Skocz do zawartości

Systemy RPG


Woock

Rekomendowane odpowiedzi

Zapraszam do dyskusji na temat tych mniej znanych, czy nawet niszowych systemów rpg. Jestem pewien, że ktoś słyszał o czymś ciekawym :). Nie chodzi mi w tym temacie o te najznańsze, jak D&D, Warhammer, Neuroshima i Świat Mroku.

 

Ja na ten przykład gram głównie w systemie GURPS. Co prawda za granicą ma wielkie armie fanów, ale w Polsce nadal mało kto o nim słyszał. Otóż główną zaletą systemu jest jego uniwersalność. System nie narzuca nam świata gry - możemy go bez problemu dopasować do każdego settingu, jaki tylko MG sobie wymarzy. W samej podstawce jest opisanych mnóstwo cech, a jeśli nie znajdziemy tego, czego szukamy, nic nie stoi na przeszkodzie, by dodać własne. Cały system działa na k6. Inną rzeczą, którą uwielbiam w GURPSie, jest brak takiego pojęcia, jak klasa/profesja postaci. Grasz kimkolwiek chcesz, bez potrzeby wciskania się w nieporęczne podziały rodem z D&D. Wersja GURPS Lite jest dostępna za darmo na stronie http://www.sjgames.com/gurps/lite/.

 

Inną ciekawostką, jaką ostatnio znalazłem, jest system All the Little Things (dostępny za darmo tu). W AtLT wcielamy się w przedmioty codziennego użytku, które na skutek zwykłego ludzkiego przywiązania zyskują ludzkie cechy. Ten system również bazuje na samych k6, a do tego składa się w nim na postać jeszcze mniej głównych statystyk, niż GURPSowe cztery. Postać składamy tu z komponentów pozwalających na mechaniczne odwzorowanie wszelkich zabawek czy narzędzi, jakimi gracz może zechcieć grać.

 

Hmm, gdzieś powinienem mieć w pdfie podręcznik do Alternity...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem, że dowiem się czegoś o jakichś ciekawych systemach rpg, a nie (przekręconej) "ciekawostki" na temat przeze mnie wymienionego GURPSa :(.

 

A SPECIAL to wbrew nazwie nie jest specjalnie fajny przy grze na żywo. O ile w Falloutach sprawdzał się bardzo przyjemnie, to siadłszy z kumplami przy stole stwierdziłem, że już samo przeliczanie umiejętności na starcie jest strasznie żmudne. Prowadzenie potem walki jest jeszcze mniej ciekawe.

 

EDIT:

@ Crackkk-GM: A od kiedy to jest system rpg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś grałem w takie "RPG" że gość umiał jakiś system (tzn. wiedział mniej więcej jakimi prawami się świat rządzi, różne staty itp.) opowiadał jakąś historię, każdy z graczy decydował co ma zrobić i się rzucało kośćmi czy się to udaje czy nia itd. Mniej więcej o coś takiego mi chodzi. A jak tak, to jakie podręczniki polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już wspomniałem, GURPS to bardzo dobry system. Zgrzyt w tym, że po polsku podręcznika nie dostaniesz. Jeśli bariera językowa cię nie odrzuca, to w pierwszym poście dałem link do uproszczonej wersji. Jeśli to wasz pierwszy kontakt z rpg, to w zupełności wystarczy.

 

@Yoda: no, niezupełnie. MG powinien dobrze znać zasady systemu, w którym gra. Nic tak nie wytrąca z klimatu, jak MG przerywający narrację celem odszukania jakiejś reguły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale nie polega to na wkuwaniu całego podręcznika na pamięć. To tak jakby zacząć wkuwać wszystkie funkcje z C++ na pamięć, po to są manuale że wykorzystujesz z nich to co cię aktualnie interesuje i to czego potrzebujesz.

 

No i właśnie pozastaje fakt, czy getStringBlabla ma zamiar zajmować się Gmowaniem, czy graniem jako gracz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...