Skocz do zawartości

Z TGF i MMF na GM 5.3 i wyżej!


fino25

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Od kilku lat interesuję się TGF'em oraz MMF'em. Umiem już bardzo dużo w tych programach robić, wspólnie z kolegami mamy nawet stronę i forum (www.tgf.er.pl - strona, oraz www.forum.tgf.er.pl - forum). No i chciałbym teraz zacząć się uczyć programu GM 5.3a, lub 6.0 (ale z tego co słyszałem narazie GM6.0 ma dużo bugów). No i tu pytanie... Jak zacząć? Do TGF'a jestem już przyzwyczajony, do MMF'a też... A tu GM... Zupełnie coś innego. Kilka razy już ściągałem program GM, ale po obejżeniu go usuwałem i powracałem do Clicków. Teraz, gdy wykupiłem licencję na wersję 5.3a muszę zacząć się uczyć, w końcu wydałem pieniądze na to. Tylko jak zacząć? Jak oduczyć się nawyków, które mam po TGF? Może jakieś porady? Bo dlatego chciałbym się uczyć GM, bo ma o wiele większe możliwości (nieograniczone właściwie), pewnego dnia chciałem w MMF robić grę na 2 osoby, lecz Split Screen, który sam zrobiłem nie był wystarczająco dobry, trzeba było robić klika aplikacji, potem to łączyć itd... A w GM ustawiam widok i mam Split Screen w 2 minuty! Dodatkowo program nie ma ograniczenia w obiektach :) Pozdrawiam, czekam na info!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

Witam, jako że temat jest bardzo podobny do tego autorstwa netray'a, to po dalsze info odsyłam tutaj:

http://www.gmclan.iglu.cz/forum/index.php?showtopic=592&hl=

 

A teraz parę sprostowań po przeczytaniu twojego forum. Po pierwsze nie wierzę, że "teraz wykupiłeś klucz", raczej masz pirata, ponieważ gdybyś go kupił w przeciągu ostatnich paru miesięcy, to byś miał klucz do 6, a z 5.3 to nie wiem, trzeba by było spytać Marka o wersję do starego GM'a, bo wiedz, że klucz do 5.x i 6.x to jedna i ta sama licencja (jeżeli kupiłbyś licencję sprzed wydania GM6, to byś wysłał specjalny formularz do Marka i otrzymałbyś nowy klucz, a teraz Mark zapewne sprzedaje klucze do GM6 a nie GM5.3 ). ;)

 

Po drugie GM 6.0 nie ma dużo bugów, lecz parę i to mniej znaczących. Bugiem nie jest nieodczytywanie przez GM6 wszystkich projektów z GM5.x ( tak jak GM5.x nie odczytuje wersji z GM4.x). Po prostu w wersji 6 zmienił się sposób wyświetlania grafiki z directdraw na direct3d wskutek czego duża część funkcji do wyświetlania grafiki została usunięta/zmodyfikowana/zastąpiona innymi. Dlatego też nie wszystko odczytasz w GM6. Ogólnie polecam naukę już GM6 niż 5.3 właśnie ze względu na zmianę silnika graficznego, by nie było potem kłopotów z przyswajaniem nowej wiedzy. Poza tym każda nowa wersja GM'a przynosi ze sobą nowe funkcje i opcje, więc warto się uczyć od razu jak najnowszej wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

 

Sorki, nie zauważyłem temtego tematu, chociaż forum już przeglądałem. Klucz wykupiłem nie od Marka Overmarsa, ponieważ nie wiedziałem jak (on mieszka przecież w innym kraju niż my) i nie wiedziałem jak mam mu tą kase wysłać. Kluczyk zakupiłem do wersi 5.3a od pewnego zioma z mojej szkoły, który nie wiem jakim cudem (może jakiś Key Gen, o ile taki istnieje) zrobił mi za 15 zł na moje nazwisko i imię kodzik. Może to i nie legalne, ale dałem kase (15 zeta) i mam programik na moje imię i nazwisko.

 

TU MACIE SCREENA:

http://www.republika.pl/fotr/inf.JPG

 

Zaraz poczytam temat, który mi podałeś, autorstwa NeT'a. Dzięki za info, pozdrawiam!

 

PS: Powiedzcie mi jak zaplacić dla Marka kase to wykupie kod do 6.0 od samego Marka Overmarsa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szanownego Fino ;) Widać że już więcej osób przechodzi ze sceny klikowej do sceny GM'owej ;o ALe nie o tym ja, khm :] Ja - jak pisałem w topicu netray'a - zaczynałem dziwnie :P Bez tutka i wogule xD Ale dałem sobie rade i teraz jestem w miare dobry :)

Złota zasada Pietrusa_pana: Pracuj a coś wyjdzie xD

 

Kończę tę wyczeprującą wypowiędź :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh... Wielkie dzięki. Przed chwilą pobrałem znów GM 6.0 i zaczynam się uczyć... Kurde jak trudno. Maxymalne przyzwyczajenie do TGF i MMF. Ale dobrze, że ten GML ma składnię podobną do Pascala, bo go w wielkim stopniu umiem :) Do ferii (tj. u mnie od 14 stycznia) będę się uczył coś na klockach, a na ferie biorę się za GML... Myślę, że w razie problemów będę mógl na Was liczyć :) Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

W necie jest keygen, nawet nie będę pisał kto tu go posiada, ale na twoim miejscu gdybym miał się zaopatrywać w pirata, to na pewno za darmo. Nie żal ci tych 15zł? ;) Przy obecnych cenach dolara, dołożyłbyś jeszcze 3 razy tyle i miałbyś oryginała. Dobrze, że ja sobie kupiłem jak rejestracja kosztowała o 50% mniej. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Składnia GML to taka mieszanka pascala z c++.

 

A co do mojej nauki to wyglądała ona tak:

Najpierw coś z klockami kombinowałem i zaczynały mi dobre rzeczy wychodzić. Wszystko bez tutoriali. Później zaczynałem zamieniać klocki na kod dzięki Action Decoderowi. Niestety ten program nie miał wszystkich klocków, więc trzeba było helpa poczytać który jest napisany bardzo czytelnie i można się wszystkiego nauczyć. Ewentualnie polecam dokumentację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh... No dzięki, dzięki za info. Jestem już 100% przekonany - uczę się GM i tyle :) Co do tych 15 zł, to nie żal mi, bo to jak dla mnie nie jest wcale dużo (piszę: jak dla mnie), a fajnie mieć program zarejestrowany na swoje nazwisko. Niestety kod z GM5.3a nie działa na 6.0, więc będę musial go zakupić u Marka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

a ja dam taką rade,

 

Najpierw zastanów się czy chcesz wiązać swoją przyszłość z game developingiem i z tego żyć.

 

Jak już będziesz pewien że tak to wtedy naucz sie GM w stopniu umożliwiającym stwożenie czegoś konkretnego i na poziomie i kiedy będziesz gotów to zarejestruj i koszt rejestracji wrzuć w koszty swojej firmy. W ten sposób nie wrzucisz pieniędzy na głupstwa a zainwestujesz je....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj się z tobą nie zgodzę 22. Jak zakładasz firmę tworzącą gry komercyjne, to musisz wziąść pod uwagę, że raczej nikt nie kupi gry robionej w Game Makerze. Gry takie nie dość że będą miały spore wymagania (mówię o grach dobrych), to będą zajmować dużo miejsca. Sam plik EXE bez niczego, zajmuje ok. 1mb, do tego dolicz to, że Mark coś mówił o dawaniu do gier jakiegoś pliku (nie wiem czy to jeszcze obowiązuje) a ten plik to ok. 0,8mb. Do tego dolicz że do pliku EXE są dawane wszystkie zasoby. Można temu zapobiec, ale to dodatkowo spowalnia grę. DLLe dodające dodatkowe możliwości też zajmują, a jednak DLLe są robione w takich programach, że ich licencja nie zezwala na sprzedawanie ich. Więc musisz kupić jakiś dobry kompilator który zezwala na sprzedawanie. Jak to wszystko podliczysz, to bardziej będzie się opłacać kupić np. Delphi Professional i w nim robić gry, bo będzie się bardziej opłacać, a będą też bardziej profesjonalne, przez pełną obsługę DirectX i OpenGL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dlatego tworze gry, ponieważ LUBIE TO ROBIC i mam z tego satysfakcje... Lubie tez patrzec, jak na informatyce w szkole, ludzie grają w moje gry i się cieszą, ze koles z ich szkoły takie cos sam zrobił (naparzają cały czas w SWINIE KZ oraz TANX ENGINE DEMO, czasami w Fino Arena na 2 osoby). Znając juz Clicki (MMF i TGF), chciałbym nauczyć się czegoś nowego, ja traktuję to jako zabawę, a naukę jakiegoś programu jako przygodę. Daje mi to dużo satysfakcji. A co do sprzedawania gier, to kiedyś może jakąś grupę się stworzy, hehs... Ale narazie o tym nie myślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj się z tobą nie zgodzę 22. Jak zakładasz firmę tworzącą gry komercyjne, to musisz wziąść pod uwagę, że raczej nikt nie kupi gry robionej w Game Makerze. Gry takie nie dość że będą miały spore wymagania (mówię o grach dobrych), to będą zajmować dużo miejsca. Sam plik EXE bez niczego, zajmuje ok. 1mb, do tego dolicz to, że Mark coś mówił o dawaniu do gier jakiegoś pliku (nie wiem czy to jeszcze obowiązuje) a ten plik to ok. 0,8mb. Do tego dolicz że do pliku EXE są dawane wszystkie zasoby. Można temu zapobiec, ale to dodatkowo spowalnia grę. DLLe dodające dodatkowe możliwości też zajmują, a jednak DLLe są robione w takich programach, że ich licencja nie zezwala na sprzedawanie ich. Więc musisz kupić jakiś dobry kompilator który zezwala na sprzedawanie. Jak to wszystko podliczysz, to bardziej będzie się opłacać kupić np. Delphi Professional i w nim robić gry, bo będzie się bardziej opłacać, a będą też bardziej profesjonalne, przez pełną obsługę DirectX i OpenGL.

 

a tu to sie z tobą nie zgodzę Marmot

 

1)wszyskie 'dobre' gry mają spore wymagania, zajmują dużo miejsca i mają

dodatkowe DLL.

 

2)i co z tego że exe będzie mieć 1MB

 

3)DLL można zrobić w darmowych kompilatorach

 

4)jak kupują gry zrobione w MMF to i kupią zrobine w GM.

 

5)zgodzić się mogę z tym żę duże gry w GM są wolne, ale to zależy od tego

jaką gre chcesz zrobić. GM jest dla Indie Game Developers, a w tym segmęcie

rynku robi sie gry przeważnie 2D lub proste 3D(GM6) do których GM jest

najlepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Filar Społeczności

To ja dodam swoje odpowiedzi:

 

1) i 2) Wszystkie gry maja najwyzej parumegowe exeki + dll'e. To zasoby tyle zajmują. Ten 1 MB podstawowego silnika nie gwarantuje, ze gra bedzie sie rozrastala w strasznym tempie.

 

3) Dlle mozna zrobic w darmowych kompilatorach, ale po co sie tak wysilac? Wystarczy znalezc jakas biblioteke, dll z odpowiednia licencja, ktora zezwala na komercyjne uzycie. np. irrlicht, audiere (zamiast sxms -> fmod) itd.

 

4) Wszystko zalezy od jakosci i nic poza tym. Przeciez nie musisz pisac w czym zostala stworzona gra.

 

5) Tak jest, GM swietnie sie nadaje do malych gier za dodawanych do jakichs zestawow czy pisemek. Wysokobudzetowki odpadaja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkie super hiper rozbudowane gry 3d cieszą sie duzą popularnością i sprzedażą. Istnieją proste dwuwymiarowe gry które są popularniejsze i bardziej grywalne od tych 3d. ja np. wple sobie zagrac w DSJ niz skoki narciarskie2005. Jesli chodzi o sprzedaz gier zrobionych w GM to mysle ze najbardziej odpowiednim sposobem jest sprzedaż internetowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś widziałem, jak jakiś Ziomek sprzedawał na Allegro własną grę zrobioną bodajże w TGF lub MMF, ponieważ na dole aukcji dał linka, do bibliotek właśnie tych TGF i MMF'owskich. Gierka była 2D Platformówka jak Mario. Cena była bodajże 3 zł. I troche koleś zarobił, ponieważ troche osób to mu kupiło. Spróbuję sobie przypomnieć nazwę tej gry, to spróbuję ją wyszukać na eMule. Pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bigshark, jeżeli chodzi o zyski to będą marne. Mało kto kupi grę, tak na oślep. Musiałbyś najpierw zapuścić w sieci darmowym demkiem, ale ludzie zazwyczaj na tym kończą. Np. nikt nie wyśle ci SMS za 9zł by mieć Wspaniałą Strategię. Jak co najwyżej kupi jedna osoba, która wyśle na eMule lub na strony warezowe i tyle masz z tych opłat. Na Allegro się niezbyt opłaca, bo mimo dużej popularności, to ludzie mogą nie kupić. Czemu? Ludzie poprostu mają dziwne zdolności. Widzą oryginał za 5zł i nie kupią, ale jak pirata za 10zł to kupią odrazu :P .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...