Skocz do zawartości

Silnik 3D ala Doom


Axe128

Rekomendowane odpowiedzi

Widział ktoś połowę wymiaru? wtf? Nie ma połówek, jest wymiar albo go nie ma, proste.

2,5D to określenie na grę w której akcja dzieje się w 2D, ale jest przedstawiona w 3D.

 

W doomie poruszasz się w 3 wymiarach.

 

Tak? A można skakać, czy poruszać głową w górę i w dół? Bo poruszanie się po płaszczyźnie (nawet pokazanej w trzech wymiarach) to 2D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mailosz znowu sie wykazal idiotyzmem. Czyli rozumiem ze taki np mario kart nie jest w 3d bo nie mozna kamera sterowac :D? W doomie chodzilo sie po schodach, i bylo duzo rzeczy np na podium. Sciany wyly ktore byly wyzsze od bohatera i inne tam.

Wdg twojego posta, sparalizowane osoby widza tylko w 2 wymiarach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W doomie chodzilo sie po schodach, i bylo duzo rzeczy np na podium.
W doomie 1? Bo jeśli tak to faktycznie jest to prawdziwe 3D (ale nie graficznie tylko fizycznie, bo graficznie silnik dooma po prostu wyświetlał w odpowiednim miejscu sprite-y odpowiedniej wielkości, a nie trójwymiarowe obiekty).

 

Ale jak masz jakąś (czysto teoretycznie) gierkę samochodową o grafice 3D, ale w której jeździ się tylko po jednej płaszczyźnie, bez zmiany wysokości to fizycznie jest to gra 2D, choć przedstawiona w 3D. I to właśnie jest popularnie nazywane 2,5D.

Inny przykład: Trine. Grałeś? Platformówka w której akcja dzieje się w 2D, ale grafika jest w 3D.

 

BTW PoxiPol: Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Przeczytaj ją jeszcze raz, i jeszcze raz,i jeszcze jeden, a potem trochę się nad tym zastanów no i może wtedy zrozumiesz. Człowiek, nawet sparaliżowany widzi wszystko w 3D, jak trójwymiarowe obiekty, a nie płaskie bitmapy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślisz, ze jak działa 3D?

 

Wogóle nie działa. To jest tylko spsób przedstawienia czegoś. A jak się przedstawia grafikę w 3D a fizykę w 2D, to wychodzi "2,5D".

 

OK, termin nie jest oficjalny, ale używany przez wiele osób (m.in. redaktorów CD-Action).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale nie graficznie tylko fizycznie, bo graficznie silnik dooma po prostu wyświetlał w odpowiednim miejscu sprite-y odpowiedniej wielkości, a nie trójwymiarowe obiekty

Jedynymi spritami w doomach I i II jakie były to particlesy, postaci, obstaclesy i itemy. Ściany nie były 'zlepkiem spritów' ( tak było w Wolfenstein 3D ) W doomach wykorzystano na ściany textury a na podłogi i sufity textury z UV texture mappingiem.

 

Popatrz sobie na Wolfenstain 3D: podłogi i sufitu nie dało by się zrobić zlepkiem spritów bo te by częściowo zasłaniały to co stoi na niej, dlatego zdecydowano się przedstawić ją za pomocą pojedynczego koloru a nie jak ściany zlepkiem spritów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W doomie 1? Bo jeśli tak to faktycznie jest to prawdziwe 3D (ale nie graficznie tylko fizycznie, bo graficznie silnik dooma po prostu wyświetlał w odpowiednim miejscu sprite-y odpowiedniej wielkości, a nie trójwymiarowe obiekty).
Z tego wynika iż każda gra 3D jest tak na prawdę grą 2D, tylko te trójkąty są poddawane transformacjom...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doom jest nazywany grą 2.5D z powodu tego że wszystkie modele postaci i przeciwników są 2D i poruszają się w 3D środowisku ( podłoga, ściany itp. są 3D ). Grami 2.5D nazywa się gry które imitują 3D w 2D albo nie wykorzystuja w pełni 3D ( Doom , Hexen ). Co nie zmienia faktu że nie ma czegoś takiego jak silnik 2.5D . Są silniki 2D które potrafią imitować 3D i silniki 3D nie wykorzystujące w pełni dobroci środowiska trójwymiarowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, ale każda gra 3D imituje 3D. Jakby na to nie patrzeć, możesz zrobić screena i zapisać go. Widzisz tam tylko x i y. 3D to ogromna ilość obliczeń na obiektach 2D. Poza tym masz płaski ekran więc wszystko co na nim jest jest 2D. I proszę nie filozofować znów o tym, że "grafika 3D". 3D to macie dookoła siebie. :)

 

Jak już mówiłem "3D to ogromna ilość obliczeń na obiektach 2D".

Wylicza jakoś x,y,z, kąt ustawienia itp. Za pewne doom tak działa, jak i każda gra.

Gry w Game Makerze robicie w "3D", a choć nie widzicie tych obliczeń itp TO SĄ, ponieważ są one wbudowane w użyte funkcje.

 

EDIT:

"3D to macie dookoła siebie."

Żeby nie powiedzieć gorzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"3D to ogromna ilość obliczeń na obiektach 2D"

nie.

to tak, jak bys powiedzial, ze najmniejsza czastka czlowieka jest komorka, a nie atom, w rzeczy samej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja i wszyscy Twórcy gier "imitujących" 3D i nazywający je grami 3D ( czyli 99% procent recenzentów, id soft ,Epic, ogólnie wiekszość graczy ,portale internetowe itp ) przepraszamy więc Ferrari za nasz jakże oczywisty błąd :) .

 

Wytłumaczę bardzo łopatologicznie :

 

Grami 3D nazywane są gry w których poruszasz się po trójwymiarowym świecie , masz trójwymiarowe obiekty itp. (np Quake , Unreal , GTA )

Grami 2D nazywane są gry w których poruszamy się po dwuwymiarowym świecie gry ( Super Mario Bros , Spelunky , Alien Territory )

Grami 2D imitującym 3D/zapożyczających pewne elementy 3D są gry które starają się dać złudzenie że poruszamy się po trójwymiarowym świecie gry ( np. Eye of the Beholder , 3D world - runner, większość izometrycznych gier, używanie parallax scrollingu )

Grami 2.5D nazywana jest część gier imitujących 3D ( 3D World-Runner dla przykładu ) oraz część gier niewykorzystująca w pełni środowiska 3D ( Doom , gry 3D z systemem poruszania ala 2D )

 

 

3D jest terminem mówiącym że poruszasz się w trójwymiarowym świecie ,a nie że widzisz grę w trójwymiarze. Więc Twój głupi przykład z płaskim ekranem i screenem is hilarious. Doom jest uważany za grę 2.5D (co juz mówiłem) ponieważ nie jest w pełni grą 3D. Poruszamy się w świecie 3D gdzie znajdują się modele 2D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Crackkk-GM. Gry 2,5D to takie gry w których np. możesz poruszać się tylko w dwóch wymiarach (2D), ale grafika jest w 3D. Albo na odwrót: Możesz poruszać się w trzech wymiarach, ale jest to pokazane w grafice 2D. Jest to też nazywane "izometrycznym 3D".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Crackkk-GM. Gry 2,5D to takie gry w których np. możesz poruszać się tylko w dwóch wymiarach (2D), ale grafika jest w 3D. Albo na odwrót: Możesz poruszać się w trzech wymiarach, ale jest to pokazane w grafice 2D. Jest to też nazywane "izometrycznym 3D".

 

@M@ILOSZ Przeczytaj lepiej jeszcze raz co Crackkk napisał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...