla Game Makera i próbowałem popularyzować go pisząc arty i robiąc przykłady, a ostatecznie porównując go z The Games Factory i późniejszym Multimedia Fusion (na kanwie popularności tychże edytorów) i uświadamiając, że skryptowanie gry jest bardziej rozwijające i daje więcej możliwości, aniżeli klikanie w siatkę zdarzeń. W końcu sam wiele lat będąc jeszcze offline, siedziałem w TGF, więc miałem co i jak porównywać. Tylko, że no, próbowali mi wmówić, że TGF był jednak lepszy, nie mając kompletnie doświadczenia z GM'em. Konflikt na płaszczyźnie możliwości tychże edytorów.

 

update:

Ostatnim tchnieniem klików był edytor Clickteam Fusion 2.5 wydany w 2013 roku... No i na kogo wyszło? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy
12 minut temu, Ranmus napisał:

Tylko, że no, próbowali mi wmówić, że TGF był jednak lepszy, nie mając kompletnie doświadczenia z GM'em.

 

Ja dostałem TGF na płycie z KŚ jakoś w kwietniu 2003, na pewno to było w dniu, w którym był konkurs Kangur Matematyczny. Pamiętam, że się w tym bawiłem, aż ojca kumpel, który przyszedł mi zainstalować Windowsa XP, pobrał mi wcześniej na płytkę kopię całej strony gmclan.iglu.cz (bez forum) oraz gamemaker.nl wraz z wszystkimi grami. I już po dwóch dniach wiedziałem, że GM jest lepszy od TGF, niezależnie od popularyzacji i nigdy nie trafiając na STG. W okolicach października podłączono mi internet i obserwowałem GMCLAN z ukrycia, a przy okazji nowej wersji GMCLANu czułem się na tyle kumaty w temacie, że postanowiłem się ujawnić, stąd też mam ID usera raptem 23. O STG dowiedziałem się chyba w 2009 albo 2010 roku tak naprawdę.

Co ciekawe, hmt.pl przez pewien czas działało na jportalu właśnie dzięki iglu.cz, a nawet z tego co wiem przez moment na motywie który stworzył Ranma (taki zielony, chyba, że tylko mówiłeś, że znasz kogoś kto go stworzył) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności
Godzinę temu, gnysek napisał:

Co ciekawe, hmt.pl przez pewien czas działało na jportalu właśnie dzięki iglu.cz, a nawet z tego co wiem przez moment na motywie który stworzył Ranma (taki zielony, chyba, że tylko mówiłeś, że znasz kogoś kto go stworzył) :D

Tak, zrobiłem bodajże zielonkawy oraz błękitny (milky blue), ten drugi był także do wyboru na gmclanie. Do ipb też robiłem ogólnodostępne dodatki, bo to był okres, że co używałem, to modowałem i publikowałem. Np. rangi na podstawie jednostek Homm2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ranmus Wow dzięki za te posty, piękna sprawa poczytać o takich rzeczach i w ogóle o internecie z tamtych czasów. Z pradziejów GMClanu znałem tylko tę stronkę na iglu :) Pamiętam, że równolegle poznałem GMClan i któreś polskie forum o TGF, oba wtedy były całkiem aktywne, no ale to było jakoś w 2006

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

Szczyt aktywności GMCLANu patrząc po postach to bodaj 2008-2010, patrząc jednak na inne strony które prowadziłem to szczytem forów internetowych i takich fanowskich stron były właśnie okolice 2008 roku, a ogólnie 2004-2010 było przynajmniej 2-3x lepsze niż teraz nawet w minimach.

To nie jest czasem moment pojawienia się Facebooka i zmieniły się trendy prowadzenia rozmów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja wiem, w przypadku GMclanu chyba Facebook aż tak bardzo nie wpłynął na ilość postów i aktywnych userów, ponieważ ruch nie przeniósł się jakoś szczególnie na naszą grupę FB. Bardziej bym powiedział, że  to Discord mocno obniżył aktywność tutaj. Chociaż, to też jest kwestia sporna.  Przecież w latach 2005- 2007 gdzie aktywność na forum również była bardzo duża, to wielu gmclanowiczów miało siebie na wzajem w swoich kontaktach na Gadu-Gadu, pisało się godzinami z różnymi userami, a i to nie przeszkadzało w tym, żeby umieszczać nowe posty i tematy na forum.

 

Moim zdaniem główną przyczyną tego, że kiedyś forum prosperowało lepiej niż teraz jest to, że w latach 2005-2010, czyli w okresie świetności GMclanu mieliśmy po prostu mega szczęście co do wysokiej jakości użytkowników, którzy dołączyli i rozwijali unikatową kulturę GMclanu. To sprawiało, że aż chciało się tu przychodzić. Tymon, Marmot, Firemark, Pietrus Pan, Patrysław i Davidsu, Maximal, Choosen, Borek, Sly itd. wszyscy pojawili się mniej więcej w tym samym okresie. Nie można oczekiwać, że taka złota generacja będzie się pojawiać cyklicznie co 5-10 lat.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

Oczywiście, że nie miałem na myśli tego, że facebook ludzi od GMCLANu odciągnął, tylko to, że ludzie przestali tak korzystać z for internetowych w tym czasie, gdy on się pojawił. Bo ja wszędzie widzę odpływ w podobnym czasie. Lub po prostu to pokolenie, które miało 10-15 lat w okolicach 2000-2005 urosło, a nie przyszło nowe. Przecież użytkownicy których wymieniasz nie zadawali pytań, tylko inni, a to właśnie pytania nakręcały dyskusje. A gdzie są osoby które wymieniasz? Pracują, mają rodzinę, mają własne życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, nowy_user napisał:

Discord mocno obniżył aktywność tutaj

Discord powstał już jakieś 2-3 lata po tym jak ludzie rozeszli się. My z Uzjelem próbowaliśmy ratować co się da organizując konkursy.

Odpływ jest tak jak mówi @gnysek do FB i innych portali. Zwyczajnie użytkownicy którzy byli z nami długo wiedzieli na temat GM wystarczająco by nie zadawać pytań o niego i jedynie korzystali z vallhalli. I z czasem okazało się że FB jest lepszy do wrzucania luźnych tematów i fotek z nad Bałtyku niż sprawdzanie czy na forum już jest temat "nasze fotki z Bałtyku"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę że aktywność dodatkowo zmniejszyła rosnąca popularność Unity i ogrom tutoriali na YT, lepszej lub gorszej jakości, a każdy wkręcony w tworzenie gier od razu miał ambicje na 3D - gdzie GM miał wysoki próg wejścia dla początkujących i marne możliwości. Sam jak zacząłem konkretnie w tym działać to zniknąłem na jakiś czas z forum i więcej udzielałem się na warsztacie (który dziwnie ostatnio zniknął) :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

O właśnie, z warsztatu też niektórzy tutaj korzystali, pamiętam, że tam były kiedyś ambicje jak i wszędzie, całych kursów do tworzenia gier, tylko - tak jak wszędzie - napisano coś w okolicach tych 2000 - 2005 roku i potem już nigdy nie było takiej ilości i tempa. A potem co chwilka zamiast uzupełniać treści, to próbowali wystartować na nowo z nowym serwisem i nowymi możliwościami (a od zaplecze pewnie nową osobą która chciała wszystko napisać od nowa, po swojemu). Z tej perspektywy dobrze, że ja jednak zawsze opierałem się na kodzie Ranmy - może nie mamy na stronie rewolucyjnych zmian, ale przynajmniej 10 razy na nowo nie zaczynałem, ale mniejszych zmian było dobrze z setkę (razem z tym co Ranmus i Tymon zrobili po 2004). Teraz, jak powili dłubię nową wersję, to też skorzystam ze starych tabel w bazie i ich zawartości (zmieni się jedynie tabela z podziałem kategorii - ale id pozostaną te same). Nie zawsze warto wszystko zakopywać całkowicie. Ja teraz robię takie założenie, ze oryginalny GMCLAN odpala moją nową wersję, jeśli nie znajdzie danego URLa i do tego za pomocą wzorca singleton/fabryka może tworzyć "nowe" klasy, bo jak zacznę przepisywać wszystko całkowicie 100% na nowo, to nigdy nie skończę (zwłaszcza próbując trzymać się najnowszych możliwych wzorców programistycznych, jak DI). Będę poprawiał fragmentami, ale naślaując to co mamy, więc nie muszę wymyślać koła czy rozwiązań na nowo. Ci, którzy za dużo razy się restartowali dziś niestety nie istnieją i to jest średnia droga.

 

Zgodzę się, że ludzie uciekli w Unity, tylko mimo wszystko tam samemu nie osiągniesz za dużo, chociaż oczywiście jak ogarniesz to do kogoś dołączasz i da radę (z GMCLANu kilka osób tak zrobiło). Niektórzy jak myślą 2D to myślą, że nie da się osiągnąć sukcesu ale to nie jest prawda, finalnie można pewnie zarobić tyle samo, bo zamiast 10-20 osób potrzebujesz mieć 2-5, wiec jak zarobisz 4-5x mniej to na osobę wyjdzie to samo. Nie oszukujmy się, sukces zależy od tego czy coś jest grywalne i przyjemne dla oka (powiedzmy, że "stylowe"). Popatrzmy na sukces Loop Hero który jest w GMS stworzony... to będzie pewnie najlepiej zarabiająca produkcja GMowa po Hotline Miami, a w sumie jednak z brzydszych. Ale spójna i z ciekawym, wciągającym gamaplayem.

 

Trzeba więc ludzi tylko przekonać, że warto się i GMem zainteresować, ja słyszałem, że teraz będą jakieś miliardy na "fundusz odbudowy" z Unii i full hajsu ma pójść na edukację, więc będę trzymał rękę na pulsie, Uzjel też ma doświadczenie w nauczaniu, może zrobimy jakiś program dla szkół :) Na razie to oczywiście fantazje, ale po tym jak złapałem pracę w YYG, to nie uważam, żeby były rzeczy niemożliwe, są tylko takie, na które nie mam wystarczająco czasu, by dowieźć cel :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administratorzy

Zdecydowanie to drugie. Google premiuje wysokością w wynikach nowsze wpisy, a starsze spuszcza w klopie :D To też jedno z zadań które w pierwszej kolejności chcę zrobić - poprawić SEO strony. Żadnego więcej "index.php?artykuly=17", tylko np. "kursy-gml" :P nie będzie też "index.php?czytajart=38" tylko "artykul/surfaces-co-i-jak" itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • Administratorzy

Znalazłem takie fajne screeny u Ranmy w uploaderze:

 

To mi wygląda na jPortal na iglu.cz:

 

gmlcan_v2_oficjalnie_do_06_2004.png

 

Natomiast tutaj mamy zapewne wstępną wersję obecnej wersji - nie przypomina to już układem jPortalu i widzę znajome opcje panelu administracyjnego ;)

 

gmclan_v3___1_plan_skina_2003.png

 

Tutaj z kolei, sądząc po lipcowych datach, dość szybka próba zmian wyglądu który znamy od 19 lat (obecny wszedł w maju 2004) - ale nie został zaimplementowany:

 

gmclan_v3_niedoszla_alternatywa.png

 

No i oczywiście kultowy już, 1 kwietniowy design mojego autorstwa z 2007 roku:

 

gmclan_layout_polnocny.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...